April 24, 20177 yr comment_156096 Hej. ja har stött på ett bekymmer nu i vår. direkt jag gasar så alla fyra portarna öppnar så tvekar motorn och börjar gå sämre, men när ja släpper ner på 2 portar så går den bra igen. Den har inte betett sej så tidigare. Tips någon 302 med edelbrock performer plus kam, edelbrock 600 1405 förgasare, Hei fördelare. plockat isär och rengjort hela förgasaren igår. Kollat tändningen, nytt bränslefilter i höstas. Bränsle får den, den drar bra ända tills 2:a portparet öppnar, då tappar den allt. Känns nästan som den bryter på varvstopp men det händer även i lägre varvtal men bara när 2:a portparet öppnar. tips någon?
April 24, 20177 yr comment_156112 Sekundären på Edelbrok är väldigt enkel. I princip bara 2 hål ner i insuget så skulle motorn få för mycket nu så skulle den kanske fått det tidigare också. Om inte primären dumpar för mycket som är nålstyrt, Du kan pröva med lösare fjädrar på primären Men inte säkert det är förgasaren. Låter lika sannolikt som tändförställningsfel.....När du ger gas så gäller det att fördelarens centrifugalvikter funkar som dom ska eftersom vakummklockans funktion slutar då. Ta fram en tändinställningslampa Koppla ur vakuum klockan Gasa upp motorn till ca 3-4000rpm och kolla att fördelaren förställer upp tändningen till minst 35 grader Gör samma sak med vakuum inkopplat och notera tändförställningen med att varva upp motorn likadant Får inte motorn ordentlig förställning så hinner inte motorn bygga tryck och det känns orkeslöst Tyvärr har motorn HEI fördelare på köpet..En riktig strulig historia så defekt spole eller dålig tändmodul är ofta som ett brev på posten.
April 25, 20177 yr Author comment_156114 Hej på er och tack för svar. bestyckningen är som förut så den får lika med bränsle som tidigare. Men ja ska iväg och låna en bränsletrycksmätare i kväll och kolla std pumpen vad den ger så det inte blir för klent med soppa när allt öppnar. Vet du Per vad normalt tryck ska vara på std pump? Fjädersats till edelbrock har jag hemma för ja har laborerat lite för nåt år sen åt en kompis. Ja har orange i nu. Tror ja har gula kvar hemma, dom är ju snäppet lösare. ja har tänkt på fördelaren jag med, hört både ris och ros om Hei men den har funkat fint hittils men allt kan ju jävlas såklart.. Har ju std fördelare med brytarsystem Kvar så det är ju bara att byta plats på dom och kolla om det blir bättre eller lika.. att tillägga till problemet är att det är inte märkbart när man står still och gasar upp, utan endast under belastning så det blir en massa provåka å kolla en grej i taget. Nu fick vi ju snöstorm här inatt så det blir nog inge teståka ikväll. Ja hade tänk mej vårens första långtur till helgen och ta mej till Ford i Falun på ingarvsdagen, men inte med en bil som beter sej som den här och inte om detta skitväder håller i sej... En härlig tid vi har framför oss 😀☀️☀️☀️
April 25, 20177 yr comment_156118 Ja pumpen kan ge för högt tryck och får inte ge mer än 6psi Över det trycket så orkar inte flottörerna hålla emot och då flödar det över. Många gör det misstaget att sätta i en kraftigare pump och sen inte reglera trycket. Så bra kolla bränsletryck!
April 25, 20177 yr comment_156127 Hej, jag hade ett liknande fel förra våren på min 289"a. Fick många olika tips allt från kass bränslepump till att jag skulle slänga mitt brytarlösa tändsystem, men det var bara den ena centrufugalvikten som hade hängt sig. Snabbt löst när vet felet
April 25, 20177 yr Author comment_156140 Hej Mus66 Vad kör du med för nån fördelare? ja skulle ha bytt fördelare och kollat bränsletryck ikväll men arbetslusten tog nog inte samma väg som mej hem från jobbet idag🤔 Jaja nya tag imorgon kväll..
April 26, 20177 yr comment_156148 Har en likadan HEI och den har hängt sig i vikterna 2 ggr... fick ny fördelare. men typ samma fenomen. går på tomgång och lite gas då vakuumet ändrar tändningen, men vid gas så går det ej..kolla tändningen, min ändrade sig då vikterna kärvade..
April 28, 20177 yr Author comment_156282 Hej igen. Har kollat vikterna och den drar utan vaccum kopplat till ca 38-40 grader vid ca 3500 varv så det funkar, grundinställning 10 grader utan vaccum,med vaccum ca 35 grader på tomgång. kollat bränsletryck ca 7,5 psi. Men det är ju en originalpump och det vet ja flera som kör med utan bekymmer med edelbrock. Men ja tänker kolla deras tryck för att jämföra, ja har testat att strypa luften för ja bytte ju luftrenare i vinter kom ja på, men det blev ännu sämre så det är inte heller felet.. sökt tjuvluft med startgas utan resultat. tom på ideer så testar man allt, t.om kört med öppet tanklock om det skulle va nåt där. Ska testa byta fördelare bara ja får hem den gamla originalaren, bara för att se om där blir skillnad. annars börjar det ta slut på ideer.. trevlig Valborg på er Mustangvänner☀️☀️
April 29, 20177 yr comment_156292 Är du säker på att svängningsdämparen är ok? Min hade lossnat i gummit och vridit sig 15 grader. Gick som en kratta på fullgas. Kolla öd på ettans cylinder.Skickat från min D5803 via Tapatalk
April 29, 20177 yr comment_156294 13 timmar sedan, 66musse said: kollat bränsletryck ca 7,5 psi. Men det är ju en originalpump och det vet ja flera som kör med utan bekymmer med edelbrock. Men ja tänker kolla deras tryck för att jämföra, Original är 5psi så du kör 50% övertryck På min 450hk 351 kör jag 6psi
April 29, 20177 yr comment_156296 Ett långskott, ingen mjuk vacum slang som drar ihop sig vid mera vacum eller så ? Med vänlig hälsning R
April 29, 20177 yr comment_156297 Visserligen min gamla Amazon, men burken till höger kanske åxå går att ha på en Musse?Skickat från min iPad med Tapatalk
April 29, 20177 yr Author comment_156300 Tack för info Per, Ska låna en tryckregulator till veckan. nja vaccumslangarna är nya, men kan ju kolla över.
May 22, 20177 yr Author comment_156770 Hej på er. Lite uppdatering om hur det går. Ja har bytt bränslepump till en som ja hade liggandes och det blev kanske något bättre, testat olika bestyckningar på förgasaren men inte gett nåt nämnvärt bättre resultat, kollat vaccumslangar dom var hela, i helgen bytte jag även bränsleslangar och filter.(dom som satt och filtret var nya i fjol) men jävlar den slangen som ja bytte ut nu den var direkt stenhård efter bara ett år! Justerade tändningen till ca 15grader utan vaccum bara för att testa och den går något bättre men inte det där som fanns tidigare, ja tror på nåt tändningsfel ändå. Ja har inte fått tillbaks min originalfördelare än men förhoppningsvis till helgen och då ska ja byta bara för att se..
May 22, 20177 yr comment_156771 Ja vettigt pröva gammal mekanisk fördelare...Som sagt jag är ingen vän av just HEI Använd en kamvinkelmätare när du justerar brytar avståndet för då blir det överlägset bäst resultat. Ej bladmått för det är som att skrapa en Trisslott!
May 30, 20177 yr Author comment_156921 Hej på er. Nu jävlar 👍😎 fick tyvärr inte hem min gamla fördelare komplett men efter lite detektivjobb så kunde jag låna ihop grejer så ja fick prova. nu är den med hela vägen upp till ca 4500 sen avtar den lite men det är nog en bestyckningssak, eller finjustering av brytare, är inte säker på hur långt den drog innan ja fick krångel heller, men den är mycket bättre och det spelar ingen roll om det är lågt eller högt varv när sekundären öppnar så svarar den bra. Tack för alla tips alla inblandade👍 Nåt tips på annan prisvärd bra fördelare? Har funderat på MSD.. Vad kör ni? Mvh Matte 😊
May 30, 20177 yr comment_156922 MSD alla dagar i veckan! Ursprungligen en Ford design så då funkar det! Tänker du "prisvärd" kan du lika gärna skita i det och köra original istället
May 30, 20177 yr Author comment_156923 Med prisvärd menar jag en som är värd att lägga pengar på för det var inte HEI iaf..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.