Tobbe1977 November 17, 2015 Report November 17, 2015 Har ägt min GT -07 i snart 2 år. Ända sedan dag ett när jag köpte den har det varit ett visst klonkande i framvagnen när jag kört över kullersten eller gjort en häftig inbromsning. Flera jag har snackat med säger att det förmodligen är för att den är sänkt med fjädrar eller så är det bärarmarna som börjar göra sitt då det är en sjuka på min årsmodell. Därför brukar jag säga till bilbesiktningen att kolla extra noggrant på framvagnen när dem har den upphissad. Förra veckan besikta jag bilen och det visade sig att 2 st skruvar på höger fjäderben satt löst. Och inte lite löst heller utan kunde dra runt skruvarna rätt så många varv.Och nu hörs det inget klonkande alls längre och inte alls lika svajig vid lite tuffare kurvtagning. Ville bara berätta detta för kanske mer än jag som har haft detta irriterad klonkljud. Tipset är då att kolla skruvarna på fjäderbenet. Citera
monkeyman November 17, 2015 Report November 17, 2015 Var det skruvarna i toppen på fjäderbenet menar du? Ska kolla på min med, har ett jobbigt klonkande också. Besiktad för nån vecka sen utan att de såg nått.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Tobbe1977 November 20, 2015 Author Report November 20, 2015 Nej det var skruvarna längst nere. När man spänner dem följer liksom en lås mekanism med runt och spänner. Denna hade liksom snurrat motsatt håll och var också lös. Tänk på att ha bilen upphissad när du spänner. Citera
Wallentin November 20, 2015 Report November 20, 2015 Antar att du menar dessa? Kan bero på att de har dragits åt lite löst efter att fjäderbenet har varit borta vid fjäderbyte t ex Citera
Tobbe1977 November 20, 2015 Author Report November 20, 2015 Antar att du menar dessa? [ATTACH=CONFIG]36307[/ATTACH]Kan bero på att de har dragits åt lite löst efter att fjäderbenet har varit borta vid fjäderbyte t exNja. Tycker inte att det såg ut så på min kärra. Jag skall gå ut imorgon och ta en bild. Citera
Wallentin November 20, 2015 Report November 20, 2015 Ok, det är den nedre infästningen till fjäderbenet. Kanske är stabstag eller liknande då Citera
HD-Man November 28, 2015 Report November 28, 2015 Hade samma fel bytte spindeln men ingen skillnad då funderade jag lite till . Var rör sig i framvagnen vid smågupp, började uppifrån och ner. Det var muttern till stötdämparen som satt löst... 1 Citera
monkeyman November 30, 2015 Report November 30, 2015 Har varit ute och kännt lite på min ikväll, muttern till stötdämparen sitter.. Ska kolla infästningen till fjäderbenet där nere också, såg nu vad som menades med låsmekanismen, ser dock ut som den sitter rätt, ska känna imorgon för säkrehetsskull. Har även läst en del på forum i USA att det kan vara ändlänkarna till krängningshämmaren som ger oljud, någon som varit med om detta? Citera
Wallentin December 1, 2015 Report December 1, 2015 21 timmar sedan, monkeyman said: Har varit ute och kännt lite på min ikväll, muttern till stötdämparen sitter.. Ska kolla infästningen till fjäderbenet där nere också, såg nu vad som menades med låsmekanismen, ser dock ut som den sitter rätt, ska känna imorgon för säkrehetsskull. Har även läst en del på forum i USA att det kan vara ändlänkarna till krängningshämmaren som ger oljud, någon som varit med om detta? Det kan mkt möjligt vara stabilisatorstagen som sitter mellan fjäderben och krängningshämmare. Det är ngt som ger sig på alla bilar till slut :) Citera
Anders_Mustang December 19, 2015 Report December 19, 2015 On 2015-11-30 at 19:19, monkeyman said: Har varit ute och kännt lite på min ikväll, muttern till stötdämparen sitter.. Ska kolla infästningen till fjäderbenet där nere också, såg nu vad som menades med låsmekanismen, ser dock ut som den sitter rätt, ska känna imorgon för säkrehetsskull. Har även läst en del på forum i USA att det kan vara ändlänkarna till krängningshämmaren som ger oljud, någon som varit med om detta? Intressant. Jag lider också av samma sjuka på min 06:a som rullat lite över 5000 tusen mil. Bytte bägge länkarmarna på den i somras eftersom jag kände att den ena spindelleden var lite glapp. Det blev väl lite bättre, men det är fortfarande något som klonkar. Läste också om muttern till stötdämparen och de har jag dragit lite, men inte det som är felet. Man kanske borde känna på de tre muttrarna upptill på fjäderbenet, liksom de muttrar nedtill på fjäderbenet som det länkades till i den här tråden? Någon som förresten vet om det är möjligt att ställa cambern med de två nedre bultarna på fjäderbenet, eller måste man ha speciella camberbultar för det ändamålet? Har varit lite inne på om det är fjäderbenslagringarna som är boven i dramat eller rätt och slätt stötdämparna i sig... Länken mellan fjäderbenet och själva krängningshämmaren har jag också ruckat på, på bägge sidor, men kan inte känna något glapp. Upplever det som att jag har oljud från bägge sidor fram när man kör över små ojämnheter, typ brunnslock och så. Citera
Wallace January 16, 2016 Report January 16, 2016 On December 19, 2015 at 20:27, Anders_Mustang said: Intressant. Jag lider också av samma sjuka på min 06:a som rullat lite över 5000 tusen mil. Bytte bägge länkarmarna på den i somras eftersom jag kände att den ena spindelleden var lite glapp. Det blev väl lite bättre, men det är fortfarande något som klonkar. Läste också om muttern till stötdämparen och de har jag dragit lite, men inte det som är felet. Man kanske borde känna på de tre muttrarna upptill på fjäderbenet, liksom de muttrar nedtill på fjäderbenet som det länkades till i den här tråden? Någon som förresten vet om det är möjligt att ställa cambern med de två nedre bultarna på fjäderbenet, eller måste man ha speciella camberbultar för det ändamålet? Har varit lite inne på om det är fjäderbenslagringarna som är boven i dramat eller rätt och slätt stötdämparna i sig... Länken mellan fjäderbenet och själva krängningshämmaren har jag också ruckat på, på bägge sidor, men kan inte känna något glapp. Upplever det som att jag har oljud från bägge sidor fram när man kör över små ojämnheter, typ brunnslock och så. Tjena, Skulle tro att det är fjäderbenslagringarna, brukar bli rejält glappa. Har uppdaterats över tid för att bli bättre (Ford original). Mvh Johan Citera
Recommended Posts