February 26, 201510 yr comment_142926 Hej jag håller på att montera en 390 i en S kodad 68 fastback,jag visste att det skulle bli tight men det verkar som att motorn hamnat för långt ner.Dom främre bultarna till grenrören tar i dom tjocka plåtarna som sitter på fjäderbenshusen om jag fick upp motorn ca 15 mm så skulle det bli bättre med plats men fortfarande väldigt trångt.Motorn kommer från en 64 Thunderbird så det finns bara 2 bulthål till motorfästen i blocket kanske är det detta som ställer till det jag är osäker på om motorn har hamnat i rätt position,från 65 och framåt är det 3 bulthål.Det jag vill veta är om den främre grenrörsbulten ska vara ovanför den tjocka plåten och i så fall hur mycket.Jag har kört fast här och behöver lite hjälp,kanske kan jag behöva komma och mäta lite på en 68 med 390 om någon har en där det går att komma åt att mäta.Göran
February 26, 201510 yr comment_142936 en gt 390 motor till mustang har andra toppar och grenrör . och ramfästena ska vara lite annorlunda än vanliga v8 fästen.finns en 390 gt till mustang på classiccars.se där kan du se hur det skall se ut,,,
February 27, 201510 yr Author comment_142951 Hej 49 innebär detta att jag måste ha GT toppar för att få ner 390n i Mustangen?
February 28, 201510 yr comment_142967 Vet ej men det måste vara någon anledning till att man gjorde andra toppar och grenrör till Mustanger , cougar med 390 och 428 .....
February 28, 201510 yr comment_142972 Grenrör brukar vara specifika till olika bilmodeller men topparna är desamma.
March 1, 201510 yr comment_142996 Grenrör brukar vara specifika till olika bilmodeller men topparna är desamma.Både grenrör och toppar är olika till FE motorerna det finns 8 bultade till Thunderbird och andra fullsize, 14 bultade till 390GT Mustang, 16 bultade till 428CJ , och de finns med olika ventilstorlekar så jag tycker inte att man kan säga att de är desamma, Googlar man ämnet så hittar man mer fakta...
March 3, 201510 yr Author comment_143024 Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.Göran
March 3, 201510 yr comment_143025 Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.GöranFysisk storlek er samma. http://www.mustangtek.com/heads/Heads.htmljepp, jettetrång med 390/428 i Mustang 67-70.
March 3, 201510 yr comment_143029 Hej igen,gör GT topparna att motorn blir smalare så att det blir mer plats på sidorna.Jag har försökt lura ut skillnaden mellan GT toppar och vanliga frånsett antalet bultar och att bultarna sitter i olika höjd.Jag har letat på nätet men hittar inga mått,storlekar på topparna men jag ska leta vidare.GöranJag har en Fe i min -67a, jag har kollat och jämfört mina 390GT delar med 428CJ och det bör inte vara några problem om du har rätt motorfästen. Eller så förstår jag inte vad du menar
March 3, 201510 yr Author comment_143033 Hej OK det verkar som att GT toppar och mina har samma storlek och det är positionen på motorn som kanske blivit lite fel så jag ska försöka höja motorn lite och kanske modifiera flänsen på heddersen lite så bultarna tar lite mindre plats.Jag vill verkligen kunna använda mina Edelbrock toppar för toppar och insug i aluminium sparar 40 kg i vikt.Göran
March 5, 201510 yr comment_143066 Har för mej att det är ngt annorlunda med motorfästena på 390's till och med 1964. Tror att du måste modifiera block fästena för att få motorn på rätt plats. För mer info kolla här: http://www.network54.com/Forum/74182/thread/1135905747/390+Stroker+Options----- För övrigt så är alla FE block/toppar fysiskt lika stora! Hoppas det löser sej...//M
March 5, 201510 yr comment_143071 Har ett 427 block ståendes i garaget, där sitter fästena på rätt ställe. Jag kanske kan fota det så kan du jämnföra mot ditt block?
March 6, 201510 yr comment_143094 Hej.Har lite bilder på när jag monterade min 428 i bilen samt fästen på motorn. Blir riktigt tajtmot stötdämpartornen med headers. Hoppas det är till någon hjälpMVH Christer
March 31, 201510 yr comment_143644 Hej smen68.Hur har det gått med din motor och motorfästen har det löst sig.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.