tholn February 27, 2015 Report February 27, 2015 Jag har två frågor, lite dumma kanske men ni som har erfarenhet kan säkert besvara dem. Först och främst hur vet jag vilken motor jag har utan att plocka ner den. Enligt säljaren så skulle det vara en 302. Det sitter en Edelbrock förgasare på och hur vet jag att det är ett 2 ports eller 4 ports insug. Syns det om man tar bort luftburken? Hur vet man vilket år motorn är tillverkad? Hur länge gjorde de 302? Kan jag ha en motor från 80-90 talet??? När jag bytte kylare så satt nedre kylarslang på vänster sida vilket den inte gör på 67-68 ( jag har en 67:a) i vanliga fall eller? När jag nu skulle byta tändstift så sitter det mindre smalare stift i den ca 13-14 millimeter, när började de sätta i sådana stift? Vilka årgångar hade dessa stift? Jag har sett att VP-autoparts säljer dessa stift och skriver att det är till sena 302 toppar och 351. Vad menar de med sena? Tacksam om någon orkar svara på alla dessa frågor. Jag är relativt ny inom Mustang-världen så det mesta är nytt. Jag lär mig mycket här på forumet faktiskt. Citera
Andrew February 27, 2015 Report February 27, 2015 Finns inga dumma frågor bara dumma svar. Du har en modern 302" eller 351" 1970 så monterade man driverside outlet på undre kylaslangen. Om du tar bort luftrenaren och kikar ner så ser du om du har 2 eller 4 portar. Titta på insuget om du har ett gjutnr som börjar på C el D el F C står för 60-talet osv första siffran är året tex C8 är 1968. då vet du insugets årsm. Ta bort startmotor så kommer det komma fram ett gjutnr som talar om årtalet och vad det är för block.Hur du ser om det är en 302" eller 351" enklast är att undre termostathus bulten på en 351" ligger ovanför vattenpumpen medans 302" ligger lite nedanför alltså täcks. 302 tror jag faktiskt tillverkas fortfarande. Citera
tholn February 28, 2015 Author Report February 28, 2015 Tack AndrewRoligt när det är folk som kan. Nu kommer tyvärr några nya frågor. Om jag tittar på skruven till termostathuset så är det en 302 eftersom den ligger lite nedanför vattenpumpens övre del. På insuget står det ett E4 så det måste vara en 302 från 1984 då om nu insuget hör ihop med motorn. Det där med portarna var svårare att se. När jag tittar ner i förgasaren så ser det ju ut som 4 portar men det är svårt att se längre ner faktiskt. Vilken effekt kan det vara på en 302 - 84 med sådant insug tror du? Vad hade de för effekt då. Vad skulle skillnaden bli med 2 ports och 4 ports grenrör? Citera
Snorre70 February 28, 2015 Report February 28, 2015 Tack AndrewRoligt när det är folk som kan. Nu kommer tyvärr några nya frågor. Om jag tittar på skruven till termostathuset så är det en 302 eftersom den ligger lite nedanför vattenpumpens övre del. På insuget står det ett E4 så det måste vara en 302 från 1984 då om nu insuget hör ihop med motorn. Det där med portarna var svårare att se. När jag tittar ner i förgasaren så ser det ju ut som 4 portar men det är svårt att se längre ner faktiskt. Vilken effekt kan det vara på en 302 - 84 med sådant insug tror du? Vad hade de för effekt då. Vad skulle skillnaden bli med 2 ports och 4 ports grenrör?Jag har ingen bra info, om detta men det finns lite info på webben((Skillnaden på 2 port o 4 port borde vara ca 25 Hp))Vad jag har läs så är effekten mycket låg(122 hp), men blev högre med insprutning (210 hp)Finns att läsa här lite om detta! http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine Citera
Andrew February 28, 2015 Report February 28, 2015 Som sagt det var inte speciellt många pållar då men misströsta inte de gamla har hk/sae medans din har hk/din skillnaden är att dina hk är äkta som den sitter på plats med allt på medans sae är utan både generator och luftrenare, v-pump, avgassystem. En fördel är att du inte behöver köra med blyersättning om jag inte missminner mig. Fyrport eller tvåport kan du även se ifrån sidan om du har ettlänkage mellan gasspjäll samt om du tittar från sidan så kan du mäta hur lång förgasaren är en tvåports är cirka 80mm medans en fyrports är ca 150mm Citera
