ht67 cmc 1502 August 26, 2004 Report Share August 26, 2004 Hej!Som en del redan vet så har jag fått problem med det elektriska. Mitt Optima batteri började koka på väg till Ekeby i söndags. Pratade med Persåker och de säger att om generatorn gått sönder så kan den ge upp till 20V vilket förstör batteriet. Jag har ju en ny 100A generator. Så igår mätte jag upp spänningen. Vid belastning med kylfläktarna på ger generatorn 13,8V och utan belastning 14,53V.Alltså verkar det inte vara fel på generatorn? Kan det vara batteriet som det är fel på och det tar åt sig mer ström än det tål?Så fort jag kört en stund utan belastning så fräser det i batteriet och det blir varmt. Någon som har ideér eller vet vad det kan vara? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KimX August 26, 2004 Report Share August 26, 2004 Hej. Är batteriet ochså nytt? i så fall kan det fräsa lite om det i början. Vilket jag varit ute för... vi hade 12gula optima i vår bilstereo bil. Blev lite orolig i början när det fräste å levde. Men det är ingen fara! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 26, 2004 Author Report Share August 26, 2004 Ja det är nytt. Om det bara fräste vore det en sak. Nu kokar det så att gelen innuti omvandlas till lättflytande saltsyra som stänkt ut i motorutrymmet. Mycket krom har blivit förstört på den nya motorn.... Batteriet fungerar fortfarande men nog inte så länge till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 27, 2004 Report Share August 27, 2004 Generatorn är OK. Kolla att batteriets jordning är tillräcklig och att ingen krypström går till chassi. Om allt är OK, så är batteriet felaktigt. Eventuellt någon form av kortslutning.Om laddningsrelä n jobbar mellan 12,9- 14,9 Volt är även den OK.-Thomas- Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KimX August 27, 2004 Report Share August 27, 2004 Vad håller batteriet för 'vilospänning'? Mätt utan bil igång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 27, 2004 Author Report Share August 27, 2004 Har nu mätt "vilospänning" mellan polerna utan motor igång. Den är 12,93V. Det är samma spänning mellan pluspol och motor samt mellan pluspol och kaross.Återkommer lite senare med spänningsvärde för belastning utan motor igång samt krypströmstest.Vad ska man nu hitta på? Köpa ett Biltema batteri och testa? Om det är batteriet som strular så är det sista gången jag befattar mig med detta märke. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 27, 2004 Author Report Share August 27, 2004 Batteriet går ner till 12,2V vid ca 26A belastning utan motor igång. Det är ju inte direkt dåliga nivåer.Spänningsskillnaden mellan plus till jord utan jordkabel ansluten är ca 40mV. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KimX August 28, 2004 Report Share August 28, 2004 Allt låter normalt förutom att det kokar. Kokar det direkt eller bara när du kört en lång bit? Kan ju vara så att det uppkommer något problem efter en stunds körning... installera en voltmeter inne i bilen kanske? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 28, 2004 Author Report Share August 28, 2004 Ja, jag har lånat med en bra voltmeter och och gjort nya långa kablar så att jag ska kunna kolla när jag kör. :wink: Är det någon som kan förklara om det endast är spänningen som talar om hur laddningsrelät i generatorn mår och om det funkar? Om generatorn, som i mitt fall, lämnar rätt spänning, kan den då inte skicka på sina 100A och koka batteriet? Eller måste spänningen stiga upp över 14,8V? Jag fattar inte riktigt... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax August 28, 2004 Report Share August 28, 2004 Mitt tips är att det troligtvis är reläet som är kasst.Troligtvis laddar den hela tiden trots att batteriet är fullladdat.Du får samma problem om du laddar ett batteri med en stationär "billig" laddare som inte har intilgens att känna av när batteriet är fulladdat.Byt relä, det är inte volten som skadar/kokar batteriet, det är amperen.Dock är det på volten som reläet känner av när den skall ladda eller ej.Är det en generator med inbyggt relä, eller har du ett extern relä?Om det är externt så kanske det inte pallar den nya generatorn.Lycka till mvh Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst August 28, 2004 Report Share August 28, 2004 El är grekiska för mig men små saker har jag snappat.En generator ger väll aldrig mer ström än samtliga strömförbrukare (batteri inräknat)!?Batterier inte får ta mer laddström än 0.1 till 0.2 gånger av batterikapaciteten.Vet inte hur det funkar med Optima men med den regeln så får inte mer än 10A ges.Optima är väll på ca 56Ah som då blir 10A laddströmGör det enkelt för dig och ta bort generatorn och lämna in den för test!Alla Bil-El verkstäder inkl skrotar har generatortest maskiner.Jag kände inte igen din generator men det var ingen Ford iallafall.GM var det va eller har du kollat? