Jump to content

351C - Remskrik och lösa skruvar...


Hampus_sthlm

Recommended Posts

Hej,

Senaste tiden känns det som min kärra börjat gå tungt, har kraftigt remskrik efter start och en stund tills motorn/remmen värmt till sig.

Har spänt remmen till styrservon, då blev det bättre nån dag, men nu är det värre än någonsin. Remmarna är nog inte mer är 2-3 år och ser inte alltför slitna ut (remtillverkare gates)

Idag när jag skulle kolla modellnr på remmarna så såg jag dessutom att en skruv nästan hoppat ur "remskivan" på generatorn. Man ser skruven sticka ut på bilden nedan. Bör jag lägga nån djupare tanke på detta eller är det bara byta remmar och dra åt skruven och hoppas på det bästa? Vad skulle kunna ge detta symptom annars? Att generatorn/motorn går riktigt tungt? Jag inbillar mig att bilen blivit lite slö i lägre hastigheter senaste tiden...

post-7845-144839489165_thumb.jpg

/Hampus

Link to comment
Share on other sites

Du har väll köpt rätt remmar så det inte sitter industrirem eller liknande?

Nu minns jag inte måtten men kolla att du har köpt rätt rem med rätt vinkel samt bredd avsett för bil.

Är det fel vinkel så är det omöjligt att får det att funka

Fast det låter ju mer oroveckande att du upplever motorn tung och slö!

Har du prövat köra utan rem?

Styrservon kanske har skurit och står och bromsar!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Per.

Sitter gates 6230MC på servo sidan. Remmarna satt på när jag köpte bilen men har gogglat lite på dem å de verkar vara bilremmar. Får djupdyka lite i det där.

Vad kör ni med för remmar?

Har inte kört utan rem än, ska testa snarast.

Om servo skurit så borde det gå tungt å styra va? Upplever inte att styrförmågan försämrats.

/Hampus

Link to comment
Share on other sites

Kolla åxå så att det inte är vattenpumpen som har gett upp, har för mig att remmarna ska vara 11,2 mm breda, Mekonomen/Hansen Racing har. Själv köpte jag fel remmar till min 351c, 10mm breda, det funkade ett tag sen skrek det hur än jag spände.

Link to comment
Share on other sites

Har denna pulley setup på min kärra; http://www.summitracing.com/int/parts/mch-1625

Summit föreslår nedan remmar till 351c, även American racing i Linköping föreslår liknande remmar.

Servo: http://www.summitracing.com/int/parts/sdk-d0oe-8620-a/overview/, verkar vara 1330mm x 12,7mm

Generator: http://www.summitracing.com/int/parts/sdk-c4ae-8620-b/overview/, verkar vara 1010 x 11,2mm

Mina nuvarande remmar är;

servo: 1250mm x 10mm

gen: 938mm x 10mm

Två funderingar;

1. Remspåren i mina skivor ser ut att vara lika stora för alla remmar, ska man ändå köra med en 12,7mm för servon?

2. Kommer jag lyckas spänna ut 80mm på servosidan och 72mm på generatorsidan tro? Låter mkt, men jag är amatör... :-)

Tacksam för vägledning.

/H

Link to comment
Share on other sites

Plockat av remmarna. Generatorn snurrar fint när jag spinner skivan med handkraft, samma sak för vattenpumpen. Servon däremot går ganska trögt, där får jag ta i ganska hårt, känns nästan lite hackigt tycker jag... Kan det vara så att servon är på väg att ge upp eller har gett upp kanske? Nån som har en fingervisning om hur lätt/trögt en servoskiva ska snurra med handkraft?

Kan en havererad servo ligga bakom att jag upplever bilen som trögare än vanligt på låga varv?

Link to comment
Share on other sites

Lite hackigt upplever man nog alla så det är normal.

Däremot trögt ska det inte gå.

Utan problem ska man med ett eller två fingrar snurra på den.

Det är ju en känsla som är svårt att beskriva så kanske någon annan du känner ska titta och snurra på den.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...