Jump to content

Barnsjukdomar och köptips?


mrfastback

Recommended Posts

Jag avvaktar lite med en komplett presentation av mig själv i rätt forumsektion tills jag faktiskt har en musse, men tar en kortvariant här och nu. Jag har alltid varit svag för Mustanger, var extremt såld på den då nya GTn efter att ha kört den 2005, har kört ecoboosten som hyrbil i Kalifornien i våras och tycker att denna generation är den hetaste sen den allra första. Egentligen är jag Jagga-entusiast, kör sen drygt tre år en nästintill fullsmetad Jaguar XFS från 2010 som jag har modifierat en del och har kört de flesta nya jagga-modeller de senaste åren. Nu är det dags att fundera på nästa bil och som många andra jaguarentusiaster sneglar jag på andra märken eftersom Jaguar på senare år har tappat stinget och har börjat fokusera för mycket på snikutrustade tjänstebilar med små motorer, som känns lite för alldagliga och tyska.

En begagnad  välutrustad GT fastback från 2015 eller senare känns som ett väldigt intressant alternativ, så jag försöker sätta mig in i vad man ska ha koll på vid köp.

Vad finns det för barnsjukdomar och vilka ska man vara extra uppmärksam på? Jag har läst om att många bilar drabbats av vibrationer och brummande som Ford inte har nån lösning på än.

Vilken utrustningsnivå ska man satsa på för att få så bra interiör som möjligt? Vad jag förstår är alla Europa-bilar välutrustade i grunden, men det verkar lite snårigare med USA-importbilar...

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 2016 GT V8 automat.

Kör överallt med den, nu över 1000 mil.

Fungerar hur bra som helst, inga problem.

Enda som jag märkt är att projiceringen av hästen från backspegeln gått sönder lite på förarsidan. No big deal.

Har bytt till axle-back.

Köp - den är en bra bil med 5 års garanti...som vilken Mondeo som helst. Hade inte köpt en importbil dock.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har haft min nya 2016 i 3,5v nu. Kört 330mil.
Det är en Gt fastback automat med custom pack.
Har inte haft några problem med den än så länge.

I Europa ingår redan Performance pack och det enda andra pack man kan lägga till är Custom pack.

/illern
 

Link to comment
Share on other sites

Jo mitt intryck är också att den verkar väldigt solid. Har som sagt kört en ecoboost fastback i USA tidigare och tog en rejäl runda med en manuell GT cab häromdan och båda kändes väldigt bra ihopskruvade. Säljaren (som själv var Musse-entusiast med en GT RTR) hävdade också att den inte hade några särskilda barnsjukdomar.

Han nämnde att huven kunde börja fladdra lite i högre hastigheter på EU-versionen men det var inget jag märkte trots att vi körde uppåt 200 ibland. Han sa att det berodde på nån liten annorlunda konstruktion under huven som krävdes av europeiska fotgängarsäkerhetsregler. Säljaren visade också en importerad Shelby de hade i verkstan där man också kunde se de andra små kosmetiska diffarna på USA-versionen. Verkar bara vara LED-stavarna i strålkastarna och färgen på stavarna i bakljusen när de är släckta.

 Varför undvika en importbil (antar att du menar USA-import då)? Pga garantin?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller GPS:en så upplever jag lite av samma problem. Man kan egentligen bara använda snabbaste vägen då dom andra valen skickar ut en på lite konstiga vägar inkl grusvägar. Hittar ingen inställning för att ta bort dessa.

Ang huven så ser jag att min fladdrar lite i bakkant när man kommer upp i lite fart. 100 och uppåt tror jag.

