Jump to content

Featured Replies

comment_144787

Har problem med p-läget i min C4 automatlåda. När man lägger i det och parkerar bilen på lutande väg så rullar den och man hör att "haken" (parking pawl) hoppar över 4-5 "kuggar" innan den går ingrepp. När jag lät en verkstad byta bussning i struten längst bak i lådan förra sommaren bad jag dem kolla haken och kugghjulet. De rapporterade att inget synligt fel fanns på dessa. Vad är orsaken? Hur åtgärdar man detta. Varje gång det hände far hjärtat upp i halsgropen och man tror att bilen kommer att fortsätta rulla utför.

comment_144789

En enkel åtgärd är väl att ansätta handbromsen i dessa lägen. Men jag förstår din frustration. Jag gillar inte heller saker, som skall fungera men inte gör det. Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Råkade ut för något liknande för några år sedan då bilen stod i en svag uppförsbacke, med P-läget i och motorhuven öppen. När jag smällde igen motorhuven hoppade växeln ur P-läget och bilen började rulla bakåt. Som väl var kunde starka händer stoppa den.

comment_144794

Hej.

Mest troligt är att du behöver göra en justering av växellägena, väldigt enkelt att göra om man läser en workshop manual.

Eller ställer bilen på en lyft eller upphissad på pallbockar under bilen finns det ett arrangemang som som man kan justera in lägena. släpp på justeringen tillse att

att park är i på växelspaken och sedan gör detsamma på armen som kommer ut från växellådan. Kontrollera att kardanen inte går att snurra och att parkläge går i på växellådan. Kontrollera sedan att alla lägen fungerar som de ska. Som sagt skaffa en workshopmanual där står dessa injusteringar. Väldigt sällan eller aldrig att den funktionen går sönder men det ska alltid vara en första gång. Hoppas detta hjälper lite.

Mvh

Andrew