Alabama Grill April 25, 2015 Report April 25, 2015 Har under tidigare år klarat besiktningen galant genom att sänka tändningen till -10 grader i min SCT tuner. Men icke den här gången. I samband med att jag programmerade om bilen inför besiktningen dök två felkoder upp.P0155 (c2 heater - htr 21) ckt (b2, s1)P0161 (c2 heater - htr 22) ckt (b2, s2)Jag tog bort felkoderna så motorlampan släcktes och drog till besiktningen i hopp om att allt skulle vara som vanligt.Tji fick jag.Följande två värden var felaktiga (gränsvärde inom parentes)CO 1,2 (max 0,5)HC 425 (100)På kvittot står det i klartext:1. CO-halt Tomgång (8.2.1.2) För hög2. HC-halt Tomgång (8.2.1.2) För högMotorn var ordentligt varmkörd vid besiktningstillfället. Vad kan orsaken vara? Citera
Daniel Linde April 25, 2015 Report April 25, 2015 (redigerad) Tjena,P0155 (c2 heater - htr 21) ckt (b2, s1)P0161 (c2 heater - htr 22) ckt (b2, s2)Bank 2: Brukar betyda den sida som cylinder #1 INTE sitter på. (http://www.obd-codes.com/faq/what-is-bank-1-and-bank-2.php)Jag tolkar efter lite googlande det som att det är båda syresensorerna på den sidan (Bank2, Sensor 1 & 2).Heater borde betyda att uppvärmningen på själva tråden inte värms upp som den ska, eller inte alls.Vad händer om du ställer tillbaka tändningen osv?Jag kan tänka på två orsaker:1. Trasiga sensorer (troligen inte, dom fungerade ju innan? Båda bör ju inte gå samtidigt!?)2. Databoxen som sköter uppvärmningen till sensorerna har sagt upp sig. Jag har ju själv stått där, inte roligt och inte gratis. Jag hade liknande felkoder då om jag inte minns fel. (Heater Circuit etc...)Edit:Kom på att det diskuterades förut om att katalysatorerna gick åt lite fortare om man körde med kammarna. Kanske är det så enkelt? Minns inte om du har kvar original-kattarna eller om du stoppat i eftermarknads.Hoppas det löser sig. Ändrade %s av %s (%s) Citera
bebbe April 25, 2015 Report April 25, 2015 Intressant att veta. Skall själv slänga på kammar på min -08. Vet inte alls vad problemet är på din bil men funderar på om någonting annat har gått fel. Skulle nog själv provat att lägga allt till original och sedan ladda om tunen. Skickas från min iPhone via DX8 Citera
Alabama Grill April 26, 2015 Author Report April 26, 2015 Enligt Prytz så finns det inte en chans att kattarna gått åt. Speciellt när man kör så lugnt som jag gör. En teori är att kabeln som går till sonderna är korrupt. Ska även kolla om det går att ställa ner tändningen ännu mer. Citera
Alabama Grill April 26, 2015 Author Report April 26, 2015 Var in i tunern och såg att det går att ställa ner tändningen ända till -14. Det måste ju göra skillnad jämfört med -10. Synpunkter? Citera
Tbird April 26, 2015 Report April 26, 2015 Har varit på den vägen med min 2003 Cobra.Högt CO och högt HC.Det var kattarna som behövdes bytas.Det är bara bita i det sura äpplet. Citera
Alabama Grill April 27, 2015 Author Report April 27, 2015 Har varit på den vägen med min 2003 Cobra.Högt CO och högt HC.Det var kattarna som behövdes bytas.Det är bara bita i det sura äpplet.Har kört ca 500 mils gubbkörning med kattarna. Bilen har gått 2,300 mil totalt. Tror knappast att den teorin håller. Citera
Daniel Linde April 27, 2015 Report April 27, 2015 Har kört ca 500 mils gubbkörning med kattarna. Bilen har gått 2,300 mil totalt. Tror knappast att den teorin håller.Jag håller med dig Alabama. Det bör ju rimligen inte vara dom som spökar. Citera
1096 April 27, 2015 Report April 27, 2015 Bara en tanke.... spridartajming med de nya kammarna? Co o Hc i min hjärna är för mycket eller orförbränt bränsle.... Co på tomgång är ju sällan några problem att klara.... Hc blir tufft om inte kattarna är friska dock.... Tur man har bil som inte har varken lambdasonder eller kattar från fabrik.... Oja... 91 Fox Mvh, Citera
