Jump to content

Trimma 351c 2v funderingar inför vinter höst


RobbeStockholm

Recommended Posts

Till hösten blir det dags att plocka ut motorn för genomgång och trim.

Tänkte höra om det finns nån som gjort samma operation med samma utgångsläge.

Vilka delar valde ni ? Blev det som förväntat ?

Blocket kommer borras 0.30 ,toppdeckas, veven slipas och balanseras, topparna fixas med säten, 3 vinkelsfix.

Givetvis blir det ny vattenpump, oljepump, sump mm, lager mm. Kommer sätta ihop motorn själv

Siktar på ett komp på 10.5.1 är det för högt ?

Kan lägga ca 25 tovor på delarna.

Funderar lite på denna setup jag fått tips om. Det jag blir osäker på är om topparna måste byggas om för att klara dessa delar ?

  • CompCams Roller Cam kit (K32-421- 274/274 w.566" lift (.218/.218 @.500" on 110 lobes)
  • CompCams Hi-Energy Roller Rockers (1.73)
  • Crane Cams screw-in 7/16" rocker studs
  • Edelbrock Performer intake,(har jag redan)
  • Edelbrock Performer 1406 600CFM carb(har jag redan)

Keith Black hypereutectic flat-top pistons

Headers(har jag redan)

Kan det vara för optimistikt att denna setup skulle kunna ge 350-400 Hp ? och bra vrid

Är främst mest intresserad utav bra vrid och där av vill jag behålla 2v topparna.

Lådan är FMX och utväxlingen är 3.0 vilket säkert inte är optimalt , men det kommer fixas längre fram.

Nu är det fokus på motorn.

Vore som sagt intressant att veta om jag är på rätt spår. Givetvis kan säkert motorfirman en hel del.

Med vänlig hälsning R

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tur topparna var skrot för de är helt värdelösa i trimmat utförande med högre komp.

De blir ytterst lätt spikningar i just 2V USA topparna.

Satsa på ett par nya toppar från CHI

Gällande motor när du trimmar så är balansering nyckeln!!! Inte delarna.

Lägg pengar på balansering, linehoning...Ny balansvikt fram!...Skit i allt lull lull med vippor och sånt som inte ger ett dugg på gatan i förhållande till kostnad.

Gå inte på lurendrejeri med högvolympump som sabbar fördelardrev.

Förgasaren är för liten där behöver du upp till 750

Har en 3mån gammal Edelbrock till salu komplett med kalibreringskit.

Du måste nog dubbla budgeten om du ska nå 400 och kapa genvägar genom att strunta i växellåda och bakaxel är lite feltänk.

Du vill väll ha effekten till asfalten??

Det är bakaxel och växellåda du ska börja med!

Byta utväxling bak till typ 3.70 kommer kännas som 100Hk foch motorn kommer älska hög utväxling...Låg utväxling dödar en 351 (Har en beg 3.50:1 9'' utväxling fast jag tror din bil har 8'')

Samma sak med FMX där behövs inte så mycket pengar för den ska hålla för 350Hk men original går den sönder närmare 400

Turbin är A-O om du ska dra nytta av effekten motorn utvecklar.

Kommer bli besviken annars!

Ser också att du tagit bort motorn med turbinen monterad vilket är ett generalfel många gör.

Risk för du förstört oljepumpen i automatlådan när man gör så..Minsta lutning och den knäcks invändigt utan du märker det

Turbinen ska monteras först på lådan

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag hade strukit rullkammen och gått för en flat tapped.

Om du väljer att köra med 2V-topparna så behöver du byta till 4v-vippor i stål.

Lugna dig med rullvippor odyl. du har bara 5/16 bult original, krävs maskinbearb. eller stud conversion kit 5/16 till 7/16.

Du behöver också byta ventiler till one piece single groove om det fortfarande sitter originaltypen.

Annars Satsa på de topparna Per tipsade om.

Gör oljemodifikationen på blocket också (oil restrictors och lifter bore restrictors)

Jag hade även satsat på ett annat insug, Air Gap.

En elektronisk fördelare med multi spark.

Samt då en större förgasare typ 750.

Headers.

Tror dock inte budgeten håller, men Rom byggdes inte på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar :-)

Hittade denna som innehåller enheldel matnyttigt. Endel saker är tvärtemot vad folk tippsar om, men så kan det ju vara.

http://www.cartechbooks.com/ford-351-cleveland-engines-how-to-build-for-max-performance.html

Budgeten spricker på topparna som det ser ut. Har kikat på rätt många olika varianter utav byggen. Allt från 2v till fina 3v toppar mm.

