smen68 March 13, 2016 Report March 13, 2016 Hej,jag har renoverat och satt i en 390 i en 68 FB och jag har en HEI fördelare av billig modell men jag tänkte den iallafall skulle vara bättre än originalfördelarn.Jag ställde tändningen på 6 grader före TDC utan vaccumregleringen inkopplad när jag sedan kopplar in vaccumet hoppar tändningen iväg till ca 30 grader före TDC, om jag varvar upp hastigt så flyttas tändningen närmare TDC tills vaccumet ökar igen och det är väl riktigt.Jag har för mig att man alltid grundinställer tändningen utan vaccum och om jag skulle ställa tändningen på 6 grader med vaccum så skulle den nog hamna efter TDC vid gaspådrag. Nogon som har nåt tips om vad som inte stämmer? Citera
Per Berglund March 14, 2016 Report March 14, 2016 Vacuumregleringen är i teorin bara aktiv på tomgång. Så fort du börjar varva upp så tar centrifugalvikterna över inuti fördelaren....De kan gärna spöka men knappast på ny tycker man. Vakuum slangen går att koppla in på 2 sätt och enligt mig ska du koppla in i förgasarens port för "full vacuum" och inte i "ported vacuum" 6 grader initial förställning är väldigt lågt! Har du 100% original eller trimmat? Du ska alltid kolla tändning utan vacuum. När du kopplar in slangen ska du i princip inte alls bry dig om värdena som visas Som sagt väldigt låg tändning om det inte är original! :) Citera
smen68 March 14, 2016 Author Report March 14, 2016 Hej Per jag kör med Edelbrock alutoppar Edelbrock perfprmer insug och Edelbrock förgasare,hittar inte specen för kammen nu men den är köpt för att passa till toppar och insug har lagom ojämn tomgång.. När jag varvar lite utan vaccum så händer inget på förtändningen förrän på ca 2000 varv och då drar den iväg till ca 20 btdc så det verkar som att vikterna inte rör sig riktigt som dom ska för tändningen borde väl börja flyttas tidigare än vid 2000 varv. Om jag ställer tändningen utan vaccum som man ju ska göra och sen kopplar in den så hamnar jag på ca 30 grader btdc vid högt vaccum det låter väldigt mycke tycker jag kommer det att fungera? Jag har tagit värdet 6 grader från instruktionsboken och då är det ju för original,vilken förtändning tycker du jag ska ha med mina delar. Citera
Per Berglund March 14, 2016 Report March 14, 2016 Motorn behöver mycket förtändning när man från stilla precis ska åka iväg. Låter inte alls konstigt att motorn hamnar på 30 grader med vakuum inkopplat. En annan sak du kan göra är att mäta baklänges!! Alltså du justerar Max Total tändning vid 3500rpm Total tändning så har du slangen inkopplad och Ford motorer trivs bäst vid ca 35grader vid 3500rpm Gör så här - Håll motorn på 3500rpm och samtidigt vrider du fördelaren tills stroboskopet visar 35grader. Du måste kanske kompensera med gasen för att hålla 3500rpm. -Lås fast fördelaren och släpp gasen. -Justera tomgångsvarvtalet på förgasaren till bekvämt varvtal....Lär nog hamna på minst 750rpm för att gå jämt - Ta ur vakuumslangen och kolla med strobben vad du nu har för initial förtändning....Garanterat INTE 6 grader....Minst 10 grader tippar jag! ;) Prova nu hur bilen går och beter den sig underligt kan det vara något knas med vikterna...Vet ej hur din HEI fördelare ger för total mekanisk tändning och hur pass justerbart det är. Vid vilket varvtal vikterna ska börja röra på sig bestäms av hårdheten på fjädrarna som sitter monterat i fördelaren. Borde stå i manualen när de börjar justeras. Totala tändningen bestäms av hur mycket vikterna tillåts att flyttas På MSD fördelare är det väldigt enkelt att bestämma med små "stopbussningar" när vikterna ska stanna så det inte blir för mycket Total tändning. Exempelvis min motor! På tomgång går den allra bäst på ca 15grader förtändning utan vakuum...Det betyder att den mekaniska förställningen inte får lägga till mer än 20grader vid 3500rpm. 15+20=35grader. Så då petar jag in en bussning som stoppar vikterna vid +20 grader. Förträng värdena i instruktionsboken! De är endast för 100% original med bra avgasvärden och låg effekt! :) Citera
smen68 March 14, 2016 Author Report March 14, 2016 Hej,tack det var ett värde för total förtändning jag saknade,nu ska jag kolla,justera och sen ut o provköra igen. Citera
lmob March 15, 2016 Report March 15, 2016 Monterade en HEI från X-parts och efter 2 månaders körande så kom detta fenomen. ställde tändning 8 grader.. varvade lite tändningen blev 15 grader på tomgång, stängde av motorn, starta igen. 8 grader....gasade ett par ggr, tändningen ändrade sig igen. bytade ut den via garantin,företaget skötte det fint. problemet borta. så Hei kan ju spöka med det ena och andra... Citera
Thomas19 May 11, 2019 Report May 11, 2019 (redigerad) Lyfter gammal tråd med evigt återkommande bekymmer. Gälland total tändförställning vid 3500 rpm, hur hittar ni 36 grader(eller 34) på svängningsdämparen? Min är graderad 0, 3, 6, 9 och 12 grader. Eftersom jag mätte omkretsen på svängningsdämparen till 508 mm kan jag ju räkna ut att ett varv är 360 grader och 36 grader är 10% av omkretsen. Alltså 50,8 mm (mellan 50 och 51).< Låter ju både enkelt och bra. MEN! Då blir tändförställningen på tomgång bara 2-3 grader. Har hört talas om gradtejp men hittar ingen. Vad har ni för knep? Kan lägga till att det är en 289 med bytt kam (mer vet jag inte om insidan), HEI fördelare (ny) och Edelbrock ?600? (vet inte hur man ser vilken). Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund May 11, 2019 Report May 11, 2019 (redigerad) MSD har Timing Tape vilket är kanon att ha Finns på Dahlhems https://dalhems.com/sv/p/35fa1f7f49bc49368d3bdd58a9e18b5f/timing-tape-525-8 Ska du tejpa så börja med att manuellt hitta TDC. Bry dig inte om TDC märket på svängdämparen den kan sitta fel Finns olika sätt att sätta motorn exakt i TDC men jag har använt mig av ett gammalt tändstift som jag svetsat på en ca 3cm lång bit av en bult Först letar jag upp TDC där den bör vara. Drar sedan vidare kolven så jag kan få in stiftet. Kör upp kolven så den slår i stiftet och i den positionen gör jag ett märke i dämparen vid nålen Ut med stiftet och backar tillbaka kolven åt andra hållet så jag kan få in stiftet igen. Kör upp kolven så den stannar mot stiftet igen och gör sedan ett nytt märke Nu har du 2st märken och TDC ska då ligga exakt mellan de båda strecken Har du tur så stämmer original TDC markeringen. Sätt dit tejpen med dess TDC mitt mellan dina markeringar Förgasaren är tydligt stämplad på framsidan vid basen Det kan stå 1405 eller 1406 eller 1407 Exempelvis 1406 är en 600cfm med elektrisk chocke Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.