Jump to content

Rattstång och annan ratt?


Gäst

Recommended Posts

Har som sagt en -68ht med den fula originalratten.

68dashpad.jpg

(inte min bil)

Jag vill byta till en sådan här ratt:

68_mustang_interior.jpg

Men då antar jag att jag kommer få ratten i ansiktet då den som sitter i nu redan sitter väldigt nära, eftersom GT-ratten (om jag förstått rätt att den heter så) är djupare än den vanliga.

Behöver jag byta hela rattstången för att det ska bli bra? Ska även sätta i en styrservo i bilen nu i vinter då det saknas. Är det någon som har någon sida där man kan läsa lite på hur man gör det?

Sen undrar jag om mittpanelen på den andra bilden, har inte hittat något ställe som säljer reproduktioner av den till -68'or, någon som vet var man kan hitta en sådan? Och vad kostar en sådan ungefär?

All hjälp är välkommen :) tack!

EDIT: Såg att den inte alls är djupare, men är det några problem ändå?

Jag undrar även om man kan ha en styrservo från t.ex. en -67, eller -70 i min -68, eller är det för stora skillnader?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är rätt konstigt vad fula alla Mustang rattar är från 1967 och framåt!!

Bilarna är ju så läckra i formerna i övrigt och så klämmer dom dit värdens tråkigaste ála VOLVO ratt! :(

Det är bara att rycka bort orginalet och skruva in den du vill ha.

Du behöver inte byta något alls.

Vet inte hur sladdarna går för signalhornet men till den nya ratten medföljer allt.

Min "Grant" ratt är från 70-talet men det är forfarande i nästan exakt samma konstruktion.

Är du lång så är en lite mindre ratt att föredra så slipper den skava på knäskålarna! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej, är också ägare av en -68...bytte ratten för 1,5 år sen till en sån som visas på bild 2 (fast med svartrattkrans).

Det enda som var bökigt med bytet var att få bort den gamla ratten, trodde i min enfald att jag skulle kunna greja det utan rattavdragare men det gick inte, så rekommenderar det när du ska byta!!

Den nya rattens tutlösning är mycket mindre komplicerad än original och det är inga problem alls, man förstår direkt när man får av ratten, är två plattor med en fjäder emellan, du kopplar en kabel till varje platta, så när du tutar så kläms plattorna ihop och sluter strömmen, jag hade lite problem med att få fast den övre plattan som sitter i det kromade märket i mitten, ville inte riktigt fästa så hjälpte till med lite lim...

Inte för att jag tror att det finns nån förutom jag som inte tänker på det, men koppla bort batteriet först! Trodde jag skulle kunna fixa det utan att göra det, men innan man har fått bort alla grejer under ratten är det väldigt lätt hänt att kablarna möts vilket resulterar i att tutan hänger sig, jag gjorde bytet runt midnatt en vardag, blev himla bråttom att koppla bort batteriet kan jag säga :oops:

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har avdragare så testa gärna utan först. En hammare funkar oftast lika bra.

När jag skulle byta ratt till Grant så drog jag loss muttern precis så mycket att den kom ut längre än själva gängningen den sitter på. Så att du alltså bara slår på muttern, då skadas inte gängorna. Sedan måste du dra i ratten rakt utåt och slå till! :wink:

Ett ordenligt slag med hammaren och ratten var borta för mig iallafall! :)

Link to comment
Share on other sites

Angående mittpaneler så finns det nog inga kompletta repro ännu i varje fall: Det ser ut som panelen på din bild är från en -67 (Kan ta fel) och den är lite läckrare..

Link to comment
Share on other sites

Asch, det var synd. Får försöka hitta en begagnad till rätt pris då :) vad tror ni att "rätt pris" är för en mittpanel i bra skick?

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt o hitta sådana delar till mittkonsolerna i bra skick,

skulle man hitta det man söker så kostar det säkert en hel del:-

det brukar vara så att man säljer hela konsoler, såg en till -68 på usabil.nu för en tid sen för 2000:- o det va nog skitbilligt:-

Lycka till med sökandet: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...