Jump to content

Mustang vanlig bil


datmbn

Recommended Posts

Nu när det börjar bli blött, slaskigt, och smutsigt ute är det ju bra att skydda bilen med skålade gummimattor
och då passar biltemas mattsats aldeles utmärkt (det gick även att få till bakmattorna så dom passade skapligt) 
 

20161110_182941.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fixade också ett snöskydd till det undre luftintaget på grillen, inte så snyggt kanske men efektivt.
Varför då kan man ju undra?
Det avhjälper i alla fall det inte helt ovanliga problemet att "inplogad" snö töar och fryser fast fläktarna, så att dessa bränner sönder
Det hjälper också högst markant mot att det kommer in saltsprut som sedan ligger och rostar sönder Ac kondensorn.
Motorn blir ju också varm mycket fortare (kylefekten från luften via övre grillen räcker ju mer än väl till vid dessa lägre temperaturer).
(C6 an har ett sådant här skydd som är svart med kromade ränder så att man nästan inte ser att det sitter där, 
så jag får väl fixa till något liknande till mustangen)

20161109_200101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina radioknappar var väldigt fula så jag blev glad när jag upptäckte sidan 
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://controlbuttonrenu.com/shop-online/radio-buttons/ford-mustang/&gws_rd=cr&ei=ujjqV6G5EYqusQHUpKGACA

så i går kväll var det dax att fixa till detta
Bra att skrapa rent knapparna och slipa lite med det medföljande sandpappret.
firman rekomenderade att man skulle måla knapparna med en spritpenna innan man klistrade på knapparna för att dom inte skulle lysa 
så starkt men det hade nog varit bättre att inte göra det.
Det var ganska enkelt att sätta dit knapparna. Om man blöter lite med svagt diskmedelsvatten går det lätt att justera så det blir rakt.
Sedan funkade det bra att med en topps trycka till kanterna och få dekalen att fastna.

mvh Mats

20161116_175328.jpg

20161116_175424.jpg

20161116_180315.jpg

20161116_183231.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu kom Julklappen från sonen i USA !!
Dimmljus med DRL-Haloring 
Tändstift + en ny tändspole 

En ny tändspole kan ju tyckas konstigt, men när jag köpte bilen var det 
7 nya spolar (helt rena utan någon smuts) och en gammal originalspole (t.o.m sprucken)
Så jag nöjer mig med att byta ut den (tror jag fick tag i samma fabrikat)

Tändstiften får jag ta mig an en anna gång när man har gått om tid så man inte bryter sönder några.

 

dimljusen monteras så att DRL-ringen lyser så fort tändningen är på och slocknar när parkerinsljuset tänds.

kopplade via två reläer ett standard + ett växlande i serie, ström tog jag direkt från batteripolen via en hängsäkring.
styrström till relä 1 tog jag från säkringsboxen via en säkringsgrenkoppling (säkring till elbakruta har bara ström när tändningen är på)
Det växlande reläet kopplas i serie på så sätt att det släpper igenom ström när det är oaktiverat, och bryter strömmen när det blir aktiverat.
styrströmmen till växelreläet tog jag från höger positionsljus.
 

 

 

 

20170104_174728.jpg

20170109_182303.jpg

20170109_184644.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att släcka ringarna när du åker till bilprovningen... Fick anmärkning på det sist, de sitter för långt in för att användas som drl/pos ljus...:( Men jag släckte de på plats och slapp komma tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Jag mättee oc det är ca 48 cm till yttre skärmkanten och 42 cm till frontens kant , så de sitter ju helt klart för långt in

Man får väl gruppera dem med haloringr på huvudstrålkastaren för att få det tillåtet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ju lite dåligt med förvarinsutrymmen för tex reservlampor, säkringar, reflexvästar, förstahjälpenkudde, osv

Så jag löste det genom att klippaisär en bagagerumsväska från biltema och sy dit nya gavlar av kapellväv.

dessa passade sedan bra bakom hjulhusen i bagaget.

 

20170120_183607.jpg

20170120_184004.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fixade nya knappar att fälla ryggstöden med när man skall in i baksätet

Lite rostfti plåt från en tvättmaskinstrumma och två träkulor.

