KenHT68 July 14, 2015 Report July 14, 2015 Hej, jag planerar att byta både insug + förgasare till Edelbrock EDE 2121 + 1404 (500 cfm), jag vet att man behöver nya packningar , och bultar till insug o fugge,. Men vad behöver man mera ? (Det är nog mera än vad man tror) Adapter till gas-stag, ny kick-down wire, anslutningar på insuget m.m.Kan någon som bytt, lista upp allt man behöver. Det är nog många som vill veta detta! (Tror jag) Tack på förhand MHV KenHT68 Citera
Per Berglund July 14, 2015 Report July 14, 2015 Inte så mycket mer än vad du listat upp.Kan bara rekommendera Edelbrock bultar 8524 så ser installationen proffsig ut.Edelbrock har en bra komposit packning nr 8266 som bromsar värme överföringSen kanske du redan listat ut att du måste ha 1483 kick down adapterVad du än gör sätt inte på ett kromat termostathus för det kommer läcka....Använd original! Kan behövas ett "plugg kit" till insuget för numera följer inget med....Men lätt fixa ändå.Sen är det funkis om du inte vill "Blinga" till ordentligt Citera
JBA69 July 16, 2015 Report July 16, 2015 Gjorde själv samma installation men med ett Weiand-insug. Får dock inte till det med gasvajerfästet då originalet hamnar för långt bak och för nära i linje med förgasaren så gasvajern korsar kickdown-vajern.Enligt Edelbrock skall fäste #1490 användas men jag förstår inte hur det skall hjälpa mig?Satte även dit en träfiber-spacerplatta för att slippa värmeproblem! (Edelbrock#8723)http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/1490/10002/-1Det hade vart trevligt om du hade lagt upp en bild på hur det blev! Citera
Per Berglund July 16, 2015 Report July 16, 2015 1490 är en skämtartikel och jag har aldrig sett den funka utan modds....skräp.Finns ett gäng aluminium fästen som ser ut att lösa det men har inte prövat...aluminium går inte modda om det ändå blir inpassningsproblem...Brukar sluta med vinkelslip+plåtbit+svets+tålamod så blir det jättebra. Citera
JBA69 July 16, 2015 Report July 16, 2015 1490 är en skämtartikel och jag har aldrig sett den funka utan modds....skräp.Finns ett gäng aluminium fästen som ser ut att lösa det men har inte prövat...aluminium går inte modda om det ändå blir inpassningsproblem...Brukar sluta med vinkelslip+plåtbit+svets+tålamod så blir det jättebra.Tack för svar! Misstänkte att det var så, bara att filura ut en lösning då! Citera
KenHT68 July 29, 2015 Author Report July 29, 2015 Hej Per, tack för infon. Kan man köpa dessa bultar, insugspackning och kickdown adapter här i Sverige, var i så fall ?Jag har ej original termostathus, jag har ett polerat i aluminium, tror du det funkar ? Fick faktiskt två svarta pluggar med insex tillinsuget som jag köpte beg (nytt) på Blocket.MVH KenHT 68 Citera
KenHT68 July 29, 2015 Author Report July 29, 2015 Hej JBA69,planerar att byta senare i höst, håller på att samla ihop alla delarna nu, bild kommer när det är klart MVH KenHT 68 Citera
NackaBosse July 29, 2015 Report July 29, 2015 Byter du till Edelbrock förgasare och vill kunna använda kickdownstaget med adaptern 1483 bygger det på bredden. Dvs gaswirefästet hamnar fel. Fick tillverka egen förlängning av fästet.Se bild: Svart pil=kickdownstaget, röd pil=gaswirefästet som följer med förgasaren, grön pil=egen förlängning påsvetsad.Adaptern finns bl. a. här: http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/freetext/EDE1483 Citera
KenHT68 January 25, 2016 Author Report January 25, 2016 Hej alla ! Jag har fått förmånen att få en Edelbrock-förgasare (1403/1404) inhandlad och levererad till Sverige från USA ! Slipper då både moms + tull och ev avgifter. Nu till frågan: Vad rekommenderar ni ? Manuell eller el-choke. Har även kollat på lite monterings detaljer men hittar ej komposit packningen nr 8266 som Per Berglund rekommenderade (kollade bara på Summit) MVH KenHT68 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.