hasse_g June 28, 2014 Report June 28, 2014 Hej! var ute på cruising igår, hade åkt ett par timmar och tyckte bilen började bli lite varm, åkte en sväng för att kyla ner den lite, stannade vid ett stoppljus och plötsligt la den bara av på tomgång därefter gick den inte att starta, rulla den åt sidan och väntade en stund, därefter gick den att starta igen efter lite försök men gick fortfarande lite ryckigt vid gaspådrag. vad kan detta bero på?Med vänlig hälsning/ hans Citera
Tbird June 28, 2014 Report June 28, 2014 Går den bra efter ha blivit kall?Om den går bra att starta efter den blivit helt avkyld, då är det troligen för het bensin.Det kan då bildas luftbubblor i bränsle ledningen som ställer till det. Citera
hasse_g June 28, 2014 Author Report June 28, 2014 aha, lät den stå i 1 timme ungefär på kvällen och den gick då betydligt bättre vid acceleration då, kan också tänka mig att det hade nåt med värmen att göra eftersom den blev rejält varm när man stod i köerna. Citera
antome June 28, 2014 Report June 28, 2014 Jag tycker att det låter som ånglås, som jag öven tror att Tbird syftar på. Dvs att hela förgasaren blir så varm att bensinen hinner förångas innan den når ner till cylindrarna. Som jag har fått höra så händer detta ofta precis efter att man har stängt av motorn och sedan vill sätta på den igen efter 10-20 min för då har värmen hunnit sprida sig från motorn till förgasaren. I de normala fallen när motorn är igång så hjälper ju luftflödet genom insuget till att kyla ner förgasaren. Har hört att många lägger in en extra värmetålig spacer mellan insug och förgasare för att fixa detta.Jag vet iaf att om jag lägger handen på min förgasare precis efter jag har stängt av motorn så är den sval, men om jag kommer tillbaka efter 10 min så har den hunnit bli varm så det är nog inte försumbart.Till sist får jag väl säga att detta bara är en gissning och att det istället kan vara något helt annat som ställer till det för dig. Om motor ofta går varm kan det vara värt att sätta ett sådant fläktskydd runt fläkten för det skall även kunna hjälpa till att dra mer luft genom kylaren (istället för att suga in från sidorna). Citera
Tbird June 28, 2014 Report June 28, 2014 Tackar antome, det var ånglås jag syftade på.Hade endast vapor lock i hjärnan som är det amerikanska uttrycket. Citera
laxkungen June 28, 2014 Report June 28, 2014 Precis som antome säger så tror jag att du har fått ett ånglås som gör att bilen slutar att gå. För att undvika detta så köp en spacer och montera på förgasaren så kan du slippa detta problem i framtiden. Köp en av bra kvalitet ej trä då denna suger åt sig bensinen och kommer sedan att börja glappa. Citera
Patrik Mustang67 June 29, 2014 Report June 29, 2014 Hade liknande problem med min 289a. Var inne på alla möjliga problem men det var tändspolen/volt. Hade ignitor med en tändspole som bara fick 8V men fixade så den nya fick 12V som dom skall ha via ett relä och problemet var borta. Citera
hasse_g June 30, 2014 Author Report June 30, 2014 Tack för alla tips, uppskattas! nån som har förslag på vart man köper spacers? har en holley 650 Citera
bj0rne June 30, 2014 Report June 30, 2014 Om det nu inte skulle vara ånglås...Vad är det för fördelare och tändspole?Kan vara kondingen i fördelaren (om den är försedd med brytare) kan även vara spolen som nämnts tidigare, spolen brukar vara monterad på motorn = temperaturväxlingar och vibrationer som kan göra att grejorna blir trötta. Citera
mhdin June 30, 2014 Report June 30, 2014 Tack för alla tips, uppskattas! nån som har förslag på vart man köper spacers? har en holley 650Hansen racing eller Mekonomen Citera
hasse_g July 13, 2014 Author Report July 13, 2014 Tack för alla tips, har nu köpt en spacer i alu som jag ska montera i veckan, men i samma veva som det här problemet uppstod ett gammalt problem genom att bilen inte reagerade överhuvudtaget när man vred på tändningen, gick att starta genom att koppla förbi solenoiden så antog att det var den som spökade, böt den men fortfarande ingen reaktion, böt då tändningslåset och hittade denna överraskning! vad kan detta bero på? Citera
pools July 14, 2014 Report July 14, 2014 Glappkontakt! Dom där sockerbitarna är inte att lita på. Drar man år skruvarna lite för löst såblir det detta problem. Kabeln består ju av flera tunna koppartrådar som pressas sammannär man drar åt skruven. Drar man för löst kommer trådarna att flytta på sig för att få detlite bekvämare sinsemellan. Då blir det glappkontakt och resultatet blir som du ser på dinkontakt.Mvh.P-O Citera
hasse_g July 15, 2014 Author Report July 15, 2014 Allright tack för tipset, då ska jag byta ut sockerbitarna mot mer passande anslutningar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.