Jump to content

Service kostnader GT


juzzi

Recommended Posts

Vänner,

 

Här är specen på vad som gjordes, samt den exakta summan, 10127 SEK. Har bara täckt över mitt namn och adress samt reg nummer. Priset är lite högt, och dessutom fanns det en anmärkning i protokollet som inte meddelades vid avhämtning, utan att jag upptäckte själv. Sen tycker jag inte att de bör skriva mätarställning utan att ange om det är kilometer eller miles, jag har ställt allting i bilen att visa miles, inte kilometer.

Postar specen på allmän begäran, efter mitt första mail om kostnaden. Bilen har kostat sisådär 30 000 i Service kostnad på 2500 mil.

 

bild.thumb.png.9a0d0abd19ab8e7755a01243711cc746.png

Ändrade %s av %s (%s)
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Evald said:

Varför byta tändstift redan? Verkar helt uppåt väggarna den servicen. Fick du ingen offert innan?

Jag fick en offert innan, men det uppgavs att omfånget var bestämt av någon sorts service schema, och en att följa detta var en garantifråga. Ett års garanti återstår av bilens femåriga garanti, men när garantin upphör kommer jag att vända mig till någon annan verkstad.

Har två BMW också, 5 serien. De kostar mindre att serva än Mustangen, på BMW Bavaria. Trodde nog att det skulle vara tvärt om. Men Mustangen är fortfarande en sååå mycket roligare bil, men löjligt höga service kostnader, särskilt per mil.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Martin Bäckström said:

Jag fick en offert innan, men det uppgavs att omfånget var bestämt av någon sorts service schema, och en att följa detta var en garantifråga. Ett års garanti återstår av bilens femåriga garanti, men när garantin upphör kommer jag att vända mig till någon annan verkstad.

Har två BMW också, 5 serien. De kostar mindre att serva än Mustangen, på BMW Bavaria. Trodde nog att det skulle vara tvärt om. Men Mustangen är fortfarande en sååå mycket roligare bil, men löjligt höga service kostnader, särskilt per mil.

Detta är min offert på 6000 mil service från Mechanum, från 2 år sidan, början av 2018:

  • Byte av motorolja och oljefilter
  • Byte av kupéluftfilter
  • Kontroll av kaross och lack
  • Byte av tändstift
  • Liten bilvård
  • Ca-pris: 7342 kr

Kan trösta dig med att den efterföljande (7500 mil?) bara kostade 3750 kr. Det verkar som att för varje 6000 mil så byts tändstift, så dom har i alla fall inte gjort något som inte ska. Dock tycker jag att dom va lite dyra.

Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, Nugatti said:

Detta är min offert på 6000 mil service från Mechanum, från 2 år sidan, början av 2018:

  • Byte av motorolja och oljefilter
  • Byte av kupéluftfilter
  • Kontroll av kaross och lack
  • Byte av tändstift
  • Liten bilvård
  • Ca-pris: 7342 kr

Kan trösta dig med att den efterföljande (7500 mil?) bara kostade 3750 kr. Det verkar som att för varje 6000 mil så byts tändstift, så dom har i alla fall inte gjort något som inte ska. Dock tycker jag att dom va lite dyra.

Korrekt de ska bytas efter 6000 mil, men följer man deras cp dokument skall stiften bytas vid den fjärde servicen. Sen att vi bara kör på sommaren och servar lite extra (12 mån) så skall man byta iaf även om man bara kört 1000 mil.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, corvette said:

Korrekt de ska bytas efter 6000 mil, men följer man deras cp dokument skall stiften bytas vid den fjärde servicen. Sen att vi bara kör på sommaren och servar lite extra (12 mån) så skall man byta iaf även om man bara kört 1000 mil.

Ja, men undrar väl ändå varför BMW låter oljan rulla runt i motorn i upp till två år, för bilar som går året om. Antingen slarvar BMW med olje kvalitén, eller så är FORD petiga i överkant. Eller är FORD motorer så känsliga att redan efter 500 mil (1 år) behöver ny olja.

Men, nu skall jag inte gnälla mer! Jag älskar min Mustang!

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-10 at 18:09, rottis said:

Nej du har rätt
Fast verkstaden behöver ej vara auktoriserad 

Sant. Men sedan är vissa Ford åf helt värdelösa. När min AC lade av förra sommaren ville Ford kolla så att jag servat bilen. De sökte på den digitala serviceboken och hittade ingenting. 

Eftersom jag inte servat hos just Ford så fanns där ingen. Däremot så plockade jag fram en vanlig manuell handskriven bok som var beställd från Ford. Där hade jag stämplar från varenda service. Detta skulle enligt Ford inte hjälpa, utan var bara digitalt som gällde.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-12 at 19:29, Martin Bäckström said:

Ja, men undrar väl ändå varför BMW låter oljan rulla runt i motorn i upp till två år, för bilar som går året om. Antingen slarvar BMW med olje kvalitén, eller så är FORD petiga i överkant. Eller är FORD motorer så känsliga att redan efter 500 mil (1 år) behöver ny olja.

Men, nu skall jag inte gnälla mer! Jag älskar min Mustang!

Är väll lite olika, Volvo har också x antal mil eller 12 månader mellan oljebytena

Link to comment
Share on other sites

Har också bokat 4års service. Kan löna sig att kolla runt lite fick pris på 9475 (Helmia) och strax under 8000 hos Holmgrens.

Då ingår bromsvätskebyte

 

Min har gått ca 1800mil så visst känns det overkill med tändstiftsbyte men har garanti kvar + att jag vill ha en komplett ifylld servicebok den dagen jag byter bil 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-15 at 15:14, Chrper said:

Har också bokat 4års service. Kan löna sig att kolla runt lite fick pris på 9475 (Helmia) och strax under 8000 hos Holmgrens.

