viggeenergi December 25, 2018 Report December 25, 2018 Läst din tråd "mustang vanlig bil " fantastiskt kul att läsa det du gjort, jag använder inte min bil på vintern men det ändå många bra ideer jag gärna använder. Hur gjorde du med lampan du limmade för att få helljus i fog lightsen fram? Har du några bilder på det? Citera
datmbn December 27, 2018 Author Report December 27, 2018 On 2017-11-13 at 15:00, datmbn said: Här ser du en H4/H13 Ledlampa med en limmad krage från en H10 Citera
datmbn January 15, 2019 Author Report January 15, 2019 Bytte Bromsvätska på bilen och det var välbehövligt (gamla vätskan var gulbrun och lite tjock) Bytet borde ha gjorts mycket tidigare, men eftersom bilen hade nya bromsok runt om när jag köpte den tog jag för givet att också bromsvätskan var bytt. I min värld byter man inga bromsdelar utan att se till att också bromsvätskan är OK. Annars var bytet väldigt smidigt bara att: 1 suga ur vätskan ut behållaren och fylla på ny vätska. 2 Lufta/sug ur all gammal olja från hb, vb, hf, vf 3 håll kärlet rimligt fyllt under tiden 4 cirkulera vätskan i ABSventilen (kan göras via tex FORscan eller liknande, eller om det är halt som det är nu kan man bara gå ut och köra och bromsa så att man aktiverar ABS) 5 Lufta/ sug ur hf,vf en gång till klart Citera
Mustangmike January 15, 2019 Report January 15, 2019 Menar du att det ligger vätska låst i abs ventilerna för respektive krets/en för varder hjul? Kan inte vara mycket det rör sig om men å andra sidan man kan ju tänka sig att dom skvättarna kan va rätt gamla....ingen aktiverat abs sedan bilen var ny. Citera
Ricksson January 15, 2019 Report January 15, 2019 ä' lägga av klart att abs:n används.. Annars måste det vara rekord i kärring körning! Citera
Mustangmike January 15, 2019 Report January 15, 2019 På mina bilar får abs jobba, speciellt vinterbilens men kan tänka mig det finns många där den aldrig används. Tänk sommarbil, finbil, försiktig sommarkörning i fint väglag, Det behövs lite ovarsamhet på rullgrus för att den ska aktiveras sommartid om man kör som folk Citera
Tbird January 16, 2019 Report January 16, 2019 Det ligger lite vätska vid ABS ventilerna. Som datmbn är FORscan riktigt bra att använda då den har aktiverings mode mode för ABS. Citera
datmbn January 16, 2019 Author Report January 16, 2019 Det finns vätska både bakom ventilerna, och eftersom våra bilar har ESP så finns det en del vätska även i den pumpen. Citera
datmbn January 24, 2019 Author Report January 24, 2019 Då var årets "nålsöga" passerat!! Besiktad med blankt papper!! Citera
datmbn February 5, 2019 Author Report February 5, 2019 Jag tycker nog att vevhusventilationen drar med sig lite onödigt mycket olja som sedan landar och blir liggande i insuget, så jag installerade en "oljefälla" på ventilationen. Det blir intressant att se om det gör någon nytta mvh Mats Citera
Mustangmike February 5, 2019 Report February 5, 2019 Har en liknande fast mindre historia och det blir några matskedar /100 mil om man kör som folk, råkade prova en gång men för mig blir det nog dubbelt, jag häller tillbaka i påfyllningen. Citera
Mustangmike February 5, 2019 Report February 5, 2019 En grej jag funderat på är om det fortfarande kommer olja i insuget från andra sidan, har inte kikat efter i insuget sedan jag gjorde rent och satte dit fällan på förarsidan för två säsonger sedan, men noterat i efterhand att det även säljs fällor till passagerarsidan. Citera
datmbn February 6, 2019 Author Report February 6, 2019 Jag förstår inte hur det skulle kunna komma olja den vägen, då luften sugs in den vägen och passerar genom motorn för att sugas ut via slangen som sitter monterad i vakumet innanför gasspjället. Enda anledningen att luften tas från insugsröret innan gasspjället är att man vill ha filtrerad luft in i motorn. En del personer ersätter ju den lilla slangen på passagerarsidan med ett filter, men då opponerar sig bilprovningen, för då räknas vevhusventilationen som öppen trots att det ventilerear på samma sätt bara genom olika filter. Om man däremot har någon form av laddluft (kompressor eller turbo) blir det lite knepigare, då måste man också ha någon form av backventiler för att säkerställa att det inte blir övertryck i vevhuset, och då kan nog luften gå både fram och tillbaka, så då kan man nog behöva en oljefälla på passagerarsidan också. Citera
