Jump to content

Vibrationer


Razvan

Recommended Posts

13 timmar sedan, DarKIs said:

har det varit nån undersökningsavgift på 1800kr ifall de inte hittar nåt fel ?

Inte för min del. Jag lämnade in och de kollade bilen. 

Men vibrationerna som fanns var hjulen som var ovala och det höga ljudet vid 80 km/h var p g a mitt Feritta avgassystem. Detta var deras åsikt som jag inte riktigt höll med om. 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Inte för min del. Jag lämnade in och de kollade bilen. 

Men vibrationerna som fanns var hjulen som var ovala och det höga ljudet vid 80 km/h var p g a mitt Feritta avgassystem. Detta var deras åsikt som jag inte riktigt höll med om. 

jasså så de kan skylla på feritta oxså , ja jag har ju feritta med 😞 

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Junkers said:

Testa

41C2394E-1DCB-415B-8EC8-330B2533EBEF.png

Tack nu ser det ut som det skall stämma, får testa på fredag :från 5000 och upp till 20000 ser lite annorlunda men det kan väl ha gjort ändringar sen du hade 

IMG_0502.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det finns ett sätt till förutom att köra i 70 - 100 km/h för att kolla om kardanen vibrerar. Lyft upp bilen så att bakhjulen är fria att rotera, samt lägg växel i friläge så att kardanen kan snurra (med automat får man kanske köra på tomgång så att det snurrar sakta?). Om kardanaxeln är sned så kan du se att axeln kastar när den snurrar. Har du en indikatorklocka så ska kastet vara <0,2 - 0,4mm. Avgassystemet är ivägen så det kan vara kinkigt att komma åt med en indikatorklocka. Lys även med en ficklampa på ändplanen på de båda kardanstängerna och se om reflexen ändrar vinkel under varvet runt. På  en rak kardan så ändrar sig inte reflexens vinkel. Om axeländen på främre röret kastar så medför det att stödlagret på mitten kommer att vobbla och ge vibrationer som inte går att balansera bort utan axeln måste rätas eller bytas.

Meddela ditt resultat här på forumet om du kollar på din kardanaxel. Är kardanen sned så kastar den och även om man lyckas balansera den så kommer den att vibrera eftersom axeln inte är geometriskt perfekt.

Troligtvis så har Ford konstaterat att kardanaxelvibrationer kostar för mycket att åtgärda så man vill gärna prata bort problemet utan åtgärd (policy i någon intern servicebulletin ?). Vibrationer från däcken har en betydligt lägre frekvens än vibrationer orsakade av kardanaxeln så de är lätta att skilja, skillnaden i frekvens = bakaxelutväxlingen (3,55 tror jag det är på Euro specad).

S550 har en tvådelad kardanaxel med flexskiva fram mot växellådan, kardanknut med stödlager på mitten och konstantvarvsknut bak mot bakaxelklumpen. På tidigare årsmodeller så sitter konstantvarvsknuten på mitten och kardanknuten bak.

BMW använder en identisk kardan på flera olika modeller.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-18 at 16:02, Prime Mover said:

Det finns ett sätt till förutom att köra i 70 - 100 km/h för att kolla om kardanen vibrerar. Lyft upp bilen så att bakhjulen är fria att rotera, samt lägg växel i friläge så att kardanen kan snurra (med automat får man kanske köra på tomgång så att det snurrar sakta?). Om kardanaxeln är sned så kan du se att axeln kastar när den snurrar. Har du en indikatorklocka så ska kastet vara <0,2 - 0,4mm. Avgassystemet är ivägen så det kan vara kinkigt att komma åt med en indikatorklocka. Lys även med en ficklampa på ändplanen på de båda kardanstängerna och se om reflexen ändrar vinkel under varvet runt. På  en rak kardan så ändrar sig inte reflexens vinkel. Om axeländen på främre röret kastar så medför det att stödlagret på mitten kommer att vobbla och ge vibrationer som inte går att balansera bort utan axeln måste rätas eller bytas.

Meddela ditt resultat här på forumet om du kollar på din kardanaxel. Är kardanen sned så kastar den och även om man lyckas balansera den så kommer den att vibrera eftersom axeln inte är geometriskt perfekt.

Troligtvis så har Ford konstaterat att kardanaxelvibrationer kostar för mycket att åtgärda så man vill gärna prata bort problemet utan åtgärd (policy i någon intern servicebulletin ?). Vibrationer från däcken har en betydligt lägre frekvens än vibrationer orsakade av kardanaxeln så de är lätta att skilja, skillnaden i frekvens = bakaxelutväxlingen (3,55 tror jag det är på Euro specad).

S550 har en tvådelad kardanaxel med flexskiva fram mot växellådan, kardanknut med stödlager på mitten och konstantvarvsknut bak mot bakaxelklumpen. På tidigare årsmodeller så sitter konstantvarvsknuten på mitten och kardanknuten bak.

BMW använder en identisk kardan på flera olika modeller.

intressant, skall lägga det på minnet!

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som bor med omnejd runt Västerås som har fått sin kardan fixad som man kan få komma och lyssna och provåka, jag har bokad tid nu. Men ifall det INTE är garanti så kostar det mig ca 2000kr med lånebil .. kan åka 10-15mil. 

Säg till och vi kan ordna en dag framöver dock måste det ske före 3 oktober de dagar som jag kan åka är måndagar, fredagar och ojämna veckohelger, övriga dagar jobbar jag!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DarKIs said:

Är det någon som bor med omnejd runt Västerås som har fått sin kardan fixad som man kan få komma och lyssna och provåka, jag har bokad tid nu. Men ifall det INTE är garanti så kostar det mig ca 2000kr med lånebil .. kan åka 10-15mil. 

Säg till och vi kan ordna en dag framöver dock måste det ske före 3 oktober de dagar som jag kan åka är måndagar, fredagar och ojämna veckohelger, övriga dagar jobbar jag!

Jag har inte förstått om du upplever ett problem med vibrationer och buller eller om du bara vill säkerställa att du inte har det även om du inte märkt det själv🙂

Om jag vore dig  och hade problem med kardan skulle jag köpt en snygg svart kolfiberkardan och sparat +10 kg  roterande övervikt.  Då får du ytterligare en bra anledninga att ta dig under bilen och putsa och feja, kanske vaxa den lite. Ta en öl och  och beundra den och kanske leta  efter rost i balkarna  😉

 

.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-16 at 21:36, Junkers said:

Testa

41C2394E-1DCB-415B-8EC8-330B2533EBEF.png

Har nu testat de inställningarna du har delat med dig, och får detta resultat, verkar som jag fick högre toppar med standard parametrana verkar som jag inte har de problem som ni andra har / haft.. 

Och dessa är testad i backe och 80/km samt 1500varv

IMG_0510.thumb.png.778ef22dcf0192a30595507d949edc7a.png

IMG_0511.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...