Jump to content

Byta oljetråg


KenHT68

Recommended Posts

Hej alla !

Skall byta oljetråg, har några/många frågor om detta:confused::confused::confused::confused::confused:.

Har köpt nytt oljetråg + packning hos VP Autoparts,

Packningen är av kork, halvmånarna är av gummi, skall jag limma korkpackningen på oljetråget?

Vad skall jag använda (Kontaktlim, 3M listlim, permatex eller Biltemas silikon-packning på tub)

Hur gör jag med halvmånarna (gummi packningarna som tätar fram o bak på tråget)?

Jag skall göra detta med motorn kvar i bilen, räcker det att ta bort staget som går mellan rambenen,

eller måste jag släppa på styrningen också ? (Jag har servostyrning)

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag bytte tråg igår faktiskt under bilen! :)

Bytet är enkelt bara ta bort förstärkningsstaget som sitter under bilen och kanske lossa lite på servostyrningen.
Sen plätt lätt byta packning och tråg!

Däremot skit i original packningarna!! Värdelösa och läcker snabbt och tidsödande!
Du ska absolut ha "One Pice" packning som monteras i ett stycke
Finns flera fabrikat jag har använt Milodon
Man slipper hålla på med tätmassa bara skruva dit

http://www.summitracing.com/int/parts/mil-41004/overview/

Någon som inte är nödvändigt men både förenklar och förbättrar ännu mera är att pinnbulta fast tråget.
Då slipper du hålla på att passa in packning och tråg utan allt går ihop perfekt speciellt när du ska jobba underifrån
Skruvarna är rostfria och muttrarna kallas Tensifläns och låser i kontakt med tråget = mindre risk att vibrera loss

http://www.summitracing.com/int/parts/ctr-22-360/overview/

Har ett originaltråg i funktionellt skick ifall någon söker! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja varför inte pinnbult till kåpor!

Lite fult kanske men förenklar mycket!

Senast jag bytte packning till ventilkåpor så köpte jag Ford Racings gummipackningar med stålkärna.
Har de stålkärna blir de aldrig deformerade på samma sak och förenklar montage...Inget lim heller.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bytte själv härom dagen. Eller rättare sagt tätade mitt tråg. Har one-piece oxå men det verkar vara lite olika kvalle på eftermarknads tråg.

Plätt lätt som Per skriver.

Har man felpros one-pice så medföljer monteringspinnar för att hålla fast packningen när man monterar tråget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Fredrik R said:

Bytte själv härom dagen. Eller rättare sagt tätade mitt tråg. Har one-piece oxå men det verkar vara lite olika kvalle på eftermarknads tråg.

Plätt lätt som Per skriver.

Har man felpros one-pice så medföljer monteringspinnar för att hålla fast packningen när man monterar tråget.

Inte för jag prövat Fel Pro men det skulle jag nog rekommendera också!

Milodon jag köpte fick jag faktiskt känsla av att gummit känns lite väl sladdrigt!  Varje hål hade dock stålförstärkta ringar så det kändes bra när man drog åt muttrarna.
Får se om bilen kissar på sig eller inte!

Fel Pro har ändå bättre renommé!

Link to comment
Share on other sites

Hej Petehell,

Jag släppte på förstärknings-staget och servostyrningen, sen behövde jag ej lätta på motorn.

Sedan rengjorde jag alla packningsytor under motorn med packnings-skrapa/spackelspade noga.

Eftersom jag använde kork packning så limmade jag den på tråget med kontaktlim, och strök ett tunt 

lager av Biltemas röda (värmebeständiga) silicon på halvmånarna av gummi, liten extra klick i hörnen

där de möts. Därefter smorde jag in korkpackningen mot motorn med vanligt hjullager-fett (ett tips från en gammal

grävmaskins-mekaniker). Sedan bara att montera och dra skruvarna korsvis, lite i taget. Det blev tätt och har ej varken

läckt eller fuktat sedan dess. Det är förvisso mer jobb, så nästa gång satsar jag nog på one piece packning. (Men förr fanns

ju ingen one-piece packning, så jag ville testa) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett Milidon-tråg och bytte till Fel-PRO one-piece packning nyligen då den gamla korkpackningen började läcka. Kvalitén på packningen verkade bra och det va enkelt att montera med medföljande pinnar.

Jag la på extra blå silikon för att täta extra. Men det jag har märkt nu är att det läcker olja från exakt samma ställe som tidigare. Nu har jag inte kört bilen någon längre sträcka så jag vet inte om det kanske hjälper. 

 

Men jag tycker att kvalitén på Milodon-tråget är lite sådär gällande flänsen till montering mot blocket. Någon som har bra tips på oljetråg om det blir nästa steg att byta?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mikeo cmc 748 said:

Jag har ett Milidon-tråg och bytte till Fel-PRO one-piece packning nyligen då den gamla korkpackningen började läcka. Kvalitén på packningen verkade bra och det va enkelt att montera med medföljande pinnar.

Jag la på extra blå silikon för att täta extra. Men det jag har märkt nu är att det läcker olja från exakt samma ställe som tidigare. Nu har jag inte kört bilen någon längre sträcka så jag vet inte om det kanske hjälper. 

 

Men jag tycker att kvalitén på Milodon-tråget är lite sådär gällande flänsen till montering mot blocket. Någon som har bra tips på oljetråg om det blir nästa steg att byta?

Håller med om att Milidon tråget inte är kanske vad man förväntar sig!

Var börjar den läcka för dig?

Link to comment
Share on other sites

Runt överfallet till veven bak. 

Fasen runt tråget känns som en dåligt pressad plåtkant.

Vet inte hur trågen brukar tillverkas men en fräst kant runt om känns som ett säkrare alternativ men säkert dyrare. 

Ursäkta om det blir trådstöld men är det någon som har bra tips på tråg så tipsa gärna eller skicka PM om det går för mycket off-topic

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...