Mustangmike February 6, 2019 Report February 6, 2019 55 minuter sedan, datmbn said: Jag förstår inte hur det skulle kunna komma olja den vägen, då luften sugs in den vägen och passerar genom motorn för att sugas ut via slangen som sitter monterad i vakumet innanför gasspjället. Enda anledningen att luften tas från insugsröret innan gasspjället är att man vill ha filtrerad luft in i motorn. En del personer ersätter ju den lilla slangen på passagerarsidan med ett filter, men då opponerar sig bilprovningen, för då räknas vevhusventilationen som öppen trots att det ventilerear på samma sätt bara genom olika filter. Om man däremot har någon form av laddluft (kompressor eller turbo) blir det lite knepigare, då måste man också ha någon form av backventiler för att säkerställa att det inte blir övertryck i vevhuset, och då kan nog luften gå både fram och tillbaka, så då kan man nog behöva en oljefälla på passagerarsidan också. Ahaa har inte funderat närmare på hur det är tänkt. Men....Om man nu har ett visst blowby i maskin av någon anledning och bra spjällöpning (tänk bankörning där det blir mycket fullgas) kommer det sugas in vevhusgaser den vägen också om det inte finns backventil. Appropå vevhusgaser och tankventilation så tror man kanske inte det, men dessa två står för ganska stor del av utsläppen på gamla bilar (och väldigt stor del på nya moderna effektivt avgasrenade motorer om dessa sätts ur spel) jämfört med nya. Citera
datmbn February 6, 2019 Author Report February 6, 2019 Det kommer alltid att vara lägre tryck innanför spjälhuset än utanför i en sugmotor (annars flyttar sig ju inte luften den vägen) Tryckskillnaden är dock väldigt liten vid fullgas, och kanske har svårt att räcka till om man har ett stort blowby. (sliten motor) Det är väl bara att lossa insugsslangen och titta efter om det finns något oljesöl (jag kan då inte se något sådant på min bil) Citera
Mustangmike February 6, 2019 Report February 6, 2019 Den slangen är ren och utan kladd dom gånger jag lossat den. Men jag ska ändå kolla i insuget vid tillfälle, om inte förr när hela maskinen ska ju ur när nya blir klar. Det kan ju vara så att fällan förarsidan inte är 100% ig på att avlägsna oljan ur dimman. Men oavsett tryckskillnaden före efter spjället så får du en ejektorverkan i det röret som sitter i luftflödet av fullt öppet spjäll. Men det kanske blir för lite i kombination med för frisk motor i övrigt Citera
datmbn February 7, 2019 Author Report February 7, 2019 Det här har ju mer och mer börjat utvecklas till en "livet med mustang" tråd, jag använder ju bilen dagligen året runt, så jag fortsätter väl att skriva om saker som jag gör med bilen. Eftersom jag är grymt dålig på att dokumentera så kommer jag att skriva in även oljebyten och servisar så finns det i alla fall någon stans. Oljebyte har skett vid 8, 9, och 10000 mil Automatolja vid 8000 mil Kylvätska vid 8000 mil Diffolja vid 9000 mil Bromsvätska vid 10000 mil Resten tror jag att jag redan skrivit om För några veckor sedan (när det började bli kallt) började det kvittra i ett löphjul till generatorremen, Så jag köpte 4 löphjul och en rem från Rockauto (575 kr med frakt och tull) Otroligt lätt att byta och motorn är nu tystare än någonsin. Det är ju ganska "tyst" här på forumet så jag känner mig frimodig att skriva så att det i alla fall händer något. Alltid roligt att få lite komentarer mvh Mats 2 Citera
Wallentin February 7, 2019 Report February 7, 2019 Det är en trevlig tråd du har med intressant läsning och smarta lösningar 1 Citera