Snorre70 February 28, 2015 Report February 28, 2015 Det är inte Hp det hänger på, se här 154 hp hänger inte på 75 hp! Det ska finnas vrid oxå! Citera
tholn February 28, 2015 Author Report February 28, 2015 Tack för att ni tröstar mig men nog känns det lite surt just nu. Jag har tyckt att den varit lite slö faktiskt men V8-soundet finns där i alla fall och vridet också faktiskt. Vad skiljer tro mellan en tidig 302 och den jag har då? Är det kam och kompression eller??? Annars är det väl att börja leta efter en annan motor. Det vore fint med en 350 gt motor. Nån som har en som står ;-) Det finns säkert de som kan få fart på denna motor med antar jag. Jag får väl börja höra mig för.Förgasaren som sitter på heter Edelbrock 1405. Citera
1096 March 1, 2015 Report March 1, 2015 Edelbrock 1405 är en 4-port 600 förgasare.Du har förmodligen lite för lite komp, kam och toppar i din maskin om det är en tidig 80-talare. 302an är ju lyckligtvis en av de tacksammaste maskiner att sätta lite fart på. En uppsättning nya kolvar med modernare tänk, bra toppar samt en matchande kam för ändamålet plus givetvis allt runtomkring.... Citera
tholn March 1, 2015 Author Report March 1, 2015 Edelbrock 1405 är en 4-port 600 förgasare.Du har förmodligen lite för lite komp, kam och toppar i din maskin om det är en tidig 80-talare. 302an är ju lyckligtvis en av de tacksammaste maskiner att sätta lite fart på. En uppsättning nya kolvar med modernare tänk, bra toppar samt en matchande kam för ändamålet plus givetvis allt runtomkring....Tack lite glädje i bedrövelsen. Jag ska börja se mig om efter nån som kan hjälpa mig att få i lite fler kusar. Citera
Per Berglund March 1, 2015 Report March 1, 2015 Även om 302an är väldigt lätt att få fart på så tenderar kostnaden att få det gjort dra iväg ordentligt.Innan man gör något alls så måste man få blocket kollat att det går att använda.Väldigt vanligt med utslitna block eller block som redan borrats för mycket=skrotEn uppgradering/renovering på rätt sätt går utan vidare över 25.000kr och gärna mycket mer.De som säger jag överdriver kan jag lova får lyfta i och ur motorn ett par gånger av ren snålhet.Gamla bilar är som Is-berg!! Man tror sig ha en klar överblick vad som behöver göras men när man börjar riva i det hela döljer det sig rätt brutala överraskningar...Gärna på helt andra ställen än man anar.Funkar motorn bra nu så överväg att låta den vara som den är först och främst....Lite "tune up" och aggressivare tändning kan ge lite extra krut men inga underverk.Men kanske duger att tuffa runt i en sommar? Citera
tholn March 1, 2015 Author Report March 1, 2015 Även om 302an är väldigt lätt att få fart på så tenderar kostnaden att få det gjort dra iväg ordentligt.Innan man gör något alls så måste man få blocket kollat att det går att använda.Väldigt vanligt med utslitna block eller block som redan borrats för mycket=skrotEn uppgradering/renovering på rätt sätt går utan vidare över 25.000kr och gärna mycket mer.De som säger jag överdriver kan jag lova får lyfta i och ur motorn ett par gånger av ren snålhet.Gamla bilar är som Is-berg!! Man tror sig ha en klar överblick vad som behöver göras men när man börjar riva i det hela döljer det sig rätt brutala överraskningar...Gärna på helt andra ställen än man anar.Funkar motorn bra nu så överväg att låta den vara som den är först och främst....Lite "tune up" och aggressivare tändning kan ge lite extra krut men inga underverk.Men kanske duger att tuffa runt i en sommar? Det är alldeles riktigt Per, motorn går fint och det började med att jag skulle byta stift bara. Det är ju en cab och jag åker nästan aldrig mer än fartgränsen. Jag tycker att den är rätt så snabb vid acc också. Sedan åker jag ju mycket nedcabbat och då vill man inte åka mer än 70. Det är ju mera vetskapen att det finns kusar under huven som är grejen. Det där med tune up lät lite intressant, vad kan det vara, elektronisk tändning eller byte fördelare, vad mera?? Citera
