Jump to content

Starta upp Mustangen efter "vintervilan"


Bosse N

Recommended Posts

Snart är det dags att starta upp men vilket är bäst?

Jag har en -65:a utrustad med original Autolite förgasare och undrar om någon har synpunkter på första start efter att den inte körts sedan i höstas. Eftersom jag inte har någon choke måste jag köra ett tag på startmotorn innan bensinen kommer fram till förgasaren och förbränningsrummen. Är det bättre att skvätta i en slurk bensin direkt i förgasarhalsen? Jag tänker på det där med oljetrycket.

Hoppas någon har något att säga om min fråga.

/Bosse N  

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ett stort fel många gör är att stå på tomgång och varmköra.

Starta bilen som vilken bil som helst det viktigaste är att du direkt belastar motorn med att köra iväg.

Då får alla delar oljetryck direkt och alla mekaniska delar ligger under tryck.
Värmen stiger då snabbt också och kondensvatten försvinner
Det ska inte fladdra runt på tomgång och larva! :)

Att du får köra en stund på startmotorn gör inget i övrigt bara bra komma iväg
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Ska "prova" med att skvätta i lite bensin direkt i förgasaren så man slipper stå och "mala" på startmotorn.

Jag har aldrig låtit bilen stå på tomgång för att komma upp i arbetstemp. utan kör direkt men kan inte trampa på för mycket då den p.g.a. avsaknad av choke inte tål gasen förrän efter några minuters gång.

/Bosse N

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎03‎-‎22 at 11:52 AM, Per Berglund said:

Ett stort fel många gör är att stå på tomgång och varmköra.

Starta bilen som vilken bil som helst det viktigaste är att du direkt belastar motorn med att köra iväg.

Då får alla delar oljetryck direkt och alla mekaniska delar ligger under tryck.
Värmen stiger då snabbt också och kondensvatten försvinner
Det ska inte fladdra runt på tomgång och larva! :)

Att du får köra en stund på startmotorn gör inget i övrigt bara bra komma iväg
 

Jag har provat att köra iväg efter start av motorn på bruksbilen och märkte att den drog mer bensin vid kallstart jämnfört med att låta den stå på tomgång en stund. Detta är när temperaturen är 5 grader eller kallare utomhus. Är det varmare ute, kör jag iväg direkt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Wallentin said:

Gör som Per säger och bara ut och kör direkt. Inte kul att låta motorn stå och puttra utan oljetryck på viktiga delar, kan bli dyrt :)

Det finns oljetryck redan på tomgång. Annars skulle varningslampan lysa. Vid oljebyte släcks lampan efter par sekunder vid start.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite trädgårdsarbete i den sköna Annandagspåsksolen blev abstinensen för svår. Dags att starta upp Mussen efter vintervilan! Choke, pumpa med gasen och fem sekunders malande med startmotorn. Paus. Sen fem sekunder till och då startade den! Back ut på gården, tömma luft ur däcken, som jag har haft 3 kg i under vintern för att undvika att de blir platta, sen ut på provtur. Färden gick till Orminge centrum, sen 222:an över Skurubron, körde av vid Skvaltan och sen gamla vägen tillbaka. Gick som en dröm. Hoppas de kommer snart och sopar upp gruset på våra lokalvägar. Ser fram emot en skön sommar med mycket musseåkande.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Robban1 said:

Det finns oljetryck redan på tomgång. Annars skulle varningslampan lysa. Vid oljebyte släcks lampan efter par sekunder vid start.

Det finns oljetryck, men inte tillräckligt för att pumpa upp till topparna. Det blir bara tillräckligt när man kör och får upp trycket tillräckligt :) Oljetrycksgivaren reagerar inte på detta, men man brukar höra att lyftarna tickar lite pga oljebrist. Har bilen inte körts på ett tag så har oljan hunnit rinna ner i tråget igen. Så då är det inte så kul att låta den stå och tugga på tomgång

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

På fredag den 1/4 (om vädret är hyfsat) ska jag skvätta i lite bensin i förgasarhalsen och starta upp. Kommer att göra som jag gjort de senaste femton åren jag har ägt min Mustang, Köra en sväng direkt. Har ALDRIG låtit motorn gå på tomgång för att uppnå normaltemp. Motorn tål ju naturligtvis inte fullt gaspådrag från början men vi som har varit med ett tag känner ju naturligtvis till att så fungerar förgasarmotorer utan choke.

    

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...