Då ingår bromsvätskebyte

 

Min har gått ca 1800mil så visst känns det overkill med tändstiftsbyte men har garanti kvar + att jag vill ha en komplett ifylld servicebok den dagen jag byter bil 🙂

Byter de samma saker och så då ?     Sen kanske man inte ska gemföra en BMW med  en Mustang   de menar kanske att man kör Mustangen lite hårdare och därför behöver  byta tex olja oftare och andra saker ? 

Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2020 at 3:58 PM, BigShadow said:

Hej Martin!

Ingick bromsvätskebyte i denna service?  Det är ju inte specat men tänkte att det kanske ingår i ”4-års paketet”?  

Bra kommentar. Bromsvätska åldras ju också med tid, oxiderar och så där. Jag skall kolla om det är gjort, annars gör jag det själv. Kan ju ingå även om det inte är specat explicit.

Tråden handlar ju trots allt om kostnader, och för de Mustanger som mest vilar sig och rullar på sommaren så blir milkostnaden rätt hög. Milkostnaden för 'leksaks bilar' från BMW och andra som anpassar schemat till antalet körda mil blir billigare, avsevärt. Men tex Ferrari vill ha service varje år, och varje service drar en sjuksköterske lön rakt av.

Så, om det är billigt eller dyrt beror av ens referens ramar. Någon refererade VOLVO, men sist jag kollade hade de inga hobby bilar, bara vardags transportörer. På bilar som kämpar på tusentals mil varje år, så är nog årlig service en bra ide.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Martin,

Fick häromdagen själv ett kostnadsförslag från Upplands Motor på motsvarande service, så jag antar att du har ny bromsvätska i ditt bromssystem 😉:

"...Jag har lagt upp en 4år/6000 mila service nu. I den servicen ingår: Olja och oljefilter till motorn, tändstift, kupéfilter, kontroll av kaross och lack, bromsvätskebyte och cirka 30 kontrollpunkter.  Servicen i sig går på 9033,03:- "

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, BigShadow said:

Hej igen Martin,

Fick häromdagen själv ett kostnadsförslag från Upplands Motor på motsvarande service, så jag antar att du har ny bromsvätska i ditt bromssystem 😉:

"...Jag har lagt upp en 4år/6000 mila service nu. I den servicen ingår: Olja och oljefilter till motorn, tändstift, kupéfilter, kontroll av kaross och lack, bromsvätskebyte och cirka 30 kontrollpunkter.  Servicen i sig går på 9033,03:- "

 

Det låter bra, jag ringde idag och frågade, och de sa samma sak. Jag tror nog att Upplands Motor inte prutar på omfånget, men inte heller på timpriset.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-10 at 16:41, Nugatti said:

Mechanum i Malmö, vet inte vad jag har gjort för att förtjäna det 😄  Har servat där et par gånger, men inte varje gång.

Fick du digital stämpel då?

Är på gång med service och då kan de vara ett alternativ kanske att kolla på.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jorander said:

Fick du digital stämpel då?

Är på gång med service och då kan de vara ett alternativ kanske att kolla på.

Ja, menar det. Dom är auktoriserad. Ska faktiskt dit och serva imorgon. Skulle egentligen förra måndag, men mekanikern hade fått hosta, så då fick han inte komma till jobbet..

Önska att det fans ett sätt att se sin servicebok online, utan att gå till en förhandlar.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Nugatti said:

Ja, menar det. Dom är auktoriserad. Ska faktiskt dit och serva imorgon. Skulle egentligen förra måndag, men mekanikern hade fått hosta, så då fick han inte komma till jobbet..

Önska att det fans ett sätt att se sin servicebok online, utan att gå till en förhandlar.

Annars är det bara till att beställa en manuell servicebok. Sedan är det deras uppgift att fylla i exakt vad som gjorts. På det sättet har du ju koll på vad som gjorts och när.

Link to comment
Share on other sites

Känns ju fantastiskt galet det här med service (priset framför allt) för att hålla garantin vid liv. Har själv inte så ny bil, men hänger det här ihop med att Ford Company Sverige började ta in bilar själv from -15?

Förstår att att bilar ska ha service, men nån måtta får det väl vara.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
(redigerad)

Bokade 2-årsservice hos Bilmånsson i Värnamo för 6000 kr.  Gäller en GT 2018. Reagerade på priset men ser att det ligger däromkring när man jämför med vad andra betalar.

Bor utanför Jönköping. Om någon har bra erfarenhet från annan fordverkstad i närområdet, t.ex. den i Falköping får ni gärna tipsa.

Må väl och varva generöst

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
förtydligande
Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-09 at 05:53, Erik_84 said:

Bokade 2-årsservice hos Bilmånsson i Värnamo för 6000 kr.  Gäller en GT 2018. Reagerade på priset men ser att det ligger däromkring när man jämför med vad andra betalar.

Bor utanför Jönköping. Om någon har bra erfarenhet från annan fordverkstad i närområdet, t.ex. den i Falköping får ni gärna tipsa.

Må väl och varva generöst

 

 

Berätta gärna om du blev nöjd med servicen i Värnamo. Bor själv söder om Jönköping så det hade underlättat att slippa åka till Halmstad för service. Nu blir det så på fredag ändå men kanske kan undvika det till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Då kom man precis hem efter en resa till Halmstad (från Jönköping) för service. Byte av olja, bromsvätska och kupé filter. 6030 kr. 1000kr lägre än vad som upplystes om när jag beställde servicen. Perfekt utförd och bilen tvättad vid avhämtning. Nöjd med servicen och bemötandet  på BilMånson i Halmstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...