Jump to content

Recommended Posts

Någon som har egen erfarenhet av byte till rostfritt avgassystem och hur det påverkade ljudet? Har hört att det skall bli högre och plåtigare ljud. Man vill ju ha det rätta mullret.

Stämmer!

Rostfritt är ju hårdare och därför transporteras ljud bättre.

Överkurs med rostfritt på våra bilar.

Dom utsätts ju knappt för vatten överhuvudtaget.

Och vem tittar under egentligen? ;)

Vi som tittar under, är dom som vill ha en riktigt original Mustang! Utan en massa underedsbehandling som döljer alla dåliga reparationer.

Och just av den anledningen är det alltid bra att dokumentera sin renovering...

Kan man med bra bilder visa hur det såg ut innan, efter lagning så är det ett stort plus!

Jo, örat uppfattar ljudet som högre. Det klingar, smattrar och "ekar" mera i rostfria pga hårdare material. Nödvändigtvis behöver decibelvärdet inte stiga, men ljudet kommer på en annan frekvens. Oväsendet är också beroende på rördiametern, dämparna och dragningen.

Det är inget fel på rostfritt system och ljudet brukar (vad jag tycker) bli ännu ljuvare.

En stor nackdel är att rostfritt med tiden har en tensdens att spricka utav viberationerna. Men hellre svetsa någon spricka var tredje år än att byta hela systemet.

Sedan är det ju så att bilarna körs kanske inte riktigt varma alla gånger och då bildas ju kondens i rören som rostar och det problemet är man ju fri från med rostfritt.

Ha de!!

Det är inget fel på rostfritt system och ljudet brukar (vad jag tycker) bli ännu ljuvare.

En stor nackdel är att rostfritt med tiden har en tensdens att spricka utav viberationerna. Men hellre svetsa någon spricka var tredje år än att byta hela systemet.

Sedan är det ju så att bilarna körs kanske inte riktigt varma alla gånger och då bildas ju kondens i rören som rostar och det problemet är man ju fri från med rostfritt.

Ha de!!

Det där har jag råkat ut för! Dock inte på en V8bil dock. Det fina avgasystemet för en massa pengar som skulle hålla SÅ länge spricker! Svetsat om min ljuddämpare tre gånger bla....

Man behöver inte köpa ett nytt dyrt rostfritt system. Det är ganska kul att konstruera ett eget och tillverka egna ljud dämpare.

Man kan ju då laborera med lite olika sorters ljud dämpare.

Men då gäller det att man är lite händig med mig svetsen.

Och sedan när man är färdig så plockar man ner systemet och polerar upp det med en borrmmaskin.

Då river sej besiktnings gubbarna bra i huvudet.