Per Berglund March 1, 2015 Report March 1, 2015 (redigerad) Ja tändning är A & O för en bra förbränning och originalet har väll aldrig varit optimalt.Byte av fördelare till elektroniskt är helt rätt och det går ju fint återanvända till nästa motor om det skulle bli något.Det kanske inte ger en massa effekt men det du märker att motorn svarar bättre, startar bättre och framförallt helt underhållsfritt.Är ditt nuvarande tändsystem dåligt så märks det en hel del!Själv är jag märkes skadad och alltid kört MSD produkter som håller kvalité och har ett stort sortiment.För din del är det en "Ready to Run" fördelare jag skulle rekommendera http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8352/overview/make/fordBara byte till den ger trygg gång.För att få lite mer pulver till cylindrarna kan du om du vill sedan koppla på en tändbox som förstärker gnistan ytterligare.Med mera energi till tändstiftet kan man öka gapet på tändstiftet till ca 1.2mm=större gnista=mera energi.http://www.summitracing.com/int/parts/msd-6425/overview/En bra spole behövs http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8202Om du nu "tänder" på tändbox direkt så ska du inte ha "Ready to Run" fördelare utan då har MSD ett billigare alternativ som enbart går på tändboxhttp://www.summitracing.com/int/parts/msd-8479/overview/make/fordGivetvis måste allt matchas med tändkablar för det går ej använda det du har och då ska det vara Ford givetvis! http://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-12259-c301/overview/make/fordFöresten innan du tänker på byte så kan du pröva dig fram med att öka tändningen!Ford standard är att gnistan skickas iväg ca 8 vevaxelgrader innan kolven når sitt toppläge.Det kan du helt frångå!Pröva 15 grader men inte mera och då kommer du märka motorn vaknar!Men börjar den spika måste du sänka en aning.Bara pröva sig fram! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Alin92 August 16, 2018 Report August 16, 2018 Hallo, allihop, då ni drar dit stiften, vilket den här tråden inledningsvis handlade om, hur hårt?? jag har ingen momentnyckel och et dj### hemmabygge till nyckel jag lossar med. Mina Headers är från en 90:a 302. Dessa 302 har tunnare och mindre stift ära på min 289 vilket innebär att jag har fått slipa ned och bygga en nyckel själv som jag kan lossa med, men som sagt dra fast??? Jag har lärt mig förr att dra för hand, vila någon sekund och efterdra relativt hårt(bara med hand och fingrar! Vad tror ni? Input? Petter Citera
Per Berglund August 16, 2018 Report August 16, 2018 Vilka stift sitter på? Är det kona eller en tätbricka? Citera
Alin92 August 16, 2018 Report August 16, 2018 2 timmar sedan, Per Berglund said: Vilka stift sitter på? Är det kona eller en tätbricka? jadi här frågar du en novis, en honåkare som har fått tag på två hjul till. Det är motorkraft, fick dem av AD Bildetaljer då jag beställde till min 289:a, det är en 68:s fyrports 289. Men om jag får tro så är det bricka.... Citera
Alin92 August 16, 2018 Report August 16, 2018 Just now, Alin92 said: jadi här frågar du en novis, en honåkare som har fått tag på två hjul till. Det är motorkraft, fick dem av AD Bildetaljer då jag beställde till min 289:a, det är en 68:s fyrports 289. Men om jag får tro så är det bricka.... Ha ha, autostavning "jodu" och "hojåkare" skall det vara Citera
Per Berglund August 17, 2018 Report August 17, 2018 7 minutes ago, inge. said: 18 mm o kona motorcraft bf 42 Han skrev små stift (14mm) Citera
