Ingemar Nilsson May 12, 2015 Report May 12, 2015 Bakaxeln i min Mustang cab -65 har sjungit sedan jag köpte bilen för snart ett år sedan. Enligt bilens VIN-nr levererades den ursprungligen med 2,8:1 utväxling. Den förra ägaren lät en verkstad i USA byta kronhjul och pinjong p g a "noise" 2006. Enligt deras faktura var det gamla kronhjulet "warped" d v s skevt!? I samband med bytet ändrades utväxling till 3,0:1. Det sjungande ljudet fanns när jag köpte bilen 1600 mil senare. jag antog att verkstaden misslyckats med injustering av kronhjul och pinjong och anlitade därför min bror, som är pensionerad bilmekaniker, att åtgärda felet. Han bytte samtliga lager i diffen samt hjullagren bak. Han konstaterade också att injusteringen av pinjong och kronhjul verkade vara rätt utförd av verkstaden i USA. Hans enda notering var små repor på kuggflankerna, något som normalt inte brukar ge missljud.Efter provkörning kan vi bara konstatera att det vinande ljudet finns kvar och misstänker att att de små reporna på kuggarna är tecken på låg kvalitet på kronhjul och pinjong. Enligt fakturan är dessa av fabrikatet Richmond Gear.Jag planerar nu att köpa en ny uppsättning kronhjul och pinjong. Hur skall jag vara säker på att få tillräckligt bra kvalitet? Kan någon med erfarenhet ge rekommendationer? Vid sökning på internet hittar inte någon som har utväxling 2,8:1. Tillverkas det inte längre? Citera
Per Berglund May 12, 2015 Report May 12, 2015 Ja jag har själv varit med om att fabrikatet kan vara avgörande så den slutsatsen kan mycket väl vara rätt.Richmond är nog ändå inget dåligt så möjligen bara otur.Vill du absolut ha 2.8;1 så finns det väldigt mycket begagnat och det är ofta inget fel men inte kul chansa kanske.Jag köper helst bara från Currie Enterprise som idag är nog den som har bäst renommé3.0:1 utväxling har dom vilket är ett bättre roligare val än 2.8Men jag såg dom säljer Ford original beg 2.8 och då är det säkert inga problem.!!De är säkert testade innan dom rivs Kolla här..http://www.currieenterprises.com/cestore/categoriesre.aspx?id=1173Skickas från min iPad via Tapatalk Citera
Ingemar Nilsson May 12, 2015 Author Report May 12, 2015 Tack för svaret Per! På vilket sätt är 3.0:1 ett bättre och roligare val än 2.8:1? Citera
Per Berglund May 12, 2015 Report May 12, 2015 Du får en piggare bil som accelererar lite snabbare...3:1 är förvisso ingen stor skillnad men märkbar....3.25:1 så börjar bilen bli kvick om man vill ha det2.8 är ren ekonomi och ett val för åka landsväg.Ska du bara ha bilen till "mysåka" så är 2.8 helt rätt val. Citera
Ingemar Nilsson May 12, 2015 Author Report May 12, 2015 Då blir det problem att välja! Jag vill helst mysåka men grabben min vill nog kunna gör en liten "burn-out" då och då. Det vet att man kan med 3.0:1, men kan man det med 2.8:1? Citera
Per Berglund May 12, 2015 Report May 12, 2015 Din bils bakaxel har garanterat en ospärrad differential vilken betyder att den bara driver på ett av hjulen.Så det går alltid göra en burnis oavsett utväxling.Du vet ju hur bilen går nu med 3.0:1 så är du nöjd med hur den accelererar och varvar i landsvägsfart så behåll den utväxlingen.Väljer du 2.78:1 som den heter exakt så blir bilen 2.78/3.0= 7.4% tråkigare beroende på hur man ser det! Mysfaktorn blir ju 7.4% bättre!Antar bilens motor är en 289cui och den är ganska svag i sig så egentligen passar bilen bättre med 3.0:1 tycker jag. Citera
NackaBosse May 12, 2015 Report May 12, 2015 Beror lite på motoreffekten, som du inte skrivit något om. Om grabben vill "burna" vill jag nog rekommendera en diffad bakaxel (Båda hjulen driver samtidigt oberoende av underlag) samt "traction bars", som håller bladfjädrarna på plats, så de inte böjer sig och bakvagnen börjar hoppa.https://www.google.se/search?q=traction+bars&sa=X&hl=sv&rlz=1I7ADRA_svSE419&biw=1344&bih=673&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=RExSVbrPDcP-ygOT8oCYBw&ved=0CB8QsAQ Citera
Ingemar Nilsson May 12, 2015 Author Report May 12, 2015 Det stämmer att det är en 289:a med två ports förgasare, 200 hk. Jag upplever att det blev mer klös när jag bytte till dual avgassystem med H-pipa. Men det där med diffspärr och traction bars tror jag vi skippar. Grabben får nöja sig med enhjuls burn-out. Åtminstone så länge jag betalar! Tack för råd och synpunkter! Citera
Ingemar Nilsson May 16, 2015 Author Report May 16, 2015 Har du eller någon annan en uppfattning om Standard Gear och deras kvalité? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.