Jump to content

Mustang 1965 - vilken motor?


rent-a-racer

Recommended Posts

Hej, 

 
Jag är helt ny här (lånar även min pojkväns konto) för att försöka få mer information om bilen vi har. Det är en 1965:a och jag har redan kollat VIN numret. Det som jag undrar om nu är bilens motor. Bilens historia lyder:
 
1965 ville en man ha en Mustang fastback. Men eftersom han hade barn, ville han ha en fungerande baksäte. Så han köpte en hardtop istället. 
Han tyckte dock att fastback i utförande Hertz var så frän, så han beställde hardtoppen i liknande Hertz utseende. 
 
Jag vet dock inte om det är en vanlig 289 motor eller 289 high performance, elller något helt annat. Hur kollar man det? Behöver kanske en Mustang entusiast ta en titt på den?  
Det finns en 289cc sticker på luftintaget, men den kan man ju inte lita på.
 
Jag har googlat, men det finns många svar där ute och jag vet inte exakt vad jag ska leta efter. 
 
Tack för svar!

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte se vilken motor det är

Det är inte mycket som skiljer åt annat än kamaxel,toppar och annat invärtes småsaker.

Du kan ju börja med lyfta på luftburken och kolla om det är en 4-port eller 2-port förgasare

Är det 4-port fabrikat Autolite så finns en liten chans att det kan vara en High Performance

High Performance motorn har en mekaniskt kamaxel så den borde "klappra och slamra" lite när den går.

Har den det så kan det mycket väl vara en High Performance motor

Lyft en ventilkåpa och titta på fjädersätena.  Har dom frästa djupa hål samt att det är gängade hål där vipparmbult går in så är det iallafall Hi-Po toppar
Skärmavbild 2016-06-20 kl. 19.40.33.png

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...