Jump to content

Hei fördelare ändrar sig


lmob

Recommended Posts

bytade insug i helgen och då plockade jag ur fördelaren HEI, nu när jag monterade ihop den igen så ställt in tändning mm. Men när jag ställt in den på 8,5 grader så går den fint utan vaccum, kopplar in vaccum fortfarande 8,5 grader... varvar några ggr ner på tomgång igen tändningen ändrar sig till ca 15 grader...ibland blir det så mkt som 20 grader.

Stänger av bilen startar med en gång igen kollar då är tändningen tillbaka på 8,5 grader...blir som en norsk reset..

Påpekade detta för X-Parts där jag köpt den, det måste vara något som är löst, fick jag till svar. men allt sitter fast kollade även med en tuschstreck på fördelaren mot blocket. Någon som vart med om liknande grejer..

Link to comment
Share on other sites

vaccumet sitter där det satt innan, även om jag tar bort vaccumet efter varvningen när den är på väg ner i varv så går det ej tillbaka till ursprunget.

Link to comment
Share on other sites

Exakt det har jag varit med om rätt nyligen

Det var mellanaxeln i fördelaren som hade fel tolerans och fastnade helt enkelt när man varvade upp.

Oerhört liten marginal men det räckte för att vikterna i fördelaren ville hänga sig.

Var en ganska ny MSD Vacuum fördelare som bara slängdes i bingen efter det.

När man stängde av motorn orkade fjädrarna dra tillbaka förställningen.

Skräp/fett i fördelaren skulle kanske orsaka samma fenomen så testa ta av locket och blås rent med tryckluft.

Kanske använda alkohol och göra rent mellan axeln om det går komma åt....alternativt plocka isär

Olja ska man nog undvika helt..Möjligvis extremt fin spray teflon liknande.

Link to comment
Share on other sites

den är bara ca ett halvår gammal. blåste rent blev bra en stund sedan ökade den lite, har ej vart ute å kört. men som jag tänker så går den tillbaka till ursprunget så fort jag stänger av, då bör det vara något med det elektroniken..

Link to comment
Share on other sites

den är bara ca ett halvår gammal. blåste rent blev bra en stund sedan ökade den lite, har ej vart ute å kört. men som jag tänker så går den tillbaka till ursprunget så fort jag stänger av, då bör det vara något med det elektroniken..

Var exakt lika på den nya MSD vi höll på med.

Elektroniken gör ingen förställning alls utan den reagerar endast induktivt mot signalkransen så det finns ingen elektronisk justering/intelligens där.

Förställningen är rent mekanisk och sköts helt av centrifugalvikterna

Skulle det bli en elektronisk förskjutning så är modulen defekt/trasig isåfall.

Bästa är om du lämnar in den för kontroll.

Bör finnas firmor som kan testa.

Fanns förr vet jag när man köpte fördelare på skroten

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Pratade med där jag köpt de, de skickar en ny... :) jag skulle returnera den andra.. det är bra och reko..Problemet löst med en ny, monterad och klar...fungerade bra..X-parts gjorde sitt jobb..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...