NackaBosse June 22, 2016 Report June 22, 2016 Har ibland slammer från ventilerna när jag startar motorn efter en längre tids stillastående. Försvinner efter någon minut. Såg då en annons på detta preparat i senaste Mustangtidningen. http://www.abergsvtc.se/product_info.php?cPath=8947514_8947515&products_id=50426 Någon som provat? Citera
NackaBosse June 23, 2016 Author Report June 23, 2016 Såg nu att länken inte går direkt till produkten. Man får scrolla ned lite på sidan till "Hydraulic Valve Lifter Concentrate" Citera
Per Berglund June 23, 2016 Report June 23, 2016 Japp det är värt ett försök! Finns även på Mekonomen. Samtidigt inverkar oljornas egenskaper så kan ju vara värt byta till annan viskositet samtidigt 20W-50 som många verkar välja för att det är en gammal bil är inte alls säkert det är rätt Pröva 10W-40 så går oljan fram bättre och bygger tryck snabbare Citera
NackaBosse June 23, 2016 Author Report June 23, 2016 Mycket riktigt, jag kör på 20W-50 (Wolf's Head). Köpte just en hel låda till bra pris så det får nog bli den ett tag till. Rätta mig om jag har fel men....... En 10W-40 olja är ju mer tunnflytande och borde nå smörjpunkterna snabbare, så långt är jag med. Men en lite tjockare olja, som den jag kör på borde ge bättre oljetryck, eller? Tycker ändå att oljetrycksmätaren står väl lågt. Citera
Per Berglund June 23, 2016 Report June 23, 2016 Har erfarenhet helt tvärtom Ford manualen anger faktiskt 10W-30 olja Jag kör 5W-40 och motorn går tystare än 20W-50 som jag prövat tidigare En tjockare olja har svårare fylla upp hålrum snabbt och motorns mekaniska delar rör sig snabbare än vad oljans förmåga att fylla har. En tunnare olja är således kvickare att hänga med i alla rörelser. Dessutom har jag själv åkt på "lågpris" lyftare som knackade och det visade sig vara mindre hål i dom än kvalitets lyftare Mindre hål=sämre förmåga för oljan att fylla upp! Så det är flera saker som spelar in. Citera
NackaBosse June 23, 2016 Author Report June 23, 2016 Du har så rätt. Kollade instruktionsboken och det stämmer ju. Jag skall prova 10W-40 oljan när jag byter inför vinterförvaringen i höst. Årets säsong får gå med 20W-50 + additivet. Funkar det bra nästa säsong har jag en låda 20W-50 till salu för bra pris. :o) Citera
Per Berglund June 23, 2016 Report June 23, 2016 Som sagt värt att pröva additiv. Men varför vänta? Fundera istället på att först redan nu hälla i Wynns "Oil System Cleaner" Då får du rent vilket är en förutsättning för fungerande "blodtryck"http://wynns.se/showroom/oil-system-cleaner/ Efter kört den 15min-30min tappa ur all olja och i med ny 10W-40 olja utan något additiv Kör och se om det då händer något! Sen kan du fundera på additivet när du vet att motorn bör vara ren Citera
NackaBosse June 23, 2016 Author Report June 23, 2016 Men vad jag har läst kan detta lösa upp gamla avlagringar, som sätter igen kanalerna. Citera
Per Berglund June 23, 2016 Report June 23, 2016 Det är nog mer ett populärt forumämne som är mer en skröna än sanning. Man har läst om det men aldrig sett eller hör någon som råkat ut för det och vad isåfall har hänt? Det är garanterat mer vanligt att motorer går sönder av oljetryck fall eller skitig miljö. Säg nu att det skulle hända att kanaler sätts igen på grund av tillsatsen.....Det skulle isåfall hända när som helst även om du inte hällde i tillsatsen! Tillsatsen "löser" ju upp alla avlagringar så det är mer troligt att du får problem om du inte använde den och avlagringar lossnade. Nej jag tror inte på populära skrönor som saknar bevis! :) Nu är det ju bara oljor så vad du än prövar så får du nog resultat.....Jag gillar rena miljöer iallafall. Fortsätter knackandet är det nog bara ta fram 7/16" nycklarna och skruva bort insuget och byta lyftare. Vet du inget om dom så är det vettigt byta i vinter men gå på kvalitet' isåfall! Citera
NackaBosse June 23, 2016 Author Report June 23, 2016 Tack för alla tips Per. Nu har jag lite att fundera på. Citera
lennart lundberg August 3, 2016 Report August 3, 2016 Hej i sommar värmen! Har också knackande hydraullyftare efter att bilen stått ett par dagar. Förmodligen samma problem som NackaBosse. Har bytt två omgångar nya lyftare, olika fabrikat (Sealed Power HT-900 och Johnson Lifters HT-900) men med samma tickande ljud. Hålet mot stötstången är 1,9 mm. Hansen har en lyftare också 1,9 mm i hålet som heter (Speed Pro HT-900R). Är det en bättre lyftare för problemet med knackande lyftare eller är alla dessa så kallade lågpris lyftare? Oljan är 20-50 SAE. Ställer jag motorn i ett visst läge efter att den har stannat, så är det minimalt med ventilknack. Finns det hydraullyftare till 289 som är 100 % täta eller någon annan lösning? Lennart CMC 1507 Citera
NackaBosse August 3, 2016 Author Report August 3, 2016 Pytsade i en burk av detta och problemet försvann: http://wynns.se/showroom/hydraulic-valve-lifter-concentrate/ Citera
lennart lundberg August 3, 2016 Report August 3, 2016 Hej NackaBosse! Tack för tipset. Jag är fundersam i mitt fall med två omgångar nya lyftare att ditt tips hjälper mig. Kan det vara något annat som orsakar ventilknacket, knacket som försvinner efter ett tag? Lennart Citera