Per Berglund August 17, 2018 Report August 17, 2018 7 hours ago, Alin92 said: jadi här frågar du en novis, en honåkare som har fått tag på två hjul till. Det är motorkraft, fick dem av AD Bildetaljer då jag beställde till min 289:a, det är en 68:s fyrports 289. Men om jag får tro så är det bricka.... Stift med tätbricka ska du bara dra ett halvt varv eller så. Vet du inte exakt typ av topp måste du kolla detta men det är inte original 289 toppar iallfall eftersom du ovan beskrev små stift Citera
Alin92 August 17, 2018 Report August 17, 2018 1 hour ago, Per Berglund said: Stift med tätbricka ska du bara dra ett halvt varv eller så. Vet du inte exakt typ av topp måste du kolla detta men det är inte original 289 toppar iallfall eftersom du ovan beskrev små stift Tack! Det är en helt original 289, topp til botten, det är bara Headers som är nyare Citera
Per Berglund August 17, 2018 Report August 17, 2018 11 minutes ago, Alin92 said: Tack! Det är en helt original 289, topp til botten, det är bara Headers som är nyare Nej det kan det inte vara. 289 toppar har som Inge ovan skrev 18mm kona Kolla igen för du skrev "mindre stift" tidigare ovan här Citera
Alin92 August 17, 2018 Report August 17, 2018 19 minuter sedan, Per Berglund said: Nej det kan det inte vara. 289 toppar har som Inge ovan skrev 18mm kona Kolla igen för du skrev "mindre stift" tidigare ovan här Då skrev jag fel. Det är en 289 fyrport från 68, botten till toppen renoverad 16. Topparna är även de 68, likaså insug etc. Däremot Headers från en nyare 302 är ditsatta, lite hemel, då dessa blir trånga i motorrummet, lite bankande och tillplattande här och där och en skitdålig vinkel för flätsen ner mot avgas, men det funkar """(sisådär) Ett av problemen med denna Headrs är att den nyare motor de kommer från (1990, 302) uppenbart har mindre stift och det gör att att det blir jättetrångt för de stift min äldre motor vill ha. Jag har fått slipa ner en lång hylsa, slipa den till nästan papperstunt, för att komma åt, allternativ att jag lossar heders en del, men då får jag problem med avgas och Fläns. Det här är väl en av anledningarna att jag frågar om hur att dra åt med fingrarna. Jag har för lite spelrum för att dra åt för hårt. jag får så att säga riva hela avgassystemen för att kunna komma åt och vrida upp, om jag har dragit för hårt, och det är ju en dj### operation för att bara kunna kolla om stiften blir svarta och går surt etc..... Jag är mycket tacksam för att du tar dig tid att svara och mycket tacksam för att detta forum finns, jag lär mig något varje dag.. Citera
Per Berglund August 17, 2018 Report August 17, 2018 Ajaj då förstår jag du har ett helvete! Ingen bra kombo så byta ut grenröret är nog bäst det skulle du behöva göra oavsett som det låter. Citera
Alin92 August 17, 2018 Report August 17, 2018 Sant! Står på"att göra listan", men jag vill vänta till den mörka årstiden. Nu är ju mitt närmaste problem att fuggen sölar över och att förmodligen Modulatorn, skickar olja bakvägen, så jag får både för mycket soppa och lite olja i det hela, då och då. Det skall fixas till veckan(byte modelator + inställning/rengöring av Fugge) men jag skulle behöva skruva lös stiften och torka ren dem, förmodar jag. Men jag får helt enkelt göra som man gjorde förr på B18/20, dra för hand och sen vila några sekunder och efterdra(med fingrar) Men tack Per kommer du på något så meddela gärna. Jag har lärt förstå att du är en ovärderlig kraft i det här forumet. Dina kunskaper verkar oändliga Citera
Per Berglund August 17, 2018 Report August 17, 2018 Tack! men kunskapen är helt klart begränsad! Det finns sjukt mycket duktiga människor på området. Bilar kan man prata hur mycket som helst om. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.