Jump to content

Oljetrycksgivare var?


lmob

Recommended Posts

Har originalgivaren men där är så trångt, vill ha en till givare. Men var, skall man köpa en sådan adapter som sitter på oljefilter. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
8 minuter sedan, Andrew said:

Vad är det för bil? är det en klassisk Mustang finns det förlängare och kors i olika varianter man använder.

Ja det glömde jag... Mustang 1970 351w. jag har ju servopumpen där så man kan inte bygga ut hur mkt som helst

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jo, så långt är jag med men vill ju ha en till... Och så sitter servopumpen och bensinpumpen dumt där då jag tänkte ett t-kors.  Får köpa en sådan adapter man sätter på oljefilter. 

Link to comment
Share on other sites

Då jag hittade en adapter att sätta mellan oljefiltret och motorn så får jag mer uttag, men då till det dilemmat att motorn hänger ju utanför bilen och då min fråga är, finns det plats för den innan oljefiltret tar i chassiet. har för mig det var trångt. alt får jag vänta till grejerna är målade och monterade i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Får bli en sådan lösning, får bara dit en givare vid originalhålet. gör det något om den bygger upp lite, tänkte luft i mätaren. Jag har 3 st motorcraft 130mm långa de får gå som inkörningsfilter..så när man bytar sista ggn så dit med adapterplattan och ett kortare filter. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-14 at 09:00, Camilla Ljungkvist said:

Finns ju kortare oljefilter också.

Jag har adapter och kortare filter på bägge mina II-or.

Fick tag på ett kortare. Men det var mkt mindre på diametern. Funkar det med ett så mkt mindre filter... 

14901141936071305325749.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför dubbla givare?

Du offrar säker och bra smörjning för att sätta dit en helt onödigt extra givare.

En givare räcker för att övervaka och det är viktigare med ett bättre större filter än att dubbelt övervaka något som sannolikt inte kommer hända.

Att krångla till saker är nästan alltid orsaken till missöden.

Du kan väll KISS principen inom teknik världen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
43 minuter sedan, Per Berglund said:

Varför dubbla givare?

Du offrar säker och bra smörjning för att sätta dit en helt onödigt extra givare.

En givare räcker för att övervaka och det är viktigare med ett bättre större filter än att dubbelt övervaka något som sannolikt inte kommer hända.

Att krångla till saker är nästan alltid orsaken till missöden.

Du kan väll KISS principen inom teknik världen?

 

 

Har en dum lösning på servopumpen, finns nästan ingen plats till givaren så den är förlängt 90 grader och upp 5 cm.. Lite orolig för den.. Gillar hängslen och livrem. Första gången jag har isär en motor.. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har fått till den ca 5 cm ut och 90grader upp 5 cm. Tänkte det kunde bli luft innan givaren då den går så mkt upp. Skall försöka få dit det större filtret i morron. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lmob said:

Har fått till den ca 5 cm ut och 90grader upp 5 cm. Tänkte det kunde bli luft innan givaren då den går så mkt upp. Skall försöka få dit det större filtret i morron. 

Det stora fick plats, får bara fila bort lite mer bult.. Lite trockligt men det gick in.  Det är nya kuddar på motorn, den rör sig väl inte 2 cm i sidled och 1.5 bakåt.. Hoppas jag

DSC_1800.JPG

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Per Berglund said:

Har bilen krockat eller vad har hänt? Så ska det inte se ut....har lika bil och motor och har mycket mer plats.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Har en adapter i mellan filter och block som bygger 25 mm. Aldrig krockad vad jag vet. Men motorn är ej original i denna bilen. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, lmob said:

Har en adapter i mellan filter och block som bygger 25 mm. Aldrig krockad vad jag vet. Men motorn är ej original i denna bilen. 

Aha förklarar saken....Ser ändå väldigt nära tornet men kan vara bildvinkel som lurar...Jag har nog 40-50mm till tornet
Dessutom är bulten felvänd...Även motorfäste ser special ut så kanske det inverkar
 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte bilen för 1,5 år sedan och fått skruvat en del... Det är lite udda lösningar på en del saker. På Motorkuddarna ligger det distanser i mellan mot blocket. De har väl mixtrat när de hängt i denna motorn. Mot tornet är det plats ca 25 mm, fick nästan pressa in filtret så det kom in över gängan men in kom det. Får kanske vända bulten så får jag mer plats.. ? 

Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, lmob said:

Jag köpte bilen för 1,5 år sedan och fått skruvat en del... Det är lite udda lösningar på en del saker. På Motorkuddarna ligger det distanser i mellan mot blocket. De har väl mixtrat när de hängt i denna motorn. Mot tornet är det plats ca 25 mm, fick nästan pressa in filtret så det kom in över gängan men in kom det. Får kanske vända bulten så får jag mer plats.. ? 

Ja det har nog suttit en 6-a i bilen tidigare eftersom konsolerna för motorkuddarna saknas.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Nu har jag vänt bulten och det blev mer/tillräckligt med plats. Oljan påfyllt och dragit runt utan stift och bensin. Oljetrycket kom upp lite. ?. Ja om man skriver in regnr så har det tydligen suttit en 4,1 6:a..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...