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax August 28, 2004 Report Share August 28, 2004 Lite mer förtydligande,,,Generatorn lämnar alltid den effekt som anges, sedan styr reläet till och från laddning till batteriet. Därav frågan om det är ett internt relä eller ett gammalt som sitter vid sidan om, (relä kanske saknas?).Dock kan batteriet koka om det är defekt tex. om någon eller några celler är kortis ( visar sig oftast om bilen /batteriet stått ett tag och blyet från cellerna sjunkit till botten och kortsluter sedan mellan cellerna.En annan grej är att aldrig fylla(ända upp) ett urladdat batteri med syra/batterivatten då vätska expanderar när den blir fulladdad vilket gör att det flödar ut genom dräneringen på sidan av batteriet.Batterisyra är aldrig roligt nån annanstans än i batteriet.Mvh Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst August 28, 2004 Report Share August 28, 2004 Lite mer förtydligande,,,Generatorn lämnar alltid den effekt som anges, sedan styr reläet till och från laddning till batteriet. Därav frågan om det är ett internt relä eller ett gammalt som sitter vid sidan om, (relä kanske saknas?).Dock kan batteriet koka om det är defekt tex. om någon eller några celler är kortis ( visar sig oftast om bilen /batteriet stått ett tag och blyet från cellerna sjunkit till botten och kortsluter sedan mellan cellerna.En annan grej är att aldrig fylla(ända upp) ett urladdat batteri med syra/batterivatten då vätska expanderar när den blir fulladdad vilket gör att det flödar ut genom dräneringen på sidan av batteriet.Batterisyra är aldrig roligt nån annanstans än i batteriet.Mvh Tommy.Jag tror du har fel.Läste följande på nätet.Sammanfattning1. Att spänningsregulatorn/ laddningsregulatorn/ laddningsreläet inte har med laddningsströmmen att göra utan endast är en spänningsbegränsare som skall förhindra att laddningsspänningen blir högre än gasningsspänningen med överladdning/gasning som följd.2. Att det är förbrukarna, och dit hör även ett batterierna, som bestämmer utströmmen från generatornSe mer här.http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/gen.htmEller vad menar du med effekt? Effekt(arbete) är Watt inte AmpereAng vatten....Nu har HT67 ett Optima som aldrig kan fyllas på eftersom det är ett slutet.Man ska aldrig heller fylla på ett urladdat batteri.Fyll fullt när det är laddad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 28, 2004 Author Report Share August 28, 2004 Tack för svaren, det känns konstigt när man läser all information och kan konstatera att det både stämmer stämmer och verkar logiskt, men ändå är problemet inte identifierat än. Löser det sig inte så får jag leta upp nån verkstad som kan mäta den men det är inte så lätt när man jobbar själv samma tider som de har öppet.Det jag kan konstatera, med en tur till Wega Grillen och raggarträffen där idag, är att när jag har kylfläktarna mm. på så är batteriet helt kallt och svalt som det ska vara. Jag har inte vågat köra utan belastning igen utan att ha voltmetern inkopplad. Detta får bli söndagens projekt.Det som jag fortfarande undrar över är varför det inte kokar då det med kylfläktarna på säkert har en total förbrukning på ca 35A. Då borde generatorn, om batteriet är felaktigt, blåsa på för mycket ström eftersom det är batteriet som bestämmer utströmmen från generatorn?Sen står det:Spänningen i ett laddningssystem måste begränsas är att förhindra gasning hos batterierna. Överskrids gasningsspänningen bildas den mycket explosiva knallgasen, en blandning av syrgas och vätgas. Gasningsspänningen hos en ackumulator är temperaturberoende, ju högre batteritemperatur desto lägre gasningsspänning och vice versa. Vid en batteritemperatur på 20° C ligger gasningsspänningen vid ca 14,2 volt för ett vanligt marinbatteri av blylågantimontyp.Jag har ju ca 14,5V obelastat och batteriet värms upp av kylaren. Kan detta vara förklaringen? Fast varför har det då inte hänt tidigare? Återkommer... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Det står ju där du själv skrivit :"Spänningen i ett laddningssystem måste begränsas är att förhindra gasning hos batterierna."Det är reläet som begränsar laddningsspänningen/amperen.Batteriet bestämmer inte utströmmen från generatorn.Jag har aldrig nånsin sett någon elektronik på ett batteri som kommunicerar med generatorn om hur mycket ström/spänning den vill ha.Anledningen till att batteriet inte kokar vid belastning är ju självklar, Du tar ström från batteriet samtidigt som du laddar det.När du inte belastar batteriet verkar det som om generatorn via ett troligtvis deffekt relä fortfarande tillför laddning trots att det är fulladdat.Tro mig byt eller kolla upp reläet, i andra hand men troligtvis inte då du säger att batteriet är nytt!mvh Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Till: Per B cmc538 Såg inte ditt meddelande innan. Helt riktigt så är effekt =watt. Men det är amperen i ett förhållande till spänningen 12 V som avgör hur mycket effekt=kilowatt /belastning du kan ta ut . Därav har ht67 antagligen införskaffat större generator och större batteri?Per B cmc538 du skrev samtidigt/citerade : "spänningsregulatorn/ laddningsregulatorn/ laddningsreläet inte har med laddningsströmmen att göra utan endast är en spänningsbegränsare som skall förhindra att laddningsspänningen blir högre än gasningsspänningen med överladdning/gasning som följd."Där står svaret i klartext det är reläet/regulatorn som inte stoppar laddningen när den borde utan tillför laddning hela tiden.Anledningen till att den inte mäter amperen är enkelt, det går att styra laddningen med spänningsreglering och det är enklare att utföra den "regleringen" så än att reglera med amperemätning, som kräver en annan lösning. Mvh Tommy som är på väg till "End of summer Power Meet i Emmaboda." Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Generatorn ger väll endast ström efter behov?Iallafall står det så på länkarna.På teknisk läste man en del EL och P=UI förstår jag men funktionen i elsystem och generatorer är kryptisk för en maskinare! Vad jag funderade på är om en generátor av någon anledning skulle ge mer ström än vad alla strömförbrukare kan ta emot?Säg att spänningen är konstant och regleras rätt men generatorn ger mer ström av någon anledning.Då blir ju effekten högre trots allt?Kan nått sådant ske?Alltid kul att lära sig nått nytt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 har inte hållit på så mycket med generatorer, men jag har aldrig hört att det ska vara till nackdel med en större generator för vad jag har förstått så jobbar en generator konstant när bilen går och det för att säkerställa behovet till dom olika strömförbrukarna, och laddrelät är till för att den inte ska ladda med för hög spänning för det är skadligt för batteriet/lampor mm.Det låter för övrigt som laddrelät är felet eftersom batteriet ger rätt spänning vid mätning, men det skulle vara intressant att veta om det är inbyggt relä eller ett gammalt separat.Men åter till 100 amp. generator, för batteriets del spelar det ingen roll om du har en 60 amp. eller 100 amp. det tar bara lite olika lång tid att ladda batteriet (tänk dig att du byter ut säkringen hemma till en större, inte börjar lamporna gå för det, utan du kan ha större strömförbrukning/fler strömförbrukare innan säkringen går). 100 amp. innebär alltså bara att du kan ha fler strömförbukare utan att vara och nalla av batteriet vilket är bra, för batteriet vill man ju ha när motorn är avstängd.Blev det ännu mer grekiska nu, eller fick jag fram lite mer? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Men åter till 100 amp. generator, för batteriets del spelar det ingen roll om du har en 60 amp. eller 100 amp. det tar bara lite olika lång tid att ladda batteriet (tänk dig att du byter ut säkringen hemma till en större, inte börjar lamporna gå för det, utan du kan ha större strömförbrukning/fler strömförbrukare innan säkringen går). 100 amp. innebär alltså bara att du kan ha fler strömförbukare utan att vara och nalla av batteriet vilket är bra, för batteriet vill man ju ha när motorn är avstängd.Det är just detta som förbryllar mig.På flera sidor på internet står det Man får aldrig ladda mer ström till ett batteri än 0.1-0.2ggr batteriets kapacitet. Ett batteri med 70Amph får alltså inte laddas med mer än ca 10AVad betyder detta?Är det enbart vid laddning utanför bilen eller gäller detta även med generator? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 29, 2004 Author Report Share August 29, 2004 Nu ska jag snart ut och mäta lite mer under körning. Tommy skrev:Det är reläet som begränsar laddningsspänningen/amperen. Batteriet bestämmer inte utströmmen från generatorn. Jag har aldrig nånsin sett någon elektronik på ett batteri som kommunicerar med generatorn om hur mycket ström/spänning den vill ha.Dett verkar ju logiskt eftersom mitt batteri tycks få för mycket av något... Men, hela el-systemet är ju en sluten krets. Det är ju så att alla delar med deras motstånd inkl. batteriets inre motstånd skapar en viss ström när den tillförs en viss spänning. Hur kan det då gå mer ström igenom batteriet än vad som förbrukas i hela systemet? Laddningsrelät borde endast kunna begränsa/variera laddspänningen, eftersom om man följer ohms lag så ökar strömmen i kretsen vid ökad spänning över samma resistans.Det lutar åt att generatorn åker av i eftermiddag och får lämnas in på test. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Det är just detta som förbryllar mig.På flera sidor på internet står det Man får aldrig ladda mer ström till ett batteri än 0.1-0.2ggr batteriets kapacitet. Ett batteri med 70Amph får alltså inte laddas med mer än ca 10AVad betyder detta?Är det enbart vid laddning utanför bilen eller gäller detta även med generator?Vad jag förstår (kan vara fel, har hänt förut ) så är det vid laddning utanför bilen därför ska man inte heller lämna batteriet för länge på laddning (kokar tort),tar man en biltema laddare som exempel så lämnar den i regel aldrig mer än 7,5 amp. I bilen är det andra faktorer som spelar in, du har alltid något som drar lite ström (t ex tändning, lampor mm) + att den inte går konstant på max laddning (står även på länken du la ut tidigare), generatorn har en laddkurva laddar max vid 5000-6000 varv och inget under 1000 varv. Sen stog det även att det är förbrukarna som bestämmer uttaget ur generatorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Ok! I våra bilar finns det alltså ingen anledning med grövre generator än 65A om man inte är Stereo freak. I princip bara lampor och tändning som drar ström.HT67 har 2st strömkrävande fläktar så i hans fall är det befogat.Kanske dags att räkna ihop alla Ampere för mig med så att generatorn räker till.Såg nu att all MSD drar minst 15AFast min 65A Opel generator har aldrig haft några problem Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 29, 2004 Author Report Share August 29, 2004 Nu har jag varit ute och åkt precis som jag hade det på väg till Ekeby. När jag kommer till bilen är batterispänningen 12,8V. När jag kör med belastning är den 11,8V. Utan någon belastning vid 3000 rpm på motorväg är spänningen 14,3V.Batteriet är den här gången svalt men generatorn är efter ca 25 minuters körning mycket varm. Ska den vara det? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mustang August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Ampere/Volt/WattDu kan ha en 1000A generator i bilen och den laddar vad den ska och inte mera genom att förmagnetiseringen styrs av ladd-reläet. Ingen förmagnetisering=absolut INGEN laddning, ( även med en 5000A generator!)OM reläet fungerar som det ska så hålls spänningen på ca 14,+ volt.Då kan inget med en konstant belastning ( ett friskt batteri ) "dra åt sig" mera amper (ström) än vad batteriets inre resistans kräver. Ett tömt batteri som laddas med samma spänning (14volt) "tar" emot mer ampere (ström) beroende på att inre resistansen sjunkit, allt eftersom det blir laddat så sjunker strömmen (A) och återgår till sk. underhålls laddning.Vad du kopplar in för belastningar, fläktar odyl. spelar ingen roll om laddrelä och batteri är i skick. ( ja.. kopplar du in mer än generatorn kan leverera så sjunker naturligtvis laddningen till batteriet också av naturliga skäl ) Om däremot batteriet är skadat, typ fällningar i botten (som nämts redan här i forumet) så betyder det att inre resistansen sjunker och generatorn med order av laddnings-relä försöker hålla sina 14V med resultat av att (A) strömmen stiger och det blir varmt, batteriet kokar!( Vore kul att se med en 5000A generator....! )Men ett batteri med defekta celler brukar visa en tomgångs spänning på under 12V om man belastar det, det gjorde ju inte ditt eller...Sumarium: VID KONSTANT BELASTNING OCH KONSTANT SPÄNNING(VOLT) KAN INGEN I HE****E ÄNDRA STRÖMMEN (AMPERE) ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 29, 2004 Author Report Share August 29, 2004 På den punkten när det gäller kretsar och ohms lag är vi helt överens. :wink: På något sätt så har batteriet kokat. Idag när jag kör kan jag inte återskapa felet eftersom allt tycks fungera perfekt. Det jag vet är att batteriet har kokat 2 ggr vid två olika tillfällen och under helt olika förutsättningar. När det hade "kokat" första gången vid träffen på Barkaby gick kylfläktarna för fullt, extremt hög värme under huven, låg fart mm, vilket inte alls liknar situationen på väg mot Ekeby. Där var det hög fart, kall luft och låg belastning.Dock tycks det av någon anledning fungera bra i nuläget. Om sen det kan tolkas som att Optimas batterier kan utsättas för nästan vad som helst är = bra kvalité är en annan sak.Jag får börja i ena änden helt enkelt och lämna in generatorn på test. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.