Michael sollent November 7, 2016 Report Share November 7, 2016 (redigerad) Har en 69;a med 351 windsor, bilen har gått som en dröm tills den sakta tappade kraft och slutligen la av med smäll i avgassystemet. Bensin flödar in i förgasaren som det ska (edelbrock 4v). Hei brytarlös fördelare ( relativ ny) som går runt vid som den ska när jag kör startmotorn. Ingen fukt, alla kablar känns Ok. Får gnista på stiften bara under 1;varvet på rotorn, men inte mer. Är det ny fördelare som gäller eller har jag missat något? Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm November 7, 2016 Report Share November 7, 2016 Vet inte om jag fatta rätt men tänder den bara när startmotorn går men inte när du vrider tillbaka nyckel i läge tändning på ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 7, 2016 Author Report Share November 7, 2016 Precis, den startar inte, den tänder till en gång och sen inte mer, när jag tar ur stiften och provar mot blocket får jag bara en gnista, dvs första varvet på rotorn men inte mer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 7, 2016 Report Share November 7, 2016 Börja mäta med en Ohm mätare på spolen som sitter i locket på fördelaren Primärsida (stiften där strömmen går in/ut) ska nog inte vara mer en sisådär max 1 Ohm Sekundären (det som skickas ut på rotorn) ska kan variera en hel del beroende på fabrikat... 10.000 ohm är nog ett riktvärde. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm November 7, 2016 Report Share November 7, 2016 Precis som Per säger mät. Kolla att de finns tillräckligt med ström på startläge och på tändningsläge. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 7, 2016 Author Report Share November 7, 2016 Tack boys, åker hem utrustad med instrument och mäter, återkopplar i det snaraste. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 7, 2016 Author Report Share November 7, 2016 Är ingen bilelektriker men om jag förstått rätt så mäter jag mellan gul och röd kabel som kommer ut från spolen, där har jag 0,5 ohm. mellan kulan i locket och svart kabel har jag 7 500 ohm, har jag mätt på rätt ställen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 7, 2016 Author Report Share November 7, 2016 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 7, 2016 Report Share November 7, 2016 Låter korrekt! En del HEI system är väldigt känsliga för spänningsfall. Är ingen förespråkare för HEI så är inte helt insatt men rätt säker på att det är mycket viktigt med en matning på 12V och inte går via originalets resistor kabel....Själv reläkopplar jag alltid tändningen så inget går via kupen. Ska vara en fräsch och rätt grov kabel!! Även batteriet spelar in! När du försöker starta får spänningen helst inte sjunka under 10 Volt Kolla alla anslutningar och se till det är god kontakt och rejäla kablar. Kolla även jordflätan till motorn....Byt om den ser det minsta vek ut! Samtidigt att du skrev att allt la av med en smäll känns som det mer är tändmodulen som brunnit! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedehart November 8, 2016 Report Share November 8, 2016 Hej Per du skriver att du relä kopplar alltid tändningen. Hur gör man det på ett enkelt sätt? Du brukar alltid ha bra info i bakfickan. Jag har eventuellt en likadan HEI fördelare med lite problem vid start. Tror detta kan vara mitt problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 8, 2016 Report Share November 8, 2016 På samma sätt som ett extraljus. Använd den gamla Ign kabeln som styrning. Då får strömmen kortast möjliga väg från batteri eller liknande pluspost typ denna handskiss Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedehart November 8, 2016 Report Share November 8, 2016 Tack för snabbt svar :) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 9, 2016 Author Report Share November 9, 2016 Provade med ny tändmodul med tillhörande kablar, efter en liten stund så startar den och går ojämnt i ca 1 minut, sen dog den igen. Någon som har något uppslag vad det kan vara för fel? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2016 Report Share November 10, 2016 On 2016-11-09 at 21:56, Michael sollent said: Provade med ny tändmodul med tillhörande kablar, efter en liten stund så startar den och går ojämnt i ca 1 minut, sen dog den igen. Någon som har något uppslag vad det kan vara för fel? Har du testat mata med 12V? Går den på original spänningen så är det bara 9V Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael sollent November 11, 2016 Author Report Share November 11, 2016 Även provat med direktkoppling från batteriet, ingen skillnad. Misstänker någon form av kortslutning i undre spolen eftersom nya tändmodulen verkade paja direkt. Googlat ett antal timmar på HEI fördelare till just Ford och det verkar inte vara helt ovanligt med problem dessa relativt billiga system (1 500 spänn), HEI har ju funnits som original på GM motorer en längre tid och bland deras forum kan man läsa massor om kvalitets skillnaden mellan original US made och billigare produkter köpta på Ebay och vad jag förstår är HEI till Ford relativt nytt och finns bara som China made. Funderar starkt på att riva ut alltihop och satsa på något helt nytt system, vill inte stå längs vägkanten i sommar och leta nummer till närmaste bärgare. Väldigt tacksam för rekommendationer från er som kört några år och vet vad som är ett bra och driftsäkert system. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse November 15, 2016 Report Share November 15, 2016 Jag har kört med Pertronix 1 i originalfördelaren och deras tändspole på 40.000 volt i fem år utan några som helst problem. Vissa andra har haft problem och säger att Pertronix är skit. Jag kanske haft tur och fått en felfri produkt. Har hört att det ibland blir fabrikationsfel då vissa magneter i kragen man sätter på fördelaraxeln vänts fel. De måste vara polariserade rätt, alltså + och - polen på magneterna måste sitta rättvända. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 15, 2016 Report Share November 15, 2016 Ja som jag nämnt tidigare så är inte jag en förespråkare för HEI....Strulig p.g.a dålig tillverkning som du är inne på! MSD är det som gäller! Väldigt tillförlitligt! Dessutom får du en mer lättstartad bil då den ger extra många gnistor i låga varv. https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8478/overview/make/ford https://www.summitracing.com/int/parts/msd-6201 https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-12259-m301/overview/make/ford Kanske lite "race" inspirerad men man får aldrig problem.....Faktiskt så är MSD prylarna en rest från Ford Duraspark tändsystem som var lika driftsäkert! Lite roligt är att jag har samma MSD 6A box som jag köpte 1995 och den vägrar gå sönder! Har flyttat med den i säkert 6 olika motorer 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.