KatalyZator July 23, 2016 Report July 23, 2016 (redigerad) Hej. Jag har problem att få igång bilen när den är varm. Kall startar den direkt. Men när jag ska starta den varm så går motorn /startmotorn trögt. Precis som om batteriet var påväg att ta slut. Det är nytt. Låter jag bilen stå en eller ett par timmar startar den lätt igen och startmotorn går lätt. Va kan detta bero på? 428CJ Ändrade %s av %s (%s) Citera
Rudhan July 23, 2016 Report July 23, 2016 Jag hade ett liknande fenomen, i mitt fall var det laddningen som var knas. Det satt fortfarande originalreläet i, och det hade kladdat ihop så det matade alltid full ström till batteriet, med resultat att batteriet i stort sett kokade. Det yttrade sig som om startmotorn inte orkade, efter att ha stått några timmar startade den som den ska. Mät spänningen över batteriet, med motorn avstängd ska det vara runt 12 volt, med motorn på, och lite mer än tomgång, ska det vara så där 14 volt. Min låg på 16... Jag polerade kontaktytorna i reläet och fick faktiskt igång det, men jag köpte ändå ett nytt. Det finns nya, elektroniska, som ser ut som original. Jag köpte mitt på Hansen Racing. Citera
Per Berglund July 23, 2016 Report July 23, 2016 Om laddning är OK så kolla följande..... En startmotor drar alltid mer ampere när den blivit varm även en helt ny startmotor...Fullt normalt det går lite trögare men såklart ska det inte gå för trögt! Startmotorn drar även kall en massa Ampere kall så det gäller att alla kablar är friska och att alla kontakter är 100% fräscha Så jag skulle börja kolla upp startkabel samt att kolla upp jordkabel till motor. Ser de lite "vissna" ut så gå till en El firma och få nya kablar pressade....Ta med de gamla som mall! Gå gärna upp i dimension dessutom så för strömmen lättare att komma fram! Jag har 100% friska kablar och ett helt nytt batteri......Har mätt upp batteriet under startögonblicket och det dyker rejält i spänning. Jag har nära 11:1 i kompression och spänningen dyker ner till nästan 9volt som värst Så det gäller även att batteriet kan leverera ut Ampere dessutom. En startström på minst 750 Ampere (CCA).. Mitt Optima ger 815CCA och startmotor går lika fort varm som kall Naturligtvis ska du kolla alla kablar även från batteri!...."Svagaste länken bestämmer" Här ser du dimension på min startkabel Går startmotorn trögt trots bra kablar så är det dags att byta ut startmotorn! Citera
PR July 24, 2016 Report July 24, 2016 (redigerad) Jag gissar på att du har två värmerelaterade problem. 1:Ånglås i förgasare pga värme. 2: Minskad effekt i startmotor pga värme. Jag hade exakt samma problem, startmotorn var klart tröttare när motorn var varm och bilen startade inte. Jag monterade en 8 mm fiberplatta från Norrlands Custom mellan förgasare/insug och sedan var problemet borta, startar även om det är varmt. Startmotorn kan tappa effekt när den är varm, man kan prova att linda avgassystem eller montera värmesköld MEN motorn bör starta om den går runt så jag gissar på att du har ånglås i förgasare. Skaffa en fiberplatta mellan insug och förgasare i första hand. Om det inte hjälper kan du byta startmotor, ANAB har till bra pris (1800) http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Startmotorer.html Ändrade %s av %s (%s) Citera
lmob July 24, 2016 Report July 24, 2016 har samma problem, men när den är varm går den runt fint men ger jag minsta gas när man drar runt så tvärnitar den precis som mothugg från tändning och då är den ju svår att få igång när man inte kan ge den gas....kan det ha med vaccumet att göra så tändningen blir för hör, har den på manifoldvaccum. men man har väl inget vaccum innan den startat..kall går det att gasa och den drar runt ändå.. Citera
PR July 24, 2016 Report July 24, 2016 (redigerad) 8 timmar sedan, lmob said: har samma problem, men när den är varm går den runt fint men ger jag minsta gas när man drar runt så tvärnitar den precis som mothugg från tändning och då är den ju svår att få igång när man inte kan ge den gas....kan det ha med vaccumet att göra så tändningen blir för hör, har den på manifoldvaccum. men man har väl inget vaccum innan den startat..kall går det att gasa och den drar runt ändå.. Så var det när jag fick ånglås, kändes som startmotorn tappade effekt/fart när motor var varm och man gasade, det var ånglås i förgasare som var problemet. Inte en tendens till att vara svårstartad längre sedan jag monterade isolerplatta mellan förgasare/insug, startmotor går lika lätt med varm som kall motor nu, otrolig skillnad.. En fiberplatta (isolerpackning i ej värmeledande material) kostar inte mycket och är värt att prova innan man gör något annat.. Skrev fel i tidigare inlägg, isolerplattan som jag monterade var 6,4 mm (1/4 tum), inte 8mm som jag tidigare felaktigt skrev. Ändrade %s av %s (%s) Citera
lmob July 25, 2016 Report July 25, 2016 Jag har en kompositplatta/plast som är 1 tum tjock... det borde räcka...kanske skall gasa innan man drar runt motorn... får pröva det nästa tur man tar...för den ryker som bara den när den väl startar och går lite taskigt i ett par sekunder, varvar man upp lite så går den fint sedan.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.