Jump to content

Köpa Mustang utan att vara entusiast? (eller för den delen bilkunnig)


swemustang05

Recommended Posts

Hello.

Jag har inför varje bilköp sista 15 åren haft ögonen på Mustangerna och det har alltid blivit något annat roligt/mindre roligt men nu kan jag inte riktigt slita blicken. Nej jag är inte 40 än...

Jag som då inte är speciellt bilkunnig eller så superintresserad av bilar (sorry boys/girls/hens) undrar om det är dumt att köpa på sig en Mustang eller alls en bil av den typen om jag inte riktigt vet vad jag köper. Vill gärna ha en riktigt kul bil som funkar hyffsat smärtfritt mellan serviceintervallerna.

Tycker bara de är sjukt snygga och riktigt trevliga att köra. Frågan är om det är värt det om man inte vill hålla på att meka själv? Eller har jag bara fått för mig att alla håller på extremt mycket själva med sina bilar?

Kikar på 05/07 och uppåt och har läst riktigt mycket bra info och input här på forumet innan men ej hittat någon tråd där jag känner att man är i min skala av bilkunnigheten..

input?

Link to comment
Share on other sites

En nyare Mustang är som vilken bil som helst när det gäller ägande och service. Den är bara lite roligare att köra samt titta på. ;) Finns gott om folk som inte bryr sig speciellt om Mustangens historia eller om bilar i övrigt som kör nyare Mustang.

Link to comment
Share on other sites

Tänker bara spontant om du tänkt att använda bilen året runt eller inte?

Köpte själv min första Mustang i somras. En 06:a. Jag har inga planer att köra med den på vintern utan kommer förvara den avställd i garaget. Jag tror inte att det är någon vidare vinterbil eller ens att det är någon god idé att använda den som åretruntbil. I alla fall jag ser de här bilarna lite som entusiastbilar vilket också är en förklaring till det relativt höga andrahandsvärdet givet nybilspriset. Vanliga bruksbilar värderas sällan till halva nybilspriset efter 10 år...

Jag gillar också utseendet och V8-mullret, men någon sportbil i ordets rätta bemärkelse är det ju inte frågan om.

Link to comment
Share on other sites

Bra input. Har tänkt tanken men tror inte detta kommer vara min enda bil. Bor i Göteborg så det är ju inte direkt vinterväglag många dagar om året. Dock är jag lite rädd för allt jädra salt här nere.. Och nog vore det kul att sticka ut med V8an en härlig vinterdag?

Link to comment
Share on other sites

OM man rostskyddsbehandlar bilen och tvättar den ofta på vinterhalvåret så bör den kalra sig bra. Dock kan rutorna bli ett problem om det fryser och is låser fast rutan. Sidorutorna går ner 2cm när man öppnar dörren, så det kan bli ett problem om det skulle hända. Jag kör inte min på vintern då jag tycker det är synd. Har en bmw e39 som bruksbil så slipper man tänka på att det går illa åt bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl endast på cab

CMC 5041

Nej, det är så på coupé med :) Iom att det inte är en rutbåge runt rutan så måste rutan åka ner och sen upp när man stänger dörren. Annars sluter den aldrig tätt. Många bilar som använder samma system :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket god input från alla känns det som.

Gällande prisbilden så varierar det ju väldigt mycket när man kikar på bytbil/blocket etc. Relativt 120k och uppåt. (nu snackar jag årsmodell 2005-2007) De billigare verkar ha lite saker i carfax'en som man bör ta i beaktning. Vissa andra ligger snarare uppåt 200k. Men en ren carfax på en GT-05 över 10.000 mil och pris runt 150k låter det rimligt? Skicket verkar vara hur fint som helst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...