July 13, 20159 yr comment_146357 Hej.Jag har nyligen köpt ett "Classic upgrade kit" från American autowire och är på jakt efter ett modernare tändsystem. Tändsystemet måste gå på konstant 12-volt. Jag även ganska sugen på att fimpa brytaren och kondensatorn då detta har orsakat stora problem för mig tidigare. Det första jag kom och tänka på var naturligtvis MSD. Men deras system kostar mer än vad jag är villig att lägga ut för tillfället. Elen strular naturligtvis och bilen måste besiktigas snart, därför är jag mest intresserad i att handla från svenska företag. Pertronix har jag mest bara hört negativa saker om. Jag har kikat en del på Chevas HEI fördelare. Men jag har läst att luftfiltret kan behöva flyttas bakåt + att mitt monte-carlo stag kommer vara i vägen. Sen såg jag den här: http://www.x-parts.se/ford-289-302w/29101-0 http://www.x-parts.se/retro-tandspolar/29129-0Den kommer knappast vara snygg i motorrummet, men priset är inte fy-skam och den borde få plats mellan staget och luftfiltret. Är det någon som kör med det här systemet? Har ni några andra tips och rekommendation? Tack på förhand.
July 13, 20159 yr comment_146358 Jag har kört med Pertronix i fyra år utan några som helst problem. Jag vet att vissa haft problem med detta. Har man otur kan en del av magnetstavarna i ringen man sätter på fördelaraxeln vara felvända. (Fabrikationsfel). Bara att reklamera i så fall. Jag hade tur och fick rättvända magneter.
July 14, 20159 yr comment_146393 Hej! Har kört med Pertronix sedan jag köpte bilen 2010-09 den har bara gått och gått, har köpt en HEI fördelare , men ej blivit färdiga att bytap.g.a den gått så bra.MVH KenHT68
July 14, 20159 yr Author comment_146400 Tjena.Tack för svaren.Enligt eran erfarenhet så verkar det ju funka bra. Jag kom även på att jag redan har en Spole till Ignitor 1, vilket skulle sänka den totala kostnaden lite.Jag kommer troligen skicka en beställning på det till VP. En annan fråga eftersom att det är besiktning på gång. Jag har en.....suck..... Grant ratt i bilen. Naturligtvis så håller den på jäklas som alla andras. Jag läste att man kan åtgärda det genom att skaffa en återfjädrande strömbrytare, har ni någon erfarenhet av detta?
July 14, 20159 yr comment_146417 Antar att du menar signalhornet. Har också denna ratt och min tuta fungerar bara om man trycker "klockan fyra" på centrumkåpan. Det förklarade jag för besiktningsteknikern, som då gjorde detta och signalhornet ljöd. Sen var det inte mer snack om den saken.
July 14, 20159 yr Author comment_146422 Hehe. Ja det är signalhornet jag pratar om. Jag får hoppas att besiktningsmannen är schyst, tills att jag har någon mer permanent lösning.
July 27, 20159 yr comment_146798 Jag har haft x-parts Hei-fördelare i mina bilar och de har fungerat kanon. Hade pertronix innan, och tyckte det fungerade bra, men fick en ordentlig aha-upplevelse när jag bytte till hei. Mycket snabbare gasrespons och lättare uppstart. Hade tidigare problem med att tändspolarna blev varma och la av. Men har inte upplevt det sedan jag bytte till hei. Jag har dock den stora hei-fördelaren med inbyggd spole, inte mini-varianten.
July 27, 20159 yr Author comment_146799 Ack.. tusan. Jag la in en beställning på pertronix biten ett par dagar sedan. Om det rasar så kommer jag definitivt att beställa HEI systemet. Tack för ditt svar Henrik.
July 31, 20159 yr comment_146932 Hej Rabidus!Jag har haft två st. Pertronix. Den första brann upp, den andra (gen. II) började misständaså jag trodde motorn skulle skaka sönder. Aldrig mer säger jag!! Har nu köpt en HEI fördelare som kom tidigare i veckan. Den här: Har inte hunnit montera den än. Väntar på nya tändstift. Kommer till veckan.Men flera har rekommenderat den. Så det blir säkert bra.Vad gäller ratten, så är det en gammal 60-tals konstruktion. Köpten en Grants ratt tillmin första bil (som var farsans) 1969. Samma jävla dåliga konstruktion nu som då.Plattan som håller signalhornet är gjort av pertinax (samma materal som man använde tillkretskort förut) och det går sönder i kanterna eftersom man trycker fast hornet mot ellerrunt plattan. Då skadas den varje gång man tar loss den, eller att den ramlar loss av sig själv.Lösningen är att ta lite lim och limma fast hornat på plattan. Men bara lite, man vill ju kunnalossa det vid senare tillfällen. Och att vara försiktig med att använda tutan, vi bor ju inte iItalien eller Kairo! Mvh.P-O
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.