Jump to content

Försäkringskostad


TQL

Recommended Posts

Testkört mustangen men kan inte riktigt komma mig för just nu att beställa en då leveranstiden är så lång.

Men kan samtidigt inte släppa önskan att köpa en så just nu är jag i infoläge.

 

Försökt sammanställt försäkringskostnaden men det är lite svårt då försäkringsbolagen är sega på att vilja ge ett pris på en icke köpt bil.

Undrar därför om några här kunde hjälpa till även intressant att veta om det skiljer sig mellan bolagen.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

För ett halvår sedan fick jag ett pris på 3600 för en 5,0 GT halvförsäkring hos Länsförsäkringar, är dock guldkund med 20% rabatt.

 

Första halvåret kör jag nu med Fordförsäkringen som kostade en tusenlapp.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Vet inte riktigt vad jag vill ha ännu det som drar är nog en gt fastback. Om inte för att den kändes så bra, men har faktiskt inte jämfört den med ecoboosten.

Men då borde det gå att få en rimlig försäkring på dessa bilar.

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, TQL said:

Tackar!

Vet inte riktigt vad jag vill ha ännu det som drar är nog en gt fastback. Om inte för att den kändes så bra, men har faktiskt inte jämfört den med ecoboosten.

Men då borde det gå att få en rimlig försäkring på dessa bilar.

 

Provkör både GT och Ecoboost innan du bestämmer dig. Då får du en uppfattning om hur bilarna känns att köra och vilken som passar bäst enligt din plånbok.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kollade precis försäkring igen hos Länsförsäkringar och det blir 3213 för ett helår med 1000 mil.

Eftersom den är avställd halva året blir det alltså inte mer är 1600:- plus garageförsälring ca 250:- för halvåret den är avställt.

Ganska ok med 1850:- per år de första tre åren!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag har jag accepterat den offert på halvförsäkring jag fick från Länsförsäkringar på min Mustang  Cab med en V8  av 2016 års modell på 1.000 mil per år för 1.999 kr per år och då är allting medräknat. Hyrbil, djurkollision som jag har på mina andra två bilförsäkringar. Ganska hyfsat pris tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är helkund i Länsförsäkringar och har då deras bank också och även huset försäkrat där och så har jag satt in 200.000 på ett 6-månaders räntekonto. Jag är över 60 år och har ingen som kör min bil som är under 25 år och jag har eget garage och bor på ett väldigt lagligt ställe. Kolla hur mycket du får betala om du använder banken och har alla försäkringarna hos  LF.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du är Guldkundmfs_storpuff_hoger_02.pngDin nuvarande bonusnivå är: 20%Rabatten dras från hushållets sakförsäkringar

Dessutom får du:
- Kredit- och bankkort utan årsavgift
- Årlig personlig rådgivning inom privatekonomi och försäkringsbehov om du önskar
- Räntefritt handpenningslån
- Inga uppläggningskostnader på bolån
- Internetbank och betalservice kostnadsfritt
- Förmånliga räntor
- Kostnadsfritt internet-bankfack för säker förvaring av dokument och bilder
- Fri värdering av din bostad samt förmånligt pris på mäklararvode vid försäljning
- 20% rabatt på dina privat försäkringar

 

Du behöver inte har 200.000 sparade utan kan spara 500 kr i månaden i stället.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att jag kommer att byta försäkringsbolag, har inte råd med "lyxen" att betala Trygg Hansa längre vare sig för villa eller bil.

Och de verkar inte så sugna på att förhandla pris, så efter 15 år verkar det som att jag byter.

 

Med "rabatt" vill de ha 10 200 kr 7 år för en halvis på V8. Ska bli intressant att se vad de andra bolagen tar.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-06-02 at 19:47, TQL said:

Testkört mustangen men kan inte riktigt komma mig för just nu att beställa en då leveranstiden är så lång.

Men kan samtidigt inte släppa önskan att köpa en så just nu är jag i infoläge.

 

Försökt sammanställt försäkringskostnaden men det är lite svårt då försäkringsbolagen är sega på att vilja ge ett pris på en icke köpt bil.

Undrar därför om några här kunde hjälpa till även intressant att veta om det skiljer sig mellan bolagen.

Mustanger finns hos Ford Store i Linköping för omedelbar leverans
Försäkring hos Ford 6100:-/år under 3 år därefter 8400:-/år med + försäkring men med förare ej under 25 år

mvh / frasse cmc1862

 

Link to comment
Share on other sites

Vad det kostar för er andra är sekundärt då prissättningen baserat på objekt liksom subjekt, dvs både bilen och ägaren.

När det gäller subjekt kan det förekomma faktorer så som t.ex. Ålder, Körkortsår, postort, bostadstyp; villa, lgh, radhus. Egen tomt, uppfart, eller garage som,kan låsas o.s.v. Det skiljer det sig mellan bolagen vilka och hur många premiefaktorer de använder för den produkt du köper.

En lösning kan vara att söka upp en sådan bil du tänkt dig och låna bilens reg.nr och använda det på bolagens sidor för att räkna fram din premie. 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tog Länsförsäkringar med samtliga tillval (Maximera) till slut.

4288:- helår (utan Maximera 3250:-).

Att jag valde tillvalen är för att sänka vagnskadesjälvrisken till 2000:- istället för 7500:- samt fullvärdesersättning under lång tid (ny bil).

Den kommer ju stå avställd halva året ändå så det blir bara 2144:- + 6x40:-.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Snart går min vagnskadegaranti ut dvs i mars. Jag kollade med Läns där mustangen är försäkrad vad premien blir med hel försäkring.

Svaret blev 9707 kr/år med självrisk på 5000 kr på vagnskadeförsäkringen. 10 831 kr/år med självrisk på 3000 kr. Körsträcka 1000 mil/år.

Ford försäkring tar 10 341 kr/år för samma försäkring. Detta gäller för ecoboost och inte V8 modell.

Har ni kollat upp vad er premie hamnar på när vagnskadegarantin går ut? Vad blir det i så fall och vilket försäkringsbolag?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Robban1 said:

Snart går min vagnskadegaranti ut dvs i mars. Jag kollade med Läns där mustangen är försäkrad vad premien blir med hel försäkring.

Svaret blev 9707 kr/år med självrisk på 5000 kr på vagnskadeförsäkringen. 10 831 kr/år med självrisk på 3000 kr. Körsträcka 1000 mil/år.

Ford försäkring tar 10 341 kr/år för samma försäkring. Detta gäller för ecoboost och inte V8 modell.

Har ni kollat upp vad er premie hamnar på när vagnskadegarantin går ut? Vad blir det i så fall och vilket försäkringsbolag?

Vagnskadegarantin går ut i mars på min V8 också.

Trygg Hansa "Helförsäkring stor" 1500 mil; Självrisk 3000: 11559/år. 4500: 11258. 6000: 10836. Jag har i dag "Halvforsäkring stor" 1500 mil; 7756/år.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Nugatti said:

Vagnskadegarantin går ut i mars på min V8 också.

Trygg Hansa "Helförsäkring stor" 1500 mil; Självrisk 3000: 11559/år. 4500: 11258. 6000: 10836. Jag har i dag "Halvforsäkring stor" 1500 mil; 7756/år.

Det verkar inte skilja sig mycket mellan våra försäkringar på V8 resp ecoboost.  Å andra sidan påverkas premien av ålder, antal skadefria år, ort osv.

Innan avställningen, låg min försäkring på 4897 kr/år. 1000 mil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag fick jag brev från läns försäkringar ang att min vagnskadegaranti går snart ut på min mustang det vill säga nästa månad så jag ringde dem. De sa att de kan inte göra nåt så länge bilen är avställd och bad mig återkomma när bilen är påställd. Först då kan de helförsäkra bilen för annars faller försäkringen tillbaka till halvförsäkring när bilen var i trafik senast.

De vill även ha bilder på bilen pga ökade försäkringsbedrägerier. Jag fick mailadress till den handläggare som jag pratade med i telefon så jag kan skicka bilder.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kollat med Läns. De vill ha 6.532 per helår med alla tillägg samt 3.000 i självrisk. Tycker att det är acceptabelt. Det konstiga är att min Subaru från 2012 vill de ha nästan 8.000 för och det är samma körsträcka som på Mustangen 1.000 mil per år. Mustangen går vagnskadegarantin ut i maj i år. Kan säga att Mustangen kostade några kronor mer i inköp och har betydligt större motor 🙂 Mycket konstigt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...