LARSSA FORSLING July 31, 2016 Report July 31, 2016 Hej jag har renoverat en 302 från 68 och fått problem med oljetrycket! Den ger max 2 bar tråts att jag har bytt allt inklusive oljepumpen provat 2 st sprillans nya den jag har i nu är en som skall ge högre tryck men den ger bara 2 bar. Vad kan detta vara för fe?? FÖRE RENOVERINGEN VAR TRYCKET 4 BAR MEN VÄLDIGT VARIERANDE PÅ TOMGÅNG KUNDE DEN VAVA NERE PÅ 1 BAR. NU KONSTANT 2-2.5 BAR Citera
Per Berglund July 31, 2016 Report July 31, 2016 Renoverat? Har du alltså haft iväg den för bearbetning och kontroll? Det finns inga pumpar som ger högre tryck utan du menar säkert högre volym...Trycket är densamma. Varför har du satt i en högvolympump? Vilka arbeten gjordes vid renovering? Citera
1096 August 1, 2016 Report August 1, 2016 Har pluggarna lossnat vid oljekanalerna fram ovanför kammen? Citera
RobbeStockholm August 1, 2016 Report August 1, 2016 Visar givaren rätt ? Med vänlig hälsning R Citera
LARSSA FORSLING August 2, 2016 Author Report August 2, 2016 Har rivit och kollat pluggarna dom sitter på plats mätt direkt på moton med en klocka och får bara 2-2.5 bars tryck. Allt är bytt i moton lyftare kam lager pump borrad 0.30 nya kolvar ringar osv osv. såg i någon tidskrift att dessa motorer skall ligga på 2.7-6 bar kan detta stämma? Törs man åka med 2.5 bars tryck? Citera
Per Berglund August 2, 2016 Report August 2, 2016 Så den enda maskinbearbetning ni gjort är borrning? Hade ni isär alla pluggar både fram vid fördelare samt baktill och gjorde en rengöring av kanaler? Risk annars att det blivit igensatt. Och som 1096 är inne på är dom kollade ordentligt för läckage? Om du själv monterat alla ramlager satte du de lager med oljekanaler i säten med oljekanaler? Gällande tryck så är tumregel 10 psi / 1000rpm Högre tryck än så finns inget behov av och kan faktiskt skapa problem...Pumparna har dessutom en övertrycks ventil som släpper ut olja vid ett angivet tryck Har du monterat en högvolympump så är det en risk i sig och ett rent jävulskap. Den ger ett rätt högt motstånd och det är hög risk drivpinnen snäpper av och dessutom slits drevet till fördelaren hårt Högt motstånd genererar dessutom värme till oljan så den kan få sämre bärkraft Originalpump ska det vara! Även inom viss racing kör man original för att inte kasta bort hästkrafter. Nyckeln till smörjning är inte översmörjning utan tillräcklig smörjning. 1 Citera
LARSSA FORSLING August 2, 2016 Author Report August 2, 2016 Nils performance i Bjurs borrade och monterade kammlagren! Alla pluggar på plats Motorn låg i lutbad en vecka innan borrningen! Citera
Per Berglund August 2, 2016 Report August 2, 2016 Du verkar säker på blocket är tätt så då kvarstår bara toleranser i övrigt. Ingen övrig korrigering/linehoning och uppmätning av vev och ramlageröverfall och dess lager gjordes? Trycket hålls av motorns toleranser så det gäller ha koll att allt ligger inom givna värden...Lite fel så läcker givetvis oljan ut. Citera
pesi August 2, 2016 Report August 2, 2016 Som Per skriver: "Lite fel så läcker givetvis oljan ut" Håller helt med!, men jag skulle nog kolla den "klocka" du skriver om " mätt direkt på moton med en klocka och får bara 2-2.5 bars tryck.": Vet du att den manometern visar rätt värden? Kan vara värdefullt att kontrollera INNAN man börjar skruva isär saker o ting. Citera
stefan_borgen August 2, 2016 Report August 2, 2016 kolla bypassen i oljepumpen så den inte har fastnat i öppet läge mvh stefan g Citera
Greven CMC 053 August 2, 2016 Report August 2, 2016 Vad har du för tryck på tomgång och när du tar upp motorn till 4000 rpm? //M 1 Citera
LARSSA FORSLING August 9, 2016 Author Report August 9, 2016 Är det någon som har bilder eller skiss på hur oljepluggar skruvar skall sitta i blocket? (FRYSPLUGGARNA MÄ) Tror att jag kan ha missat en därför får jag inte upp oljetrycket på 302 an mvh Larssa Citera
lars.bruman August 9, 2016 Report August 9, 2016 Bakom fördelaren sitter en som brukar glömmas bort. Den motor jag köpte som renoverad saknade denna. Lagren tog slut ganska fort. 1 Citera
1096 August 12, 2016 Report August 12, 2016 (redigerad) Jag gängar alltid de främre oljekanalerna till 1/4" plugg, dels flyger de aldrig ut - sen är det smidigt att lossa och rengöra vid framtida bearbetning. Bak o fram under insuget körnar eller stukar jag kanten ovan pluggen lite för att göra det lite jobbigare för pluggen att backa ut om den nu får för sig detta. Lossnar pluggen bakom fördelarn i framkant på blocket ,den som sitter lite djupare in på bilden - då blir det med en högvolymspump ca 15 psi oavsett varvtal. Har provat detta på en 5.0/302 :) Ändrade %s av %s (%s) Citera
Johan HT-66 August 12, 2016 Report August 12, 2016 Jag tappa olje trycket, då var det "plåten" som sitter under dreven till pumpen som släppt. Min var helt lös tur att jag inte han kör nå länge med bilen och att ingen skruv hamna där den inte skulle vara... Så kan du ha en lite glipa där?? Inte troligt då du har kollat pumpen, men bara en idé. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.