Tbird April 28, 2015 Report April 28, 2015 Om uppvärmningen till lambda sonderna funkar som de ska.Troligtvis enklast att kolla genom att endast sätta nyckeln i tändningsläage.Sedan känna på lambda sonderna att de blir varma.Funkar det, då har du problem med kattarna. Citera
Alabama Grill May 2, 2015 Author Report May 2, 2015 Nytt försök i dag. Hade ställt ner tändningen från -10 till-14 grader. Fick endast nerslag på att värdena (CO & HC) på tomgång är för höga. Alltså, vad kan det bero på att endast tomgångsvärdena är fel medan de höga (2500 rpm) är goda???Kattarna borde väl var ok eftersom bilen på högvarv är godkänd? Citera
Daniel Linde May 2, 2015 Report May 2, 2015 Nytt försök i dag. Hade ställt ner tändningen från -10 till-14 grader. Fick endast nerslag på att värdena (CO & HC) på tomgång är för höga. Alltså, vad kan det bero på att endast tomgångsvärdena är fel medan de höga (2500 rpm) är goda???Kattarna borde väl var ok eftersom bilen på högvarv är godkänd?Ställde du upp tomgången med Xcalen?Det behövs inte mkt gas för att värdena ska sjunka från "tomgång". Citera
Alabama Grill May 2, 2015 Author Report May 2, 2015 Besiktningskillen lät mig själv sitta vid gasen och laborera med olika varv.Hjälpte inte. Vad man däremot ser är att mätaren vandrar enormt mellan högt och lågt. Grundinställningen ligger dock på 875 rpm. Citera
Wallentin May 3, 2015 Report May 3, 2015 Brukar du köra väldigt lugnt med bilen? En tanke är att du har kört lugnt och kattarna blir inte riktigt varma och sotar sakta mer och mer. Är ju bara bra om man varvar ut den emellanåt så att kattarna blir riktigt varma och arbetar i den temperaturen de ska göra. Är en teori iaf Dock tyder ju felkoderna på lambdasensorer. Det sitter ju 4st, 2 innan kattarna och 2 efter. Citera
Alabama Grill May 15, 2015 Author Report May 15, 2015 Problemet löst! Besiktades i dag UA!Lyfte upp bilen på en verkstad och meken lös in i kattarna genom lambdahålet. -Dom såg nya ut löd hans svar. Efter en riktig jä.la urvridning av motorn i ca 30 minuter på motorvägen så ställde jag ner tändningen till -14 grader samt ökade varvtalet till 1025 rpm. Då blev siffrorna finfina. Antar att bilen inte gillade att rulla 4 km direkt från vinteridet till besiktningen utan att smiskas först. Lärdom! Hur som helst, skönt att det löste sig. Citera
bebbe May 15, 2015 Report May 15, 2015 Skönt att höra [emoji106]Skickas från min iPhone via DX8 Citera
RoTe May 16, 2015 Report May 16, 2015 Problemet löst! Besiktades i dag UA!Lyfte upp bilen på en verkstad och meken lös in i kattarna genom lambdahålet. -Dom såg nya ut löd hans svar. Efter en riktig jä.la urvridning av motorn i ca 30 minuter på motorvägen så ställde jag ner tändningen till -14 grader samt ökade varvtalet till 1025 rpm. Då blev siffrorna finfina. Antar att bilen inte gillade att rulla 4 km direkt från vinteridet till besiktningen utan att smiskas först. Lärdom! Hur som helst, skönt att det löste sig.Sluta kör som en kärring! Citera
NackaBosse May 16, 2015 Report May 16, 2015 Det är det jag alltid tyckt, att det är fullständigt värdelöst att mäta avgasvärdena på tomgång. Det enda tillfälle det kan ha betydelse är på Essingeleden i rusningstrafik. Citera
Alabama Grill May 16, 2015 Author Report May 16, 2015 Ja RoTe! Jag erkänner. Felet från början fanns bakom ratten (skämskudde). Jag har kört bilen som en kärring därav problemet. Har nu kört bilen flera gånger efter besiktningen och inga felkoder har dykt upp. Grym känsla att njuta av samma felfria bil som jag alltid har haft. HR kammar äger!!!Tyvärr, även om det ingick i planen så såldes bilen i dag. :-( Känns faktiskt vemodigt eftersom bilen har och är i perfekt skick.Har för övrigt aldrig varit med om ett större tryck på en annons. På 24 timmar har annonsen visats 4311 gånger, 6 pers har velat komma och handla. Casch upfront. Nu är det lägga att börja leta nytt. Ska bli spännande... Citera
Alabama Grill May 16, 2015 Author Report May 16, 2015 Absolut! Nu jävlar ska det laddas på ordentligt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.