Har ju inte kört mer än 300mil men inredningen är solid än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Kört min GT automat -16 ca 1200 mil nu. Inga problem alls och är fortfarande lika nöjd som när jag hämtade ut den. Verkligen en kanonbil och undrar fortfarande hur den kan vara så billig jämfört med andra märken med hög prestanda och god utrustningsnivå

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört 500 mil med min ecoboost med man låda -16. Inga problem med bilen hittills förutom att växlarna är något trög, speciellt när jag växlar från tvåan till trean. Jag ska påpeka det vid nästa service. Min GPS som ingår i custom paketet, funkar som det ska och jag stör mig inte på att rösten är enbart på engelska. Den förvarnar vägarbeten som jag redan känner till i mina trakter. Inga problem med GPS:en i Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag sett under bilen.(har inte lyckats köra upp den på lyft ännu) så har dom i allfall sprutat hela undersidan med underredsmassa.
Har inte sett hur bra dock då jag knappt får in huvudet under bilen.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, mrfastback said:

Hur verkar det se ut med roskskydd då? Antar att åtminstone några av er har tänkt köra bilen på vintern också. Har för mig att jag såg någonstans (ett tyskt test tror jag) att det är lite tunt med skyddspaneler under bilen.

Lyfte upp bilen idag för att kolla lite hur det ser ut där under.
Passade på att ta lite kort också.
Fastnar mycket skit i den kletiga underredsbehandlingen iallafall.
Finns i princip bara ett skydd och det är hasplåten under motorn.

Lade med en zip fil med 15st kort på undersidan.(15Mb)

/illern

Mustang.zip

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Grymt bra med bilderna! Då vet man hur det ser ut under. Hmm... är inte det där lite väl naket? Undrar hur det skulle se ut efter några vintrar med lite slask och salt. Jag bor iofs på kontinenten där vintrarna brukar vara ganska milda och står i varmgarage hela dagarna och nätterna, fast det kan bli lite snö och salt ibland, så det där ser lite oroväckande ut.

Jag har iaf mer skyddsplåtar (plastkåpor) under min nuvarande bil även om bakpartiet också är ganska naket undertill.

Så hur vinterdugligt tycker ni Mustangens underrede ser ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar upp denna tråden då jag har funderingar på att skaffa den senaste modellen mustang från -15.

Dock har jag en del funderingar på som ni 6:e generations ägare kanske kan hjälpa mig med. 

Funderar lite på om man skall köpa US eller EU versionen. Har hittat en US version med performance paketet och har läst en del om detta paket. Tyvärr finns det ju inte så många EU modeller som har detta och personligen skulle jag vilja ha det. Sedan när det gäller US eller EU skiljer det också en del, lite under huven och lite exteriört. 

Hur funkar det om jag beställer hem en US version genom en firma. Tänker mestadels på när det gäller belysningen, garantierna osv?

Jag är inte villig att köpa någon ny så är just begagnad marknaden jag kollar på. Både här i Sverige och USA. Himla svårt att hitta exakt den bilen man vill ha med den rätta utrustningen, färg m.m.

Så ni som kör med performance paketet eller har erfarenhet av både US och EU modellerna får gärna kommentera.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tobbe1977 said:

Tar upp denna tråden då jag har funderingar på att skaffa den senaste modellen mustang från -15.

Dock har jag en del funderingar på som ni 6:e generations ägare kanske kan hjälpa mig med. 

Funderar lite på om man skall köpa US eller EU versionen. Har hittat en US version med performance paketet och har läst en del om detta paket. Tyvärr finns det ju inte så många EU modeller som har detta och personligen skulle jag vilja ha det. Sedan när det gäller US eller EU skiljer det också en del, lite under huven och lite exteriört. 

Hur funkar det om jag beställer hem en US version genom en firma. Tänker mestadels på när det gäller belysningen, garantierna osv?

Jag är inte villig att köpa någon ny så är just begagnad marknaden jag kollar på. Både här i Sverige och USA. Himla svårt att hitta exakt den bilen man vill ha med den rätta utrustningen, färg m.m.

Så ni som kör med performance paketet eller har erfarenhet av både US och EU modellerna får gärna kommentera.

Vad innehåller performance paketet?

