rent-a-racer June 20, 2016 Report June 20, 2016 Hej, Jag är helt ny här (lånar även min pojkväns konto) för att försöka få mer information om bilen vi har. Det är en 1965:a och jag har redan kollat VIN numret. Det som jag undrar om nu är bilens motor. Bilens historia lyder: 1965 ville en man ha en Mustang fastback. Men eftersom han hade barn, ville han ha en fungerande baksäte. Så han köpte en hardtop istället. Han tyckte dock att fastback i utförande Hertz var så frän, så han beställde hardtoppen i liknande Hertz utseende. Jag vet dock inte om det är en vanlig 289 motor eller 289 high performance, elller något helt annat. Hur kollar man det? Behöver kanske en Mustang entusiast ta en titt på den? Det finns en 289cc sticker på luftintaget, men den kan man ju inte lita på. Jag har googlat, men det finns många svar där ute och jag vet inte exakt vad jag ska leta efter. Tack för svar! Citera
Per Berglund June 20, 2016 Report June 20, 2016 Du kan inte se vilken motor det är Det är inte mycket som skiljer åt annat än kamaxel,toppar och annat invärtes småsaker. Du kan ju börja med lyfta på luftburken och kolla om det är en 4-port eller 2-port förgasare Är det 4-port fabrikat Autolite så finns en liten chans att det kan vara en High Performance High Performance motorn har en mekaniskt kamaxel så den borde "klappra och slamra" lite när den går. Har den det så kan det mycket väl vara en High Performance motor Lyft en ventilkåpa och titta på fjädersätena. Har dom frästa djupa hål samt att det är gängade hål där vipparmbult går in så är det iallafall Hi-Po toppar Citera
MustangDriver June 20, 2016 Report June 20, 2016 Hej Framgår ju i Vin numret vilken motortyp bilen skall vara utrustad med från fabrik.HiPo motorn= K code Citera
rent-a-racer June 21, 2016 Author Report June 21, 2016 Hej igen. Nu har jag kollar lite under huven och undrar om det går att öppna ventilkåpan utan att behöva byta packning? Citera
JohnRB June 21, 2016 Report June 21, 2016 Om du hittar nummeret 19,20 eller 21 på toppene har du HP . Titta her http://www.mustangandfords.com/how-to/engine/mump-0505-289-high-performance-small-block-mustang-engine/ Citera
Tungelsta HT-67 July 11, 2016 Report July 11, 2016 (redigerad) Original luftrenare är bottendelen lackad , med ett plåtrör . Ovandelen lackad som underdelen eller kromad om det är mer motor än "standard" Din luftrenare är ej original ! http://www.mustangdecoder.com/decoder.html Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tungelsta HT-67 July 13, 2016 Report July 13, 2016 Hittade denna bild på Mustang 360 , 1966 Shelby GT 350 Hertz Citera
Recommended Posts