botus November 15, 2004 Report November 15, 2004 Tänkte byta ut trumbromsarna runt om mot skivor och då tänkte jag slänga på lite bättre grejor än orginal skivor. Finns det några färdiga kit att få tag i?Vad rekomenderar ni. Jag tänkte köpa ny motor lite senar med ca 400 hästar så bromsarna ska väl tåla det. Citera
Tommyax November 15, 2004 Report November 15, 2004 NPD har kits allt från vanliga skivor fram med servo till för ca 10 000:-, bak från ca 7000:-.Skall du ha lite mer racebetonat med slitsade skivor så handlar det omca 18 000:- fram med servo och ca 12000:-bak.D å har jag räknat en dollar = 10 Skr, troligvis går det till ca 1000:-(?) till med frakt beroende på vikt och dollar kurs.Länk tll NPD:http://www.nationalpartsdepot.com/catalog/mustang/mustang%20view%20catalog%20sections.htmlmvh Tommy. Citera
Twenty November 18, 2004 Report November 18, 2004 Kolla in Bear brakes. Finns fördiga kit till både fram och bak.bearbraekes.com Citera
MrTurbo_1645 November 22, 2004 Report November 22, 2004 Jag har slängt ett öga efter "Wilwood" bromsarna hos Summit. (sid 212)Hur står sig de rent prismässigt? Citera
ESO553 April 22, 2005 Report April 22, 2005 Jag funderar också på att köpa nya bromsarÄr det någon som har Wilwood???Mvh Kent Citera
mikeo cmc 748 April 22, 2005 Report April 22, 2005 Jag har beställt nya willwood bromsar fram o bak från hotrodheaven. http://hotrodheaven.com/Fyrkolvsok 12.19" borrade skivor fram. http://www.hotrodsusa.com/store/brakesmustang.htmlFyrkolvsok 12.19" borrade skivor bak med inbyggd parkeringsbroms.http://www.hotrodsusa.com/store/dpsrear_pbrake.htmlDetta kosta mig inklusive bromsservo, pedal och frakt $2200. mike Citera
Göran Wennergrund April 28, 2005 Report April 28, 2005 Det beror givetvis på hur man skall köra, men min uppfattning om skivor på bakhjulen för en bil som inte är avsedd tävligskörning är att det är helt onödigt, används idag mest i marknadsföringssyfte. Eftersom bromseffekten bak bör vara reducerad för att förhindra låsning före framhjulen är risken för överhettning relativt liten. Det är inte helt ovanligt med rost på bakskivor och kolvar som går trögt etc. på grund av att dom lever ett för "lugnt liv". Bromseffekten med trumbromsar vid första inbromsningen är likvärdig skivbromsar, stora nackdelen är överhettning och "fading" vid hård körning. Med trummor bak får man dessutom parkeringsbromsen "gratis". Skivor fram bör däremot vara servoassisterade (inte utan som på min svensksålda 66'a) pga. att skivor kräver högre hydraultryck än trummor, trumbromsar har ju en viss inbyggd "servoeffekt" genom självlåsning av backarna.Som sagt, bara min åsikt allt är ju personligt. :-) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.