NackaBosse February 2, 2015 Report February 2, 2015 Idag kom lite godsaker från CJ Pony Parts. Bland annat led-lampor till instrumentbelysningen samt ny spänningsregulator till instrumenten och kretskortet, som jag tänkte byta samtidigt. Frågan är om det går att lirka ut instrumentpanelen eller måste man ta bort hela instrumentbrädan först.Går helt klart på 64½-68 men är osäker på om det går på 69+Har googlat och sökt på youtube men hittar inget. Citera
Andrew February 2, 2015 Report February 2, 2015 Du måste ta av instrument panelen tar ca 5min när man är van och ca 20min första gången Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Äntligen kom jag till skott. Bort med instrumentbrädan. Någon (ingen nämnd, ingen glömd) sade till mig på årsmötet att instrumenten var åtkomliga från baksidan när brädan var borta, så man kunde byta lamporna. Men icke! Lite letande på internet så hittade jag en beskrivning där man skall ta bort skyddskåpan under rattstången, sticka upp handen underifrån och lossa hastighetsmätarkabeln för att kunna få ut instrumenten. Nu har inte jag speciellt stora händer men det fordras tydligen att man är akrobat och ormmänniska med abnormt smala händer för att kunna göra detta. Jag kunde bara känna kabeln med fingertopparna, än mindre få grepp om anslutningen för att kunna lossa den. Hur tusan gör man? Citera
RobbeStockholm April 24, 2015 Report April 24, 2015 Vid anslutningen finns en flärp man håller in, så är det på min 73:aMvh R Citera
Andrew April 24, 2015 Report April 24, 2015 Lycka till att nå dem underifrån men du kan göra det ännu lättare. Ta bort de två skruvarna som håller instr som är kvar när du demonterat dash samt hastighetsmätarwire och kontaktstycket så kan du byta lamporna på en arbetsbänk. Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Vid anslutningen finns en flärp man håller in, så är det på min 73:aMvh RProblemet är ju att jag inte når flärpen. Känner bara kabeln med fingertopparna. Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Lycka till att nå dem underifrån men du kan göra det ännu lättare. Ta bort de två skruvarna som håller instr som är kvar när du demonterat dash samt hastighetsmätarwire och kontaktstycket så kan du byta lamporna på en arbetsbänk. Skickas från min iPhone via TapatalkJag kommer ju inte åt att demontera hastighetmätarwiren! De fyra skruvbultar som håller instrumenthuset är lossade men wiren är så tajt så det går inte att dra ut huset en bit så man kommer åt att lossa den. Citera
Andrew April 24, 2015 Report April 24, 2015 Den har en bajonett fattningSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Den har en bajonett fattningSkickas från min iPhone via TapatalkUrsäkta Andrew , men vad hjälper det mig när jag inte kommer åt den? Citera
Andrew April 24, 2015 Report April 24, 2015 Ja det är trångt som fan men om du tagit av Dashpaden så borde du komma åt den om du försöker ta bort instrumenthuset utan att ta bort dashpaden så kommer du att kanske förstöra saker. Men jag har en ide sälj bilen till mig istället Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Klart jag tog av dashpaden först. Sälja bilen? OK allt är till salu till rätt pris, men det har du inte råd att betala. Citera
Andrew April 24, 2015 Report April 24, 2015 Då är det bara att gräva ner fingrarna och klämma till den vita delen på hastighetswiren och dra sakta bakåt brukar sitta som fan sen har du det stora kontaktstycket till vänster som du lösgör sitter en låsningar på kortsidorna. Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Sommarbil skall vara utan tak."Den vita delen". Jag ser den ju inte och kommer inte åt den. Man famlar i mörker. Jag skall fråga Göran hur han gjorde. Han hade loss instrumentpanelen när han snyggade upp kabelhärvan bakom instrumenten. Skam den som ger sig. Citera
Per Berglund April 24, 2015 Report April 24, 2015 Japp kan vara ett heeeeelvete och blodiga knogar!! Ett tips är att ta bort vajern från växellådan först och trycka upp hela vajern så instrumenteringen kommer ut ordentligt. Citera
NackaBosse April 24, 2015 Author Report April 24, 2015 Japp kan vara ett heeeeelvete och blodiga knogar!! Ett tips är att ta bort vajern från växellådan först och trycka upp hela vajern så instrumenteringen kommer ut ordentligt.Tack för tipset, kan vara värt att prova. Citera
Andrew April 24, 2015 Report April 24, 2015 Hur svårt ska de vara bara ta isär. Ingen minns en fegis[emoji13]Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.