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Robban1 said:

Vad innehåller performance paketet?

 

2015 Mustang GT Manual 
w/Performance Package

2015 Mustang GT Automatic

Curb weight as-tested (lbs.):

3,796

3,762

Tire Brand and Model:

Pirelli PZero (Summer)

Pirelli PZero Nero (All-Season)

Tire Size (Front):

255/40ZR19 96Y

P235/50ZR18 97W M+S

Tire Size (Rear):

275/40ZR19 101Y

P235/50ZR18 97W M+S

Brake Type (Front):

One-piece ventilated disc with six-piston fixed calipers

One-piece ventilated disc with four-piston fixed calipers

Brake Type (Rear):

One-piece ventilated disc with single-piston sliding calipers

One-piece ventilated disc with single-piston sliding calipers

0-30 (sec.):

2.1

2.1

0-45 (sec.):

3.4

3.2

0-60 (sec.):

4.8

4.7

0-60 with 1-ft Rollout (sec.):

4.5

4.4

0-75 (sec.):

6.8

6.7

¼-mile (sec @ mph):

13.0 @ 111.4

12.9 @ 111.5

Skid Pad Lateral Accel (g):

0.94 (0.96 w/ TC on)

0.85 (0.85 w/ TC on)

Slalom:

69.3 (69.5 w/ TC on)

65.0 (64.6 w/ TC on)

Braking 60-0 mph:

108.5

117.9

Braking 30-0 mph:

26.7

 
Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans att performance package var standard på alla EU modeller men stämmer verkligen det?

Hittade denna info också:  the GT Performance Package, which is a bargain at $2495 given it includes six-piston Brembo front brakes, different chassis and stability control tuning, a Torsen rear differential with 3.73s, and web spoke wheels. We can live without some of the luxury and tech goodies, but those performance options aren’t to be missed.

Link to comment
Share on other sites

En sanning med modifikation. Det saknas några saker i europa. Det är inte 3,73 bakaxel med torsendiff här utan 3,55 lsd. Sen saknas också staget mellan stötdämpartornen. Det är förvisso enkelt att komplettera med, vilket jag gjort. Stor skillnad på kurvtagning på dålig knagglig väg. Bilen blir lugnare och klart mindre hoppig.

Sen saknad det två mätare i mittkonsollen. Oljetemp och vacuum. Vacuum kan man skita i och oljetempen kan du knappa fram i displayen mellan varvräknaren och hastighetdmätaren.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vacuum finns i den displayen också.

sedan stämmer det att vi inte har 3,73 men det finns mer att säga om det:

http://www.americanmuscle.com/mustang-rear-differential-gears.html

Det finns två performance package i USA, det ena har 3,55 (som alltså inte är standard, det är 3,31) och det andra som heter Torsen performance package har 3,73.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-03 at 20:56, illern said:

Performance package är standard på EU modellerna.

Det är Custom pack du kan lägga till i EU.

Ok. Vad är det som ingår i custom paketet?

Sedan är där något paket som track packed också, inte sant?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-03 at 21:03, Jurre said:

En sanning med modifikation. Det saknas några saker i europa. Det är inte 3,73 bakaxel med torsendiff här utan 3,55 lsd. Sen saknas också staget mellan stötdämpartornen. Det är förvisso enkelt att komplettera med, vilket jag gjort. Stor skillnad på kurvtagning på dålig knagglig väg. Bilen blir lugnare och klart mindre hoppig.

Sen saknad det två mätare i mittkonsollen. Oljetemp och vacuum. Vacuum kan man skita i och oljetempen kan du knappa fram i displayen mellan varvräknaren och hastighetdmätaren.

Stämmer bra. Har sett på någon US version och de två mätarna i mitten är himla snyggt tycker jag.

Men är där inte lite mer förstärkta grejer under bilen i performance paketet än om man jämför mot orginal?

Syftar på bärarmar, styrstag m.m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...