NackaBosse August 4, 2016 Author Report August 4, 2016 Vet inte. Men det skadar ju inte att prova additivet. Kan vara värt några hundringar. Det kan i alla fall inte bli sämre. Citera
KenHT68 August 4, 2016 Report August 4, 2016 Hej alla ! En fundering bara, min maskin tickar också efter en tids stillastående, men slutar efter 10-15 sekunder. Det måste väl vara att olje-trycket/oljan förvinner ur lyftarna när motorn ej varit igång på ett tag ? Min motor är orörd så länge jag har ägt den (6 år). Oljebyte ca 300 mil, alltid ren olja, bra oljetryck, marginell oljekonsumtion. MVH KenHT68 Citera
Per Berglund August 4, 2016 Report August 4, 2016 22 timmar sedan, lennart lundberg said: Hej NackaBosse! Tack för tipset. Jag är fundersam i mitt fall med två omgångar nya lyftare att ditt tips hjälper mig. Kan det vara något annat som orsakar ventilknacket, knacket som försvinner efter ett tag? Lennart Du kör med 20-50 olja som Ford aldrig specificerat så vitt jag vet. Den är på tok för tjock och det blir bara en ansträngning för oljepumpen och ökat värme....Det finns ingen fördel för normalbrukaren med en relativt frisk motor. I Sverige har det blivit någon sorts sanning att det alltid ska vara 20-50 olja men det är helt fel. Motorn är konstruerad för 10-30W olja för normaltemp och även om det är 50år sedan så gäller samma viskositet idag. Endast i konstant yttertemperatur +32 grader eller högre så har Ford specificerat 40 SAE viskositet så 50 SAE finns inte på kartan Med rätt olja får motorn rätt smörjning och allt rör sig som tänkt...Just nu galopperar den i sirap. Kan ju vara så att motorn är sliten men det är ju en annan femma! Ett additiv som Bosse länkar klart värt att pröva men rätt olja först är ändå en förutsättning 1 Citera
Per Berglund August 4, 2016 Report August 4, 2016 19 minuter sedan, KenHT68 said: Hej alla ! En fundering bara, min maskin tickar också efter en tids stillastående, men slutar efter 10-15 sekunder. Det måste väl vara att olje-trycket/oljan förvinner ur lyftarna när motorn ej varit igång på ett tag ? Min motor är orörd så länge jag har ägt den (6 år). Oljebyte ca 300 mil, alltid ren olja, bra oljetryck, marginell oljekonsumtion. MVH KenHT68 Ja det är normalt för motor som stått länge eller börjar bli lite till åren. 10-15 sekunder är rätt lång tid men bara det tystnar så är det bara tuffa vidare!!! På en frisk motor så håller trycket rätt bra. Citera
NackaBosse August 4, 2016 Author Report August 4, 2016 Hej Per! Du verkar vara kunnig om våra gamla motorer. Min 302:a gicks igenom vintern 2011-2012 av Göran Forsberg i Bålsta. Bl.a. byttes insug och förgasare. Lyftargalleriet såg fint ut utan gamla avlagringar. (Se bild). Har ingen aning om motorn blivit renoverad någon gång men går fint. Dra c:a ½ liter olja per 100 mil. Nu hittade jag denna olja på Biltemas hemsida. Vad säger du om den? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Lagrykande-motorolja-10W40-2000022965/ Citera
KenHT68 August 4, 2016 Report August 4, 2016 Ja, Per, jag kanske överdrev, 5-10 sek med knack, sedan tystnar det, men det är trots allt en gammal 289:a som ej blivit renoverad på länge. jag har fått beröm för hur fint maskinen går när den är varm, dom verkar vara outslitliga om man ger dom lite TLC. Citera
Per Berglund August 4, 2016 Report August 4, 2016 Fabrikat på olja har nog ingen roll alls på våra lugna "grollar"! Häll i Biltema eller vad som helst! De flesta byter ändå varje år så det har ingen roll. Jag byter max vart annat år och rullar kanske 300mil / sesong men då är allt också tipp topp i maskineriet. Men med högt effektuttag kör jag kvalitetsmärke och helsyntet som är stabilare. Ja Bosse 0,5 liter / 100mil är ju inte hela värden och tuffar säkerligen länge till....Topparna ser onekligen inte ut att rörts vilket kanske borde göras. Egentligen viktigare hålla reda på cylindertrycket för det är det som först skvallrar om haveri. Som sagt rätt outslitliga med varsam hantering! Egentligen det enda som är vanskligt är ventilfjädrar, kamkedja och vattenpump,kylsystem...Nått där brukar vara det första som oftast plötsligt bara brister Citera
lennart lundberg August 9, 2016 Report August 9, 2016 Hej! Tack för alla svar. Var på Wheels Nationals på Solvalla och pratade med en representant från Wynn`s om deras produkter och mitt problem. Otäta nya lyftare. De hade förmodligen inget som skulle hjälpa mig att få de nya tryckarna täta från att inte läcka olja vid stillastående motor på de lyftarna som är påverkade av kammen. Har inte tickande lyftare vid uppstart av varm motor endast knakande lyftare när motorns stått still en till flera dagar. Ni som har bytt lyftare i 289/302, vilka lyftare köpte ni och ifrån vem? Finns det någon svensk återförsäljare i Sverige kan ha lyftare som är okej. Någon som har tips om detta? Ha en bra sensommar Lennart CMC 1507 Citera
lennart lundberg August 9, 2016 Report August 9, 2016 En bild vid första bytet av ventillyftarna. Lennart CMC 1507 Citera
Recommended Posts