Mallemia May 17, 2015 Report May 17, 2015 en av anledningarna till att aut-vxl bilar "dunkar" i växlen efter tunning är för att skydda vxllådanSå det är inte skadligt på lång sikt, FastMagnus? Citera
FastMagnus May 17, 2015 Report May 17, 2015 Så det är inte skadligt på lång sikt, FastMagnus?om tunen är "rätt". så är det helt ofarligt men den ska inte dunka i växlarna vid normal körning endast vid WOT (wide open throttel). Citera
Badmanners May 17, 2015 Report May 17, 2015 Jag är lite fundersam! Du säger att du har köpt tunern av en kille! Jag har för mig att när man köper tunern av en handlare så skrivs tunern specifikt till den bilen man har! Man får svara på en rad punkter. T.ex om man har stora fälgar, sänkt bilen o.s.v. Tunern blir som ett fingeravtryck till DIN bil. Alltså den förre ägaren! Den kanske fungerar till din bil men undrar om den gör det till 100%? Jag hoppas du inte har lagt ut flera 1000-tals kr. i onödan!Så är det inte. En sct x4 har ett antal förprogrammerade tunes amt en del options du kan leka med. Tex headers, spjällhus, cai mm.Köper du en sct X4 med custom tunes då kan du få en skräddarsydd programvara till bilen. Vi erbjuder detta, bama, steeda etcSom magnus skriver så mår lådan bra av hårdare växling. Den bygger mindre värme mellan plattorna. Själv kom jag ett halvt varv på nurburgring med standard setting på lådan innan den kokade och gick i limp mode. Med hårdare växling, inga problem. Citera
Tommy Iggesund May 17, 2015 Report May 17, 2015 Min går perfekt nu med performance tune CMC 5041 Citera
Tobbe1977 May 17, 2015 Author Report May 17, 2015 Min går perfekt nu med performance tune CMC 5041Vad jämför du mot nu då, original eller förra tunen du hade? Citera
Mallemia May 18, 2015 Report May 18, 2015 om tunen är "rätt". så är det helt ofarligt men den ska inte dunka i växlarna vid normal körning endast vid WOT (wide open throttel).Ja, så är det på min. Vid lugn körning "dunkar" den inte, fastän den växlar snabbt! Men när jag trycker plattan hoppar "ponnyn" vid varje växling! Det är mäktigt när man vant sig. Citera
Tobbe1977 May 19, 2015 Author Report May 19, 2015 Ja, så är det på min. Vid lugn körning "dunkar" den inte, fastän den växlar snabbt! Men när jag trycker plattan hoppar "ponnyn" vid varje växling! Det är mäktigt när man vant sig.Det är precis samma på min. Precis som Magnus skrev så riktigt smäller den i växlarna vid WOT och det bryr jag mig inte så mycket om. Ärligt talat så är det riktiga rally växlingar fast med en automat. :-)Det som stör mig mer är att det är så svårt att komma iväg mjukt från stillastående. Plus att den växlar betydligt oftare och när man ligger på typ konstant hastighet runt 90 km/h så känns det precis som att minimalt rycker. Annars så märker man ju skillnaden främst när man ger den WOT då den drar växlarna längre. :-) Citera
Tobbe1977 May 19, 2015 Author Report May 19, 2015 Ja, så är det på min. Vid lugn körning "dunkar" den inte, fastän den växlar snabbt! Men när jag trycker plattan hoppar "ponnyn" vid varje växling! Det är mäktigt när man vant sig.Det är precis samma på min. Precis som Magnus skrev så riktigt smäller den i växlarna vid WOT och det bryr jag mig inte så mycket om. Ärligt talat så är det riktiga rally växlingar fast med en automat. :-)Det som stör mig mer är att det är så svårt att komma iväg mjukt från stillastående. Plus att den växlar betydligt oftare och när man ligger på typ konstant hastighet runt 90 km/h så känns det precis som att minimalt rycker. Annars så märker man ju skillnaden främst när man ger den WOT då den drar växlarna längre. :-) Citera
