Carpimp June 23, 2016 Report June 23, 2016 Hej. Jag har nu kört min GT i typ 500mil, och jag älskar bilen. Men jag märkte ett problem för nån vecka sen (som jag självklart har tagit upp med ford). Det lättaste sättet att märka det är om jag står helt still, trycker ner kopplingen fort (ända ner till golvet såklart) och direkt lägger i en växel. Då hör man ett svagt "klonk". Jag lade min gopro-kamera på backen och tittade vad som hände. Och det som händer är att kardanen snurrar till trots att kopplingen har tryckts ner. Vilket betyder att alla växlingar man har gjort vid hårdare acceleration så har man växlat utan att kopplingen har kopplat ur helt. Om man trycker ner kopplingen och väntar en sekund innan man lägger i en växel så snurrar inte kardanen till, samt så hörs inget ljud alls. Min första tanke var att det skulle sitta en reduceringsventil på kopplingsledningen (det gör det på många tyska bilar i alla fall). Men jag kan inte hitta att det sitter en så kallad CDV (Clutch Delay Valve) på min bil. Är det nån mer än jag som har detta problem? Om ni är osäkra så rekommenderar jag att ni provar detta, för det kan bli rätt tråkiga följder att växla utan att kopplingen har kopplat ur helt. MVH Morgan. Citera
Foose June 25, 2016 Report June 25, 2016 Hej, prova att plocka bort clutch assist spring, hjälpfjädern som sitter på pedalen. http://www.stangtv.com/project-5-liter-eater-ecoboost-mustang/quick-tech-2015-mustang-clutch-pedal-spring-removal-in-two-minutes/ Citera
Gtttggg June 25, 2016 Report June 25, 2016 Kan detta ha att göra med tvåans växel känns ibland trög att få ur som tex växla från tvåan till trean? Så upplever jag det vissa gånger. Citera
Razvan June 26, 2016 Report June 26, 2016 Jag märkte idag att varvtalet när man trycker ner kopplingen går ner efter 1-2 sek. Om den ligger på 2 k rpm och jag trycker ner kopplingen så tar det ca 2 sekunder innan den är nere på 700 rpm. Är det normalt? Alla andra bilar man kört (manuella) har varvtalet sjunkit direkt. Citera
Foose June 26, 2016 Report June 26, 2016 Det är ren mjukvara som gör att den ligger kvar lite på varvet för att få en mjukare växling, en jänkare som ska köra "stick" uppskattar nog det. Min svennediesel har en bra finess, vid start höjer den varvtalet själv precis när den når dragläget på kopplingen, annars kan små dieslar vara lite småsura vid tomgångsvarv. Citera
Norwall June 27, 2016 Report June 27, 2016 Hej! Jag skulle INTE plocka bort hjälpfjädern på våra bilar. De jänkare som gjort det har fått en bättre känsla i pedalen, ja. Men det leder också till att kopplingen kommer ligga på hela tiden vilket gör att den slits ut mycket fortare. Och då kommer er garanti inte att gälla. Det finns dock en ersättningsfjäder, osäker på vilket företag (tror Rousch), som ger en bättre känsla men som inte sliter ut kopplingen i förtid. Med vänlig hälsning Andreas Citera
Carpimp June 28, 2016 Author Report June 28, 2016 Varför skulle kopplingen ligga på bara för att man tar bort fjädern? För det rör ju inte pedalvägen. Visst, fjädern trycker ju upp pedalen på slutet, men de flesta bilar har ju ingen fjäder, så varför skulle kopplingen ligga på hela tiden på just dessa bilar om man inte ha fjädern där? Jag har i alla fall beställt en stålomspunnen slang till kopplingen så man slipper plastslangen som sitter där original. Citera
Foose June 28, 2016 Report June 28, 2016 Tanken var inte att ta bort den permanent utan som felsökning varför kopplingen inte släpper direkt, det är ett 2 minutersfix. Börjar dock fundera på om inte felet är oljerelaterade, är det likadant när bilen är kall som efter 5-10 mil? Någon som vet specen på oljan i lådan? Citera
Xoggy June 28, 2016 Report June 28, 2016 Grundfrågan har ju inget med Fjädern på pedalen att göra, den är ju till för två saker. 1. Hjälpa till att tryck ner pedalen så kopplingen känns lättare 2. Ha en inbyggd dämpare så när du "dumpar" kopplingen så slöar den ner släppet av kopplingen lite så den ska slira lite och göra en mjukare överföring av vridmomentet. Dvs, ingen funktion för att den skulle ge en långsammare urkoppling. Det är Steeda som säljer en mjukare fjäder att montera och det gör att pedalen ligger mot sin ändläge och inte vilar mot trycket i kopplingscylinder. När pedalen vilar mot trycket i cylindern är slitaget större på packningarna som sitter på kolven i cyllindern och kan leda till tidigare internt läckage. //Ola Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.