Jump to content

Mustang 67 HT Renovering


J&K Johansson

Recommended Posts

5 timmar sedan, J&K Johansson said:

Upp med gamla blå lådan....

CIMG3729.JPG

CIMG3728.JPG

Ser bra ut!

Men för att vara petig ska man aldrig bunta ihop oljeledningar.
Skall separeras så funkar kylningen.

Kromat tråg är en bra termos dessutom. :)

Oftast är det detaljer som kan vara viktigt

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Ser bra ut!

Men för att vara petig ska man aldrig bunta ihop oljeledningar.
Skall separeras så funkar kylningen.

Kromat tråg är en bra termos dessutom. :)

Oftast är det detaljer som kan vara viktigt

Tackar å tack för tipset!

Såklart är det dumt att den heta ledningen ligger och värmer den kylda oljan, hade inte en tanke på det.

blir till att sätt ett par distanser imellan.

Det kromade var mest för att få ett med plugg som jag inte behövde måla:)

Kanske ett i aluminium leder bort värmen bättre och är lättare att få tätt?

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, J&K Johansson said:

Tackar å tack för tipset!

Såklart är det dumt att den heta ledningen ligger och värmer den kylda oljan, hade inte en tanke på det.

blir till att sätt ett par distanser imellan.

Det kromade var mest för att få ett med plugg som jag inte behövde måla:)

Kanske ett i aluminium leder bort värmen bättre och är lättare att få tätt?

Absoult ett vanligt TCI alu tråg är kanon...Håller dessutom alltid tätt och du får pluggen bakåt.
Rymmer någon liter till och du får då ett djupare C5 pickup så det är ingen risk suga luft som det är med original
Inte kul heller ha en plugg nedåt som på bild....Rätt som det är skrapar man i där och då är det läck!

Lite värme avledningsfakta

Stål/rostfritt  Ca 15-20 Watt/Kelvin
Aluminium ca 230 Watt/Kelvin

Alltså är aluminium minst 10 ggr effektivare på att leda bort värme än belagt stål......Därav kallade jag ditt tråg "termos" :)

Till oljerör brukar jag använda tändkabelspridare i nylon typ MSD om du har liggande...Smidiga att skruva ihop...Går lika bra med plattjärn!
 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Absoult ett vanligt TCI alu tråg är kanon...Håller dessutom alltid tätt och du får pluggen bakåt.
Rymmer någon liter till och du får då ett djupare C5 pickup så det är ingen risk suga luft som det är med original
Inte kul heller ha en plugg nedåt som på bild....Rätt som det är skrapar man i där och då är det läck!

Lite värme avledningsfakta

Stål/rostfritt  Ca 15-20 Watt/Kelvin
Aluminium ca 230 Watt/Kelvin

Alltså är aluminium minst 10 ggr effektivare på att leda bort värme än belagt stål......Därav kallade jag ditt tråg "termos" :)

Till oljerör brukar jag använda tändkabelspridare i nylon typ MSD om du har liggande...Smidiga att skruva ihop...Går lika bra med plattjärn!
 

Då får det bli ett TCI från summit såg att det var med bultar packning och allt.

Ojj att det ledde värme bättre viste jag då jag är svetsare, men inte att det var så mycket mer.

Tack för ett bra tips till, jag tror jag fick ett gäng tändkabelspridare över. Ska kika i lite lådor:)

Link to comment
Share on other sites

Hade ett tråg hemma och såg att bulten faktiskt går nedåt på den med!
Den ligger dock lite skyddad runt "kylribborna" på tråget

Går ju plugga och borra från sidan om man vill

Detta tråg har jag borrat på 3 ställen :)

5922dac29bdf0_Screendump_10532017-05-22.thumb.jpg.30110d9ccf9c0f48ed20d3f9384c928f.jpg

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, J&K Johansson said:

Nu är ett TCI tråg beställt, Jag tror det blir kanon tillsammans med en gummipackning.

Har haft koll på temperaturen? 

Vore intressant att se skillnaden på krom/alu tråg med ledningarna ihop och isär :)

 

Ja det tråget var kopplat både till en oljekyl med elfläkt plus extra temp mätare på A-stolpe

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, stefan_borgen said:

hej kör själv med ett större separat oljekyl typ setrab och tempmätare i tråget

                    Med vänlig hälsning stefan

Okey, det kanske blir en temp mätare nån dag när jag har tråkigt:)

Är ju alltid skoj att kunna hålla lite koll vad som händer med tryck och temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, J&K Johansson said:

Jag har bara original kyl i samma som kylaren till motor, kanske duger?

Originalkyl är bara ett genomgående rör ca 150mm långt i kylaren. Det funkar för original turbin
Har du högre stall på turbinen börjar den direkt värma oljan mer än vad den lilla rörstumpen klarar av....Eftersom det är en miniralolja så blir den snabbt gammal eller bränd.
Extern kylare rekommenderas alltid där man har mer effekt än original.
Har en några år gammal Derale kylare till salu.....Tar lite mer plats dock men effektiv.
Går oftast mycket bra med en vanlig utan elfläkt.....Kör man elfläkt på vanliga kylaren är det elfläkt på oljekylare som gäller.
Många som inte tänker på det!

