lmob November 16, 2015 Report November 16, 2015 bytade insug i helgen och då plockade jag ur fördelaren HEI, nu när jag monterade ihop den igen så ställt in tändning mm. Men när jag ställt in den på 8,5 grader så går den fint utan vaccum, kopplar in vaccum fortfarande 8,5 grader... varvar några ggr ner på tomgång igen tändningen ändrar sig till ca 15 grader...ibland blir det så mkt som 20 grader.Stänger av bilen startar med en gång igen kollar då är tändningen tillbaka på 8,5 grader...blir som en norsk reset..Påpekade detta för X-Parts där jag köpt den, det måste vara något som är löst, fick jag till svar. men allt sitter fast kollade även med en tuschstreck på fördelaren mot blocket. Någon som vart med om liknande grejer.. Citera
Andrew November 16, 2015 Report November 16, 2015 En fundering jag får är att du har kopplat vakum fel. Citera
lmob November 16, 2015 Author Report November 16, 2015 vaccumet sitter där det satt innan, även om jag tar bort vaccumet efter varvningen när den är på väg ner i varv så går det ej tillbaka till ursprunget. Citera
Per Berglund November 16, 2015 Report November 16, 2015 Exakt det har jag varit med om rätt nyligenDet var mellanaxeln i fördelaren som hade fel tolerans och fastnade helt enkelt när man varvade upp.Oerhört liten marginal men det räckte för att vikterna i fördelaren ville hänga sig.Var en ganska ny MSD Vacuum fördelare som bara slängdes i bingen efter det.När man stängde av motorn orkade fjädrarna dra tillbaka förställningen.Skräp/fett i fördelaren skulle kanske orsaka samma fenomen så testa ta av locket och blås rent med tryckluft.Kanske använda alkohol och göra rent mellan axeln om det går komma åt....alternativt plocka isärOlja ska man nog undvika helt..Möjligvis extremt fin spray teflon liknande. Citera
lmob November 17, 2015 Author Report November 17, 2015 den är bara ca ett halvår gammal. blåste rent blev bra en stund sedan ökade den lite, har ej vart ute å kört. men som jag tänker så går den tillbaka till ursprunget så fort jag stänger av, då bör det vara något med det elektroniken.. Citera
Per Berglund November 17, 2015 Report November 17, 2015 (redigerad) den är bara ca ett halvår gammal. blåste rent blev bra en stund sedan ökade den lite, har ej vart ute å kört. men som jag tänker så går den tillbaka till ursprunget så fort jag stänger av, då bör det vara något med det elektroniken..Var exakt lika på den nya MSD vi höll på med.Elektroniken gör ingen förställning alls utan den reagerar endast induktivt mot signalkransen så det finns ingen elektronisk justering/intelligens där.Förställningen är rent mekanisk och sköts helt av centrifugalvikterna Skulle det bli en elektronisk förskjutning så är modulen defekt/trasig isåfall.Bästa är om du lämnar in den för kontroll. Bör finnas firmor som kan testa.Fanns förr vet jag när man köpte fördelare på skroten Ändrade %s av %s (%s) Citera
mhdin November 18, 2015 Report November 18, 2015 Jag kör med Mallory HEI på den var båda modulerna körda, som tur var fanns det nya på Hansen. Citera
lmob November 19, 2015 Author Report November 19, 2015 Pratade med där jag köpt de, de skickar en ny... jag skulle returnera den andra.. det är bra och reko..Problemet löst med en ny, monterad och klar...fungerade bra..X-parts gjorde sitt jobb.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.