Jump to content

Montera 390 i en 68 FB


smen68

Recommended Posts

Hej jag håller på att montera en 390 i en S kodad 68 fastback,jag visste att det skulle bli tight men det verkar som att motorn hamnat för långt ner.Dom främre bultarna till grenrören tar i dom tjocka plåtarna som sitter på fjäderbenshusen om jag fick upp motorn ca 15 mm så skulle det bli bättre med plats men fortfarande väldigt trångt.

Motorn kommer från en 64 Thunderbird så det finns bara 2 bulthål till motorfästen i blocket kanske är det detta som ställer till det jag är osäker på om motorn har hamnat i rätt position,från 65 och framåt är det 3 bulthål.Det jag vill veta är om den främre grenrörsbulten ska vara ovanför den tjocka plåten och i så fall hur mycket.

Jag har kört fast här och behöver lite hjälp,kanske kan jag behöva komma och mäta lite på en 68 med 390 om någon har en där det går att komma åt att mäta.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Grenrör brukar vara specifika till olika bilmodeller men topparna är desamma.

Både grenrör och toppar är olika till FE motorerna det finns 8 bultade till Thunderbird och andra fullsize, 14 bultade till 390GT Mustang, 16 bultade till 428CJ , och de finns med olika ventilstorlekar så jag tycker inte att man kan säga att de är desamma, Googlar man ämnet så hittar man mer fakta...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.

Göran

Fysisk storlek er samma.

http://www.mustangtek.com/heads/Heads.html

jepp, jettetrång med 390/428 i Mustang 67-70.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.

Göran

Jag har en Fe i min -67a, jag har kollat och jämfört mina 390GT delar med 428CJ och det bör inte vara några problem om du har rätt motorfästen. Eller så förstår jag inte vad du menar ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej OK det verkar som att GT toppar och mina har samma storlek och det är positionen på motorn som kanske blivit lite fel så jag ska försöka höja motorn lite och kanske modifiera flänsen på heddersen lite så bultarna tar lite mindre plats.Jag vill verkligen kunna använda mina Edelbrock toppar för toppar och insug i aluminium sparar 40 kg i vikt.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Har för mej att det är ngt annorlunda med motorfästena på 390's till och med 1964. Tror att du måste modifiera block fästena för att få motorn på rätt plats. För mer info kolla här: http://www.network54.com/Forum/74182/thread/1135905747/390+Stroker+Options----- För övrigt så är alla FE block/toppar fysiskt lika stora!

Hoppas det löser sej...

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...