Jump to content

Chassie nr /vin number


joff

Recommended Posts

Hallo

har ett problem, besiktningen slog ner på att de inte kan styrka identited på min bil,

Mustang gt 1997

de hittar inte chassie nr,

det i fönstret var inte rätt (enligt dom) samma nummer som i regbeviset

ej heller klistermärket i dörr sidan

utan de menar på att det skall finnas instansat i plåt eller kaross och det var mitt bekymmer att hitta det

något som har någon aning om vart jag hittar det

har kollat motor utrymme, skuffen börjar snart riva ur mattor o så men tänkte fråga här innan

tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Fram med en stans och klappa in numret från regbeviset i motorutrymmet så är problemet löst..

jo hade varit lätt men det va det första han varnade för på besiktningen att det var inskrivet vart de letat,

så det var ingen lösning

har hittat 6 st ställen med numret

framrutan, insidan av dörren samt under huven på varje sida samt bagagluckan på varje sida

dekaler som känns som om de är stansade dit

meeen måste upp o prata med dem igen om varför de inte kan godkänna dessa

Link to comment
Share on other sites

Läste om detta i senaste numret av Wheels Magazine. Det som hänt är att besiktningsorganen i höstas fick ett förtydligande om hur fordonet skall identifieras. I föreskriften står: "Identifiering sker genom kontroll av att fordonets instansade chassinummer (skylt i vissa fall) överensstämmer med uppgift i vägtrafikregistret." Hittills har man tolkat det som att skylten (den popnitade skylten i vindrutans nederkant) är den som gäller om man inte hittar det stansade numret. Men i formuleringen "skylt i vissa fall" avser endast de fallen där fordonet är av årsmodell 1968 eller äldre. På 69:or och nyare SKA det instansade numret vara läsbart.

Själv fick jag hicka när jag läste detta. Jag har ingen aning om var det instansade numret sitter. Som väl är ska jag inte besiktiga i år utan först nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Läste om detta i senaste numret av Wheels Magazine. Det som hänt är att besiktningsorganen i höstas fick ett förtydligande om hur fordonet skall identifieras. I föreskriften står: "Identifiering sker genom kontroll av att fordonets instansade chassinummer (skylt i vissa fall) överensstämmer med uppgift i vägtrafikregistret." Hittills har man tolkat det som att skylten (den popnitade skylten i vindrutans nederkant) är den som gäller om man inte hittar det stansade numret. Men i formuleringen "skylt i vissa fall" avser endast de fallen där fordonet är av årsmodell 1968 eller äldre. På 69:or och nyare SKA det instansade numret vara läsbart.

Själv fick jag hicka när jag läste detta. Jag har ingen aning om var det instansade numret sitter. Som väl är ska jag inte besiktiga i år utan först nästa år.

Ja det blir spännande, har inte hittat chassienr ännu, har mailat ford så får vi se om det ger något.

annars är det typ en regbesikning som krävs, känns riktigt surt i sådant fall

men hur många vet vart det stansade numret sitter på sina vardagsbilar, inte jag i alla fall,, då borde ju bilprovning fått någon form av lista från tillverkarna vart det skall sitta,

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir spännande, har inte hittat chassienr ännu, har mailat ford så får vi se om det ger något.

annars är det typ en regbesikning som krävs, känns riktigt surt i sådant fall

men hur många vet vart det stansade numret sitter på sina vardagsbilar, inte jag i alla fall,, då borde ju bilprovning fått någon form av lista från tillverkarna vart det skall sitta,

Vardagsbilarna som är svensksålda har en plats där det ska sitta=lätt att hitta.

På din bil eller alla andra importerade är det upp till den som gjorde första regbesiktningen att se till att stansa in numret.

På väldigt många Mustanger sitter det instansat på höger stötdämpartorn i motorutrymmet, finns även på rambalk innanför bakhjul, i bagaget osv.

Sök reda på den som tog hit bilen om du har den möjligheten och fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja!

På min bil sitter numret stansat på höger främre rambalk, går att läsa från utsidan (om man monterar bort hjulet ;-)).

Skulle tro att ditt sitter där också..

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag var och besiktade min 95:a nyligen, inget tjafs om chassinummer då. Den är importerad och reggad 2011. Kanske bäst att ändå kolla var chassinumret finns.

Edit: hittade numret på höger innerskärm fram vid stötdämpartornet.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...