FastMagnus May 19, 2015 Report May 19, 2015 Det är precis samma på min. Precis som Magnus skrev så riktigt smäller den i växlarna vid WOT och det bryr jag mig inte så mycket om. Ärligt talat så är det riktiga rally växlingar fast med en automat. :-)Det som stör mig mer är att det är så svårt att komma iväg mjukt från stillastående. Plus att den växlar betydligt oftare och när man ligger på typ konstant hastighet runt 90 km/h så känns det precis som att minimalt rycker. Annars så märker man ju skillnaden främst när man ger den WOT då den drar växlarna längre. :-)låter som du inte ställt in alla värden i tunern Citera
Tobbe1977 May 20, 2015 Author Report May 20, 2015 låter som du inte ställt in alla värden i tunernVad är det jag skall ställa in?Jag laddade in tunen idag och ställde in oktantal och BBK CAI. Visst kunde man ställa in massa andra inställningar men jag fick aldrig någon förfrågan om de 3 förprogrammerade tunes. Citera
FastMagnus May 20, 2015 Report May 20, 2015 Vad är det jag skall ställa in?Jag laddade in tunen idag och ställde in oktantal och BBK CAI. Visst kunde man ställa in massa andra inställningar men jag fick aldrig någon förfrågan om de 3 förprogrammerade tunes.bla rull omkrets på din däck kan vara därför den vxl-ar Citera
Tommy Iggesund May 20, 2015 Report May 20, 2015 Ta kontakt med Grufman, så hjälper dom dej med det. Du kan köpa nya tunes av dom som passar din bil , med den storlek du har på fälgarna CMC 5041 Citera
Conny T May 22, 2015 Report May 22, 2015 Har följt tråden och det verkar som de av oss som har möjligheten att använda antingen SCT eller Diablo inte gör annat än använder verktygen för somi mitt fall lägga in tunen för CAI. Finns det någon som verkligen utnyttjat "verktyget" fullt ut för att maximera sin bil? Eller som någon och jag själv ocksåtänker, man vågar inte för man vet inte om det blir fel. Så frågan blir, vet någon lite mer precist vad man kan göra för att få bilen ännu mer optimerad?Jag har tune för mitt CAI, kan jag ändå lägga in street, eller performance etc. Citera
Badmanners May 22, 2015 Report May 22, 2015 Har följt tråden och det verkar som de av oss som har möjligheten att använda antingen SCT eller Diablo inte gör annat än använder verktygen för somi mitt fall lägga in tunen för CAI. Finns det någon som verkligen utnyttjat "verktyget" fullt ut för att maximera sin bil? Eller som någon och jag själv ocksåtänker, man vågar inte för man vet inte om det blir fel. Så frågan blir, vet någon lite mer precist vad man kan göra för att få bilen ännu mer optimerad?Jag har tune för mitt CAI, kan jag ändå lägga in street, eller performance etc.Då du har en custom tune från steeda så kan du själv inte ändra något. Du får lita på att de har optimerat bilen efter bilens strategi, vilket jag är helt säker på att de gjort Citera
FastMagnus May 23, 2015 Report May 23, 2015 Resultatet av din coustum tune är beroende av hur noggrann du var när du beställde den Citera
Corvette May 23, 2015 Report May 23, 2015 Då du har en custom tune från steeda så kan du själv inte ändra något. Du får lita på att de har optimerat bilen efter bilens strategi, vilket jag är helt säker på att de gjortvissa saker ska du kunna ändra på, kan man iaf på våra från Bama Citera
Conny T May 24, 2015 Report May 24, 2015 Noggrannheten vid beställning var att jag uppgav all info om bilen och tunen skrevs i första hand med tanke på CAI. Några grejor kan jag säkert ändra som oktan och plocka bort hastighetsbegränsningen.Vad menar du Corvette mer skulle kunna gå att ändra och vad mer skulle jag kunna göra med BAMA's tune? Citera
Wallentin May 29, 2015 Report May 29, 2015 Nu har inte jag någon custom tune i min. Men jag kan ju iaf ändra en hel del saker, har dock en x3. Men tändning mellan olika varvtal, bränsleblandning vid fullgas, oktantal, hastighetsspärr m.m. Men man bör ju inte mixtra med tändning osv om man inte vet vad man håller på med. Kan ju bli dyrt och tråkigt. Citera
Tommy Iggesund July 9, 2015 Report July 9, 2015 Har testat dom tre filerna som jag har i min. Den som heter Race, gillar jag bäst.CMC 5041 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.