Jump to content

LED-lampor instrumentbelysning


NackaBosse

Recommended Posts

Idag kom lite godsaker från CJ Pony Parts. Bland annat led-lampor till instrumentbelysningen samt ny spänningsregulator till instrumenten och kretskortet, som jag tänkte byta samtidigt. Frågan är om det går att lirka ut instrumentpanelen eller måste man ta bort hela instrumentbrädan först.

Går helt klart på 64½-68 men är osäker på om det går på 69+:confused:

Har googlat och sökt på youtube men hittar inget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen kom jag till skott. Bort med instrumentbrädan. Någon (ingen nämnd, ingen glömd) sade till mig på årsmötet att instrumenten var åtkomliga från baksidan när brädan var borta, så man kunde byta lamporna. Men icke! Lite letande på internet så hittade jag en beskrivning där man skall ta bort skyddskåpan under rattstången, sticka upp handen underifrån och lossa hastighetsmätarkabeln för att kunna få ut instrumenten. Nu har inte jag speciellt stora händer men det fordras tydligen att man är akrobat och ormmänniska med abnormt smala händer för att kunna göra detta. Jag kunde bara känna kabeln med fingertopparna, än mindre få grepp om anslutningen för att kunna lossa den. Hur tusan gör man?

Link to comment
Share on other sites

Lycka till att nå dem underifrån men du kan göra det ännu lättare. Ta bort de två skruvarna som håller instr som är kvar när du demonterat dash samt hastighetsmätarwire och kontaktstycket så kan du byta lamporna på en arbetsbänk.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lycka till att nå dem underifrån men du kan göra det ännu lättare. Ta bort de två skruvarna som håller instr som är kvar när du demonterat dash samt hastighetsmätarwire och kontaktstycket så kan du byta lamporna på en arbetsbänk.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag kommer ju inte åt att demontera hastighetmätarwiren! De fyra skruvbultar som håller instrumenthuset är lossade men wiren är så tajt så det går inte att dra ut huset en bit så man kommer åt att lossa den.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är trångt som fan men om du tagit av Dashpaden så borde du komma åt den om du försöker ta bort instrumenthuset utan att ta bort dashpaden så kommer du att kanske förstöra saker. Men jag har en ide sälj bilen till mig istället :)

Link to comment
Share on other sites

Då är det bara att gräva ner fingrarna och klämma till den vita delen på hastighetswiren och dra sakta bakåt brukar sitta som fan sen har du det stora kontaktstycket till vänster som du lösgör sitter en låsningar på kortsidorna.

Link to comment
Share on other sites

Sommarbil skall vara utan tak.:D

"Den vita delen". Jag ser den ju inte och kommer inte åt den. Man famlar i mörker. Jag skall fråga Göran hur han gjorde. Han hade loss instrumentpanelen när han snyggade upp kabelhärvan bakom instrumenten. Skam den som ger sig.

Link to comment
Share on other sites

Japp kan vara ett heeeeelvete och blodiga knogar!! :)

Ett tips är att ta bort vajern från växellådan först och trycka upp hela vajern så instrumenteringen kommer ut ordentligt.

Tack för tipset, kan vara värt att prova.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...