Som det ser ut så kanske det blir trickflow toppar :-) Men det kan lika gärna bli gjutjärn jag tror att det håller alla gånger för 400 hp. Detta efter endel efterforskningar hos motorfirmor i Sverige som byggt på gjutjärnstoppar. Växellådan kommer att förstärkas hos en av Stockholms främsta på USA lådor :-) den ligger utanför budgeten. Angående utväxlingen så kommer den fixas längre fram. Oljemodifikationen är inget nödvändigt om man inte skall ligga och varva på maxvarv hela tiden enligt experterna. Jag tror det handlar väldigt mycket om hur man kommer att köra motorn. I mitt fall blir det lugn körning med nån acceleration då och då :-) Kommer alltså inte likt en båtmotor ligga på konstant högt varv hela tiden. Det gör att jag tror man kan skippa endel high performance prylar i bygget som ändå inte kommer till sin rätta.(man kan ju sätta i bra grejor ändå men kanske inte det dyraste)

Turbinen som man ser på bilden skall skrotas, även lådan med. Allt hade rostat sönder och lådan gick inte att rädda, därav operationen. men det sitter ju en fin FMX i bilen nu som sen ska moddas.

Angående kammen har jag ändrat mig. Det blir en flat tappet istället, förmodligen ändras flera saker från ursprungsmallen. Men man måste börja nånstans, motorverkstan kommer balansera allt, mäta in alla spel mm.

Ventilerna kommer givetvis bytas till en annan härdning som klarar att varva med än 5500, legeringen i standard ventilerna verkar inte klara det och det kan leda till haveri.

Har tittat på en ATI eller Pioneer svängningsdämpare, och endel bling remskivor och sånt. Den måste ju vara snygg oxå :-)

mera bilder kommer under byggets gång, så får ni bua eller bäa

Bilen har en 9 tums bakaxel.

Mvh R

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alla har sina filosofier och alla gör som dom vill.

Om man följer div. 351C-forum rekommenderar man att oljerestriktorer (Oljekanaler+lyftarhålen) installeras oavsett ändamål för motorn.

Anledningen är ju att oljesystemet är helt felkonstruerat med inre läckage (för stora toleranser) där man inte vet var oljan tar vägen.

Jag hade dock lagt de tusenlapparna för att säkerställa oljeförsörjningen.

Om du inte läst denna tråd på Panteraforumet s kan jag rekommendera den, handlar iofs om 4V, men mycket kan appliceras på 2V:

http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/5650045562/m/319104265

Vill du ha billiga bling remskivor och tufft ljud så kan du ju alltid satsa på gilmer belt drive. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo jag har läst tråden och det är mkt bra info i den. Här saxar jag info från How to build boken

When the Cleveland was introduced and used in NASCAR competition, an internally plumbed oiling system was used to feed journals number 2, 3, and 4 through drilled passages in the lifter galleys. But this is an unnecessary modifi cation for a street or weekend racing engine.

Oljepumpen sen.

In your Cleveland engine building plan, always use a high-volume oil pump and perform a detailed blueprinting before installation.

Som sagt åsikter går isär, I detta fall går jag på bokens instruktioner :-)

Bling Bling blir det garanterat, synd att serpentine belt är så jäkla dyrt. Fast det är fint :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok, hur gammal är den boken?

Den nascarmodifieringen är inte riktigt samma modifiering som jag pratar om.

Oljekanalerna och toleranserna i lyftarhålen är för stora, därför rekommenderar man att stoppa i bussningar och borra mindre hål för att oljan skall räcka till ramlager 4 o 5. Utöver detta rekommenderar men 5 restriktorer i oljekanalen för ramlagren.

När det gäller oljepump rekommenderas inte HV-pump, man rekommenderar snarare att höja trycket i std pump antingen med fjäder eller bricka.

Med en HV-pump måste du ha stort tråg och den pumpen sliter oerhört på drivpinnen. Vanligt med haveri.

Gilmer belt drive kostar drygt 1000 inkl. rem på ebay.

Lycka till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jag tror boken är från 2013 faktiskt, de specar 2 sätt att bygga högprestanda motorer utav 351c.

[ATTACH=CONFIG]36210[/ATTACH]

Glimmer belt låter bra :-)

Här hittade jag en mkt intressant artikel om oil restriction

http://www.hotrod.com/how-to/engine/hrdp-1205-351-cleveland-oil-restrictors-351c-oiling-fix/

Mvh R

http://wydendorfmachine.com/kitb.html?kitid=2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dom är okej har själv haft ett par stycken vanliga Billet utan större problem.

Enda nackdelen med Ready To Run är om du får problem med modulen som sitter i.
Då är den skrot.

Föredrar den vanliga Billet fördelaren och en box vid sidan om.

Link to comment
Share on other sites

On den 10 november 2015, Per Berglund said:

Tur topparna var skrot för de är helt värdelösa i trimmat utförande med högre komp.

De blir ytterst lätt spikningar i just 2V USA topparna.

Satsa på ett par nya toppar från CHI

Gällande motor när du trimmar så är balansering nyckeln!!! Inte delarna.

Lägg pengar på balansering, linehoning...Ny balansvikt fram!...Skit i allt lull lull med vippor och sånt som inte ger ett dugg på gatan i förhållande till kostnad.

Gå inte på lurendrejeri med högvolympump som sabbar fördelardrev.

Förgasaren är för liten där behöver du upp till 750

Har en 3mån gammal Edelbrock till salu komplett med kalibreringskit.

Du måste nog dubbla budgeten om du ska nå 400 och kapa genvägar genom att strunta i växellåda och bakaxel är lite feltänk.

Du vill väll ha effekten till asfalten??

Det är bakaxel och växellåda du ska börja med!

Byta utväxling bak till typ 3.70 kommer kännas som 100Hk foch motorn kommer älska hög utväxling...Låg utväxling dödar en 351 (Har en beg 3.50:1 9'' utväxling fast jag tror din bil har 8'')

Samma sak med FMX där behövs inte så mycket pengar för den ska hålla för 350Hk men original går den sönder närmare 400

Turbin är A-O om du ska dra nytta av effekten motorn utvecklar.

Kommer bli besviken annars!

Ser också att du tagit bort motorn med turbinen monterad vilket är ett generalfel många gör.

Risk för du förstört oljepumpen i automatlådan när man gör så..Minsta lutning och den knäcks invändigt utan du märker det

Turbinen ska monteras först på lådan

Tjena.

Såg att du har en beg. 9" bakaxel med 3,50 i utväxling, har en -68 fastback med 9" och 3,00 i utväxling dessutom odiffad, har du axeln kvar så är jag intresserad om den är diffad. Tomas Olsson, Söderhamn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tomas olsson said:

Tjena.

Såg att du har en beg. 9" bakaxel med 3,50 i utväxling, har en -68 fastback med 9" och 3,00 i utväxling dessutom odiffad, har du axeln kvar så är jag intresserad om den är diffad. Tomas Olsson, Söderhamn.

Ej till salu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
(redigerad)

Liten update:

Blocket borrat 0.3 ser fint ut, nya fryspluggar , olje pluggar mm
2v toppar med 3 vinkelsjobb och lite polering
Single groove ventiler , nya fjädrar mm
Sealed Power flata kolvar borde ge 9.6.1 i komp om vi räknat rätt
Pioneer sväningsdämpare
Sealed Power pump och sump(standard)
Flow Cooler vattenpump
Alu timing cover
Feel pro på alla packningar
Clevite på alla lager
ARP Bultar på vitala delar
TCI Flexplatta
Riktade orginalstakar, nya lager , ARP bultar
Veven slipad 0.10
Standard oljetråg kromat
External balansering

Kommer börja kika lite på kammar var av det lider, har ännu inte bestämt mig för insug. Tror på ett Edelbrock AIR Gap

Bilder kommer när allt är hemma :-)

Med vänlig hälsning R

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
(redigerad)

Nu är vi på gång :-)

Original rovan är ur ..

Kommer att lägga ut den för försäljning senare om nån är intresserad , dock minus insuget annars komplett och orörd 2v variant

Hoppas på att börja sätta ihop nya motorn kanske nästa helg. Budgeten har spräckts om inte med mycket , men va fan det kostar att ligga på topp

En fundering kring headers, visst fanns det HI performance original gjutjärns limpor till dessa ? eller var det bara till 4v ?

rovan.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skoj!

Åker själv 2v toppar på min 408" stroker, funkar bara fint men den är lite känslig för spikningar med 10,5:1 som jag hamnade på. Med en hyfsat snäll hydraulkam ( lunari bracket master 2) på 290/300 duration gav den ojusterad 320 på bakhjulen vid 5000rpm genom c6 lådan, dock gick den tokfett och svartrök så nu efter lite ombestyckning drar den till varvstoppen på 6000... 

2v topparna flödar dåligt efter 0,55 i lyft så  sikta på en lagom kam. Och som per säger, rätt utv/turbin är ett måste, annars blir det inte bra!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...