5923479e37359_Skarmavbild2017-05-22kl_22_16_12.thumb.png.713e4fe350e47a51021ef9543725d436.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 22 maj 2017 at 22:19, Per Berglund said:

Originalkyl är bara ett genomgående rör ca 150mm långt i kylaren. Det funkar för original turbin
Har du högre stall på turbinen börjar den direkt värma oljan mer än vad den lilla rörstumpen klarar av....Eftersom det är en miniralolja så blir den snabbt gammal eller bränd.
Extern kylare rekommenderas alltid där man har mer effekt än original.
Har en några år gammal Derale kylare till salu.....Tar lite mer plats dock men effektiv.
Går oftast mycket bra med en vanlig utan elfläkt.....Kör man elfläkt på vanliga kylaren är det elfläkt på oljekylare som gäller.
Många som inte tänker på det!

5923479e37359_Skarmavbild2017-05-22kl_22_16_12.thumb.png.713e4fe350e47a51021ef9543725d436.png

Jag har bara 2000 i stallspeed så jag provar med original kyl få se 

Link to comment
Share on other sites

Beställde ett TCI tråg från summit,  skickat den 24 och framme idag den 26 =) Går nästan fortare från USA och hit än att beställa i Sverige.

Verkar bra gjutet och mycket gods kring bultskallar, Tack för tipset Per!!

Bultar,filter och packning medföljer.

Eftersom jag är lite lat ska jag byta imorrn.

Ska bli skönt att slippa rikta tråget varje gång man plockar ner det!!

CIMG3773.JPG

CIMG3774.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja visst går det sjukt snabbt numera!!! Man undrar vad Postnord har för framtid??

Tråget har en trygg stabil design och jag gillar när funktion går före utseende särskilt maskinellt

Du behöver inte ens limma utan bara skruva på och det är tätt.

Lite varsam med tappnings bulten dock! lätt dra rent gängorna...  Bra dessutom få en liten neodym magnet på den så man får lite "skvaller" om hur lådan mår.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig mer ett krom tråg=)

Mätte tjockleken....0.95mm inkl kromet.

Riktade det helt plant innan montering och knackade ner lite extra vid bultar, drog det sedan med lägsta rekomenderade moment.

Så här ser det ut efter en montering.

 

CIMG3777.JPG

CIMG3778.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det går att få tätt men inte med kork packning den spricker av vid bultarna, jag provade nu att rikta och montera med kork packning med torra ytor men gick ej.

Rikta noga och använd gummi packning då funkar det.

 

 

CIMG3775.JPG

CIMG3776.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jaja bort med termosen som Per kallade tråget=)

Och dit med ett rejält TCI som han rekomenderade.

Passade även på att byta ut stål clipsen på kylrören mot moroso tändkabel hållare som jag också blev tipsad om.

Tätt och fint på en gång!

CIMG3779.JPG

CIMG3780.JPG

CIMG3781.JPG

Link to comment
Share on other sites

Passade även på att byta oljetrycksgivare då man titt som tätt får knacka igång den trots att den är ny.

Och bytte även tempgivare.

Sen hade jag en slangklämma inne på värmepaketet som släppte ut nåra droppar på gummimattan ibland, försökte skifta på plats med en ny bredvid och släppa och flytta den andra.

Naturligtvis började det drälla och läcka så det var bara att tömma kylen =)

Nu är allt schysst igen så det blev nåra mil ikväll  :)

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, J&K Johansson said:

Jaja bort med termosen som Per kallade tråget=)

Och dit med ett rejält TCI som han rekomenderade.

Passade även på att byta ut stål clipsen på kylrören mot moroso tändkabel hållare som jag också blev tipsad om.

Tätt och fint på en gång!

 

Ser städat och rejält ut nu!

Nu har du förhoppningsvis många "droppfria" mil att avverka i sommar!!

Eller åtminstone mindre droppar...En jänkare kissar alltid på sig någonstans! :)  

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Per Berglund said:

Ser städat och rejält ut nu!

Nu har du förhoppningsvis många "droppfria" mil att avverka i sommar!!

Eller åtminstone mindre droppar...En jänkare kissar alltid på sig någonstans! :)  

Tackar! 

Det hoppas jag oxå=)

Jo det droppar lite motorolja längst bak från tråget vid överfallet, det löste jag med en absorberingsduk på golvet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Här är lite dött!

Efter att jag renoverat C4:an funkade mussen problemfritt hela sommaren.......kul men det kliar ju i skapar fingrarna så det blev ett litet projekt altan så länge=)

Grund i maj....klar oktober å budgeten spräckt 3 gånger =)

CIMG3769.JPG

20171029_142535[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...