datmbn April 10, 2019 Author Report April 10, 2019 Jag håller på att ljudisolera bilen för att få bort lite av vägljudet, det låter ju nästan sjukt mycket från däcken, men det är väl inte så konstigt, det finns ju nästan ingen isolering alls runt bakre hjulhus och i bagaget. Jag är väl också bortskämd då vår andra bil är en citroen C6 (marknadens tystaste 2006) Hur som helst gjorde jag som man rekomenderar att börja med höger "bakdörr", vänster "bakdörr" och sedan bagaget, så här långt har jag kommit och om det inte räcker, får man väl fortsätta med höger hjulhus fram, följt av vänster hjulhus, samt höger och vänster dörr. Citera
datmbn April 11, 2019 Author Report April 11, 2019 Nä inga bakdörrar därav "" tecknen, men dok plastsidor jämter baksätet som jag tog loss och isolerade bakom. Man kan i alla fall konstatera att man plötsligt (när det blev tystare från bakre hjulen) hör att det inte skulle skada med lite isolerande även vid framhjulen. Citera
datmbn April 16, 2019 Author Report April 16, 2019 I går kom sommardäcken på och som vanligt fick smörjnipplarna lite påfyllning från fettsprutan (Jag har nipplar på samtliga leder i framvagnen). Jag passade även på att ta loss innerskärmarna och limma dit "liggunderlag" på baksidan (Jag använde ett liggunderlag med slutna celler) . Jag har även haft glapp i blinkersen höger fram så jag passade på att ersätta de klämskarvar och strömtjuvar som "sverigekonverteraren" gjort, så nu är det lödda skarvar, tätade med vulktape (jag får väl vid tillfälle göra om även på vänster sida) Citera
datmbn May 7, 2019 Author Report May 7, 2019 Ljudisoleringen fortsätter med att klistra in dämpmatta på baksidan av plastskydden på sidan av fotutrymmet, och på golvmattan upp mot trösklarna. Det blev ganska stor skillnad, nu känns det nästan som om motorn är det som hörs mest. Citera
datmbn May 13, 2019 Author Report May 13, 2019 Igår När vi tog en liten tur till stan fick jag plötsligt "veta" att det var dags att byta bromsbelägg!! Skrapade lite vid bromsning (bakifrån trodde jag) Bromsbelägg hade jag sedan tidigare liggande i garaget så det var ju bara att byta! Började bak men där var dom inte helt slut utan hade nog fungerat i 200 mil till, men jag bytte när det ändå var isärplockat. Jag höll så när på att missa att man måste ställa bromskolven i rätt läge så att jacken stämmer med en liten pinne på bromsbeläggen. Sedan bytte jag framm också och där var det helt utslitet ca 1mm kvar, skrapningen som jag hörde var från slitkanten på bromsskivan, så ingen skada skedd. Alla belägg var märkligt lika slitna på alla sidor och runt om, men så var ju bromsarna "nya" när jag köpte bilen för 2.5 år sedan. Bromsbeläggen höll ca 3500 mil vilket väl får betecknas som bra på en automat med så pass stor motor. Varje gång jag mekar med mustangen så slår det mig hur basic och lättmekat allt är, och hur gott om platts det är. 1 Citera
Mustangmike May 14, 2019 Report May 14, 2019 Den där piggen på beläggen som ska matchas med kolven som måste stå i ett visst läge orsakade mig mycket huvudbry förra året efter beläggbyte. Hade gjort det tidigare flera ggr eftersom jag burnar upp beläggen och bytt skivor m.m. men alltid fått det, rätt på tur. Denna gång resulterade det i anliggning och eftersom ok och kolvar är fräscha och rostfria till det yttre misstänkte att mina ok/kolvar var skadade av all överhettning dom fått utstå under mina bankörningar och rökalstrande lekar så jag skaffade bättre beggade från skroten, men exakt samma sak. Ringde runt och frågade och pratade med bilmeckar om olika tänkbara fel och kopplade även ur ABS om den skulle kunna påverka men inget hjälpte. Tog isär igen och studerade allt noggrannare och upptäckte då att beläggen tog snett i höjdled och upptäckte då den lilla rackaren. Det är inte mycket till pigg men det räcker och i och med att det blir snett så kärvar det och blir anliggning. Efter återkoppling till dom jag frågat fick jag kommentaren visst fan, det hade hänt dom också på en Mondeo typ för tio år sedan men glömt det. Ford special Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.