Jump to content

Var handlar ni reservdelar/ trimdelar


72Jönsson

Recommended Posts

Skulle önska höra var och hur ni andra handlar reservdelar, standard och trimdelar till era bilar. Har ägt Mustang i 30 år men de senaste tio åren har intresset varit vilande

men nu är jag på gång igen. På 80-90 talet tycker jag det var lättare att köpa delar i Sverige, utbudet var större. Det jag i första hand tänker på är motordelar, men även slitdelar, el och chassie

tycker jag det är svårt att få tag på. Visst, plockar man från olika firmor så kan man få tag i det mesta. Jag brukade beställa mycket från Mustangs Unlimited och Mustangs Plus förr och det fungerade bra,

dock var dollarkursen en helt annan än nu. CJ Pony Parts gör ju reklam för sina leveranser till Sverige, hur fungerar dom? Summit finns ju alltid förstås med ett enormt utbud.

Har handlat lite delar från VP Autoparts nyligen och är väldigt nöjd, dock finns ju inte allt man behöver där. Just nu skulle jag behöva en uppsättning Manley Racemaster rostfria till Cleveland 4V, fjädrar, knaster och retainers.

Hittar inte detta hos någon firma i Sverige.

Tar tacksamt emot tips!

/Magnus

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt en massa från alla dom du räknar upp.
Har gått ifrån Mustangsplus, CJ Pony Parts och Mustangs Unlimited p.g.a de är rätt dyra på frakter.
Speciellt Mustangs Unlimited där blir man nästan lurad känner jag.
Mustangsplus känns som dom är ute och rätt dåligt utbud
CJ har mycket skoj men saknar också en hel del....De säljer dessutom mycket skräp fabrikat

Summit har ju allt numera då de saluför hela Scott Drake sortiment samt motor,drivline delar så jag köper mest där.......Summit bäst på garanti ärenden och det är nästan aldrig något tjafs med dom.
De har en massa frakt alternativ!

Nu har jag dessutom börjat beställa på Dahlhems här i sverige!  Dom är ÅF för Summit Racing så hela Summits program kan du beställa på Dahlhems...Bara ge dom artikelkoden!
Ska man bara ha enstaka delar så är det klart prisvärt....Får hem delar på 1-2 veckor från Dahlhems

Annars originaldelar så är NPD den mest kompletta....Gillar handla där och fin service!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack föt tipset med Dalhems, trodde inte de sålde delar till amerikanare!

En gång i tiden började dom med folkadelar så där har man handlat mycket när man åkte bubbla. 

NPD har ju ett fint sortiment och jag har beställt en hel del från dem när jag varit över i US och där har det fungerat perfekt, till adress i USA förvisso.

Finns det någon i klubben som har tips om lämplig svensk firma som kan ta hem en crate engine? Har funderingar på att köpa på mig en 351 Boss  från Ford Racing. Vågar inte beställa direkt från USA.

Race Shop och Engine Kit Racing är de jag hittar i Sverige och de verkar ha gott rykte.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja Dalhems är totalt annorlunda nu! Inte så konstigt när "bubbla" fantasterna nästan är borta

EKR väldigt duktig! Men en motorbyggare så är väll ingen vits låta han lägga grädde på moset med att ta hem motor genom dom.
Bättre låta han bygga en motor åt dig!

Annars beställa av Summit och sedan frakt med ShopUSA är mycket smidigt...Har gjort det väldigt ofta med större sändningar
De kör med båt och trygg leverans och bra hjälp med frågor!

Ford Racing motorer väldigt bra men väldigt "universella" och du får byta ut en del för få in det i klassiker...Beror ju på vad du tänkt bygga.

Tips annