Jump to content

Mach 1 - lacka bort skarven mellan lykthus o skärm


Satisfactíon

Recommended Posts

Efter att ha sett Moldestukets Mach 1 -69 på förra årets Elmiamässa blev jag jäkligt sugen på att göra likadant, dvs integrera lykthusen med skärmen så att kanten försvinner, se bilden. Problemet är att det är svårt att få lättmetallhuset med skärmen då varken lödning eller svetsning funkar.

Jag har provat med 2 olika lim/spackel, dels Tec 7 som är ett PVC Polymerlim men den fogen blev för mjuk, dels ett aluminiumspackel från Car System, Alu Spezial,  som skulle bli hårt utan att bli skört. Verkade lovande till skärmen hamnade i ugnen. Det syns en hårtunn spricka i hela skarven.

Nu undrar jag om någon har laborerat med detta och fått ett resultat som håller när man kört bilen i typ ett år.

IMG_2508.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att du kan bara "spackla" ihop två olika typer av metall.

De har olika temperatur koefficienter.

För mig finns endast ett sätt att göra det på.

Tillverka nya lykthus i plåt och svetsa ihop.

Link to comment
Share on other sites

Håller med T-Bird det är nästan omöjligt av just den anledningen där det är 2 olika egenskaper
Plåten rör sig men lykthuset är helt styvt...Klart det blir sprickor förr eller senare....En "Trailer Queen" som den bilen klarar sig.
Möjligen om du lägger ett finmaskigt nät i komposit/kolfiber över hela skarven så kan det inte röra sig.....Tror ändå det blir sprickor med tiden under nätet

För övrigt klart misslyckat amatörmässig modifiering av fronten och som vanligt när det gäller "Custom" så blir utseendet kortlivat.

Rätt fantastisk vad Ford hade duktiga designer när man betänker att de varit lika populära oavsett tidsepok

Att enbart dölja sprickan känns som en helt oväsentlig förändring som ingen märker.
Lägg energin på annat!
 

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack för tänkvärda förslag. 

Idén är nog att hålla sig så mycket original som möjligt men eftersom det är rätt lätt att ändra tillbaka och skärmarnas linjespel blir så rent så tänkte jag pröva. Men det är inte så viktigt att jag tillverkar lykthus i plåt. 

Vi, lackaren och jag, har haft samma funderingar som ni, att materialskillnaderna orsakar sprickorna. Moldekillen svarade imorse att dom använt ett 2-komponentslim och att det ser fint ut idag efter ca 1,5 år i trafik. 

Jag får ta mig en funderare till hur mkt möda jag vill lägga på detta. Bra i alla fall att få höra lite åsikter i frågan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...