Hållet nog bättre än originalet i alla fall.

Mvh Mats

20161228_175020.jpg

20170105_070127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite gammal aluplåt och lite skräpslang i garaget så i stället för att kasta detta gjorde jag en 
krage som passar under reservhjulet.
Blev väldigt bara att förvara startkablar och lite nödverktyg i.

Plåten är ca 12-13 cm bred och dryga meten lång 

lite dålig kvallitet på bilderna men det går nog att se hur det blev, faktiskt över förväntan och ingen risk att sakerna hasar runt.

mvh Mats

20170202_101850.jpg

20170202_101554.jpg

20170202_101054.jpg

20170202_101027.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bytte tändstift i går och det gick bra !!

Stift nr 1 och 7 satt väldigt hårt och var nog bara en hårsmån från att gå av, men tack vare att jag köpt ett verktyg för att ta bort trasiga stift vågade jag ta i så pass.

Jag har som sagt numera tändstiftsavdragare om någon behöver låna.

Med vänlig hälsning Mats

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-05 at 20:42, datmbn said:

I dag fick bilen en ny instrumenttavla i km 

Bestälde från canada , aluminium färg , blev snygt mot resten av instrumentbrädan

20161205_190128.jpg

Har funderat på att byta jag också var det krångligt tog det lång tid? 

Link to comment
Share on other sites

Sågade isär träkulorna i två delar och limmade fast dem med en hård epoxymassa, sedan sprutade jag dem med lite överbliven motorfärg.

Knapparna har fyllt sin funktion i snart ett halvår och ser snygga ut.

Instrumenttavlan är lätt att byta ut, bara att ta loss instrumentet (kolla Youtube), bästa sättet att få loss visarna var att vrida loss dem.

Det är lite svårt att få tillbaka visarna i rätt läge efteråt, som du ser på bilden sitter några av mina visare lite fel.

Enklaste sättet att få till alla visare rätt är att montera instrumentet i bilen utan glas och sedan gå ut och köra, alla visare utom hastighetsmätaren slälls i läge 0 med avstängd tändning.

Hastighetsmätaren kan med fördel justeras så den stämmer med hjälp av en GPS (smartphone)

Link to comment
Share on other sites

I början av sommaren bytte jag både motor och automatolja,
motoroljan är inte så mycket att säga om, bara att släppa ut gammal olja byta filter och fylla ny olja.
När man byter automatolja är det lite mer komplicerat, men inte svårt.
1. släpp ut gammal olja och ta ner tråget samt ryck loss gamla filtret, (Nu har du fått ut ca 3-5 liter av de 11 liter som finns i systemet).
2. Sätt tillbaka nya filtret och tråget samt återfyll med ca 5 liter ny olja (jag använde en elektrisk oljebytarpump från biltema)
3. Ta isär oljeledningen som går tillbaka från oljekylaren till växellådan på lämpligt ställe och förläng slangarna ner i ett kärl.
  (jag fick inte isär den för det satt någon slags koppling som jag inte hade verktyg att lossa utan jag tog loss
   den vid ingången i växellådan, här var det svårt att få dit någon slang så det blev väldigt kladdigt )
4. starta motorn och låt den pumpa ut olja tills du ser att det kommer ny olja
   (Fyll hele tiden i ny olja med pumpen i uniefär samma takt som olja pumpas ut)
5. Sätt ihop slangarna och efterfyll lådan till rätt nivå.
Om växlingarna inte är perfekta direkt efter oljebytet så bli inte orolig,
det tar några mil innan den adaptiva delen av lådan lär sig att den har fått ny olja.
En biefekt av oljebytena som jag inte räknade med var att bilen drar mindre bensin nu (så mycket mindre att man observerar det utan att räkna på det)
Innan oljebytet drog bilen kanppa litern på långkörning, men efter när jag mätte kom jag 43 mil på 37 liter, och skillnaden är nog större i stan.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bytte batteri , det gamla höll full spänning men gav ingen ström så der behövde bytas det blev ett från Biltema 

Bra eller dåligt? Det har i allafall bra värden och 4 års garanti

20170813_115759.jpg

20170813_171738.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...