Jump to content

Startproblem


Hasse W

Recommended Posts

Börjar bli trött på min Muuse nu (GT cab V8 -00). Den funkade hur bra som helst innan den ställdes av för vinterförvaring,nu vill han inte starta.Har kollat stiften ok,kablar ok,batteri ok,bränslefilter bytt, luftfilter rengjort. Har använt startgas och då hoppar motorn igång men går väldigt illa på tomgång och så fort jag gasar på lite så dör han och går inte att starta utan startgas.Börjar tro att det är bränslepumpen som börjar ge upp,nån som vet eller har haft liknade problem?

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli trött på min Muuse nu (GT cab V8 -00). Den funkade hur bra som helst innan den ställdes av för vinterförvaring,nu vill han inte starta.Har kollat stiften ok,kablar ok,batteri ok,bränslefilter bytt, luftfilter rengjort. Har använt startgas och då hoppar motorn igång men går väldigt illa på tomgång och så fort jag gasar på lite så dör han och går inte att starta utan startgas.Börjar tro att det är bränslepumpen som börjar ge upp,nån som vet eller har haft liknade problem?

Hej, kan det vara återställningsknappen i bagagerummet för bränslepumpen?

Link to comment
Share on other sites

Sitter det en sån i mussen alltså, mer än jag visste. Hade en Sierra med en sån, petade ner ett nytt reservhjul i bilen, sen startade den inte. Rätt känslig med andra ord. Visste däremot att den fanns och var den satt så det var ju inget problem.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Ska kolla när jag kommer hem. Det skulle vara kanon om det löste problemet,annars så är det nog bara att försöka att byta pumpen. Den sitter i tanken så det är inget roligt jobb + att pumpen är inte gratis precis. Hör av mej när jag vet mer!

Link to comment
Share on other sites

Kollade återställningsknappen och den har inte löst ur (sitter förövrigt på den vänster sida vid baklyset i skuffen).Så det lutar åt att det är pumpen som är problemet. Det innebär väl att tanken måste monteras ner för att komma åt pumpen?.Nån som vet vad jag bör tänka på innan jag börjar då jag inte har nån erfarenhet av det. angående pumpen, vad kan man hitta en sån utan att det kostar skjortan?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag litet osäker om Mustang GT 00 har returnless eller return fuel system.

I vilket fall så har min 2001 Mercury Grand Marquis return och ventilen sitter på fuel rail på förarsidan.

Vanligtvis brukar Mustangen få nya grejer efter Lincoln och Mercury.

Enklast attt se om det är return fuel system är att se att det finns en matar ledning och en retur ledning.

Är det return fuel systen så brukar det finnas en ventil liknande som finns på hjulventiler någonstans uppe vid motorn.

Vrid om till tändninsläge (inte startläge) vänta 3 sek, gör om det 3 gånger.

Då ska bränsletrycket säckert vara 39psi (strax under 3 bar).

Tryck på "hjulventilen" kommer det bra med tryck ut så har du inga problem med bränsle pumpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Problemet till han inte ville starta verkar vara att bränslepumpen har gjort sitt, har monterat ner tanken och har beställt en pump ifrån USA som inte har kommit ännu,så jag vet inte med 100% ännu förän jag har bytt den. Har kollat efter alla olika orsaker till problemet så jag skulle bli mycket förvånad om det inte är pumpen. Om det är startproblemet till din Musse vet jag inte så kolla om det finns tryck till ventilen som sitter i motorrummet (ser ut som en däckventil). Det finns en automatsäkring i skuffen, kolla spänningen till pumpen,som du förstår så kan det vad som helst så det är bara att börja leta. Hoppas att det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Det som sitter i skuffen (se länken) är ingen automat säkring.

Det är en "inertia switch", det är en säkerhet att bensinpumpen slås av vid kollision.

Ibland kan den lösa ut om man kastar i något tungt i skuffen.

Faktum är denna enhet det bästa stöldskyddet som finns.

Få personer känner till att US ford har denna switch.

Det jag brukar göra är att slå till den hårt med handen eller lättare med något verktyg så den löser ut, pang extra stöldskydd.

Återställa den görs genom att trycka in den röda knappen.

http://www.fixya.com/cars/t25105864-2001_ford_ranger_3_0_flex_fuel_code

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sådär ja! Nu äntligen så är hästen ute på grönbete igen. Fick byta motorn till bränslepumpen,en hel del jobb med att ta ner tanken. Har även varit och besiktat mussen idag med rent papper. Hoppas nu på fin sommar så han får vara ute med cabben nere hela dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan kanske vara så! Fick slanga ur ca: 25 liter ur tanken innan jag sänkte ner tanken, tycker väl att det borde räcka under vintervilan. Det kan också vara så att den hade gjort efter 15 år. Hur som helst så är jag glad att problemet är löst nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...