vonfinkel June 16, 2014 Report June 16, 2014 Hej, jag har haft problem med vibrationer sedan jag köpte min första Musse för 5 år sedan, bilen är en mustang -65 med 289. Motorn vibrerar så den skakar synbart vid tomgång (ratten hoppar inne i bilen) men vibrerar märkbart mindre vid ökat varvtal. Jag har bytt svängningsdämpare (28 oz) och bytt alla tänddelar utom fördelaren. Motorkuddar bytta. Komp kollad på alla cylindrar, 9,5 på samtliga utom en som hade 9.Kollar man på stiften och är alla gyllenbruna och tändföljden är kollad minst 10 ggr, har även testat 351:ans tändföljd.Jag har en idé kvar, kan det vara fel flexplatta, kan sitta en 50 oz på. Kan flexplattan sitta ett hack fel? Går den att sätta fel?Har också märkt en skum sak, när man rycker loss en tändhatt sjunker normalt motorvarvet, på 2 cylindrar inträffar inte detta, bilen blir dock märkbart slöare.Tacksam för svarPär Citera
Per Berglund June 17, 2014 Report June 17, 2014 Ja du kan ha fel vikter på motorn.Problemet liknar din beskrivning men det ska vibrera rejält och blir okörbar.Flexplattan går inte sätta fel eftersom håldelningen på den är ojämn.Om du tar av oljetråget och letar upp vevaxelmärkningen så kan du identifiera vilken balansvikt som behövsÄr det märkt 1M så är du safe! Då är det original 289 vevÄr det märkt 2M så är det en 302 vevaxel med 28 OZ viktMärkt 2MAE så är den en 302 50OZ vevNär tråget är borta kan du samtidigt leta efter andra defekter. Titta hur loppen ser ut? Är kolvarna byta? kolla glapp i vevaxel både axielt och radiellt.Kan vara så enkelt att någon tidigare ägare bytt en eller flera kolvar utan att balansera om motorn.Balansering ska man alltid göra om man byter kolvar. Citera
vonfinkel June 17, 2014 Author Report June 17, 2014 Tack för snabbt och uttömmande svar, du skriver att bilen blir okörbar? Menar du att man sitter och vibrerar så att tänderna skakar, eller har jag varit dum nog att köra trots att motorn vibrerar en hel del? Man märker som sagt inte mycket av det i farter över 20-30, så jag har kört då vibrationen var där från början. Citera
Per Berglund June 17, 2014 Report June 17, 2014 Ja plomberna ska nästan hoppa ur! Okej om vibbrationerna försvinner så är det något annat problem!Bästa är låta någon mer åka med i bilen!Vet du om motorn renoverats?Kanske inte ens är fel på motorn!Vanligt är annars att momentomvandlaren i lådan börjar ge sig Citera
vonfinkel June 17, 2014 Author Report June 17, 2014 Lådan är renoverad, inklusive convertern, och det gjorde varken till eller från. Motorn ser ut som att den suttit i sedan bilen var ny, så den är nog inte renoverad på ett tag i alla fall Känns som att jag får plocka ner tråget samt kolla vikten på flexplattan, är nog det enda rätta om man inte vill gissa sig fram. Jag gjorde dessutom ett helt ovetenskapligt test där jag varvade upp motorn och slog av tändningen, den vibrerade fortfarande medan den stannade så det borde då i min mening inte vara något tändningsrelaterat?Tack igenPär Citera
Per Berglund June 17, 2014 Report June 17, 2014 Ja motorn är nog inne på sista versen kanske!Bra om du snabbt kollar upp innan den tar skador. När motorns lager börjar bli slitna så går det snabbt utför! Bärande oljefilm i lager försvinner och slitaget ökar. Ett glapp som då blir i vev och ramlager kan lätt uppfattas som en vibbration eller dunkande. Ett annan vanligt fel på Ford är att kolvbult antingen skär eller blir glapp. Men har du av tråget så går det i alla fall demontera något av ramlagren för att kolla hur själva lagret ser ut. Man vill ju inte hitta detta! Citera
bj0rne June 22, 2014 Report June 22, 2014 Hej,Kan lägga in en liten grej om liknande problem.Jag hade vibrationer i min motor ( 5.0HO ) och det var ungefär samma symptom, dvs märktes inte så mycket när man hade lite fart.Efter att ha bytt motor ( !!! ) var vibrationerna exakt likadana , visade sig till slut vara svänghjulet ( vilket jag flyttat över... ), chansade på att beställa ett nytt FORD Racing från Summit.Blev lite lagom förvånad när det visade sig att det satt ett med exakt samma artikelnummer på min motor, bytte iallafall och det hjälpte. Citera
Cabbe70 January 7, 2015 Report January 7, 2015 Hej.Hur har det gått, har du fått ordning på grejorna? Om i så fall, vad var problemet?/Dan Citera
Tungelsta HT-67 August 31, 2015 Report August 31, 2015 Gammalt inlägg men ändå Felet kan även vara ngt vakumläckage ,service av fuggen texHur har det gått med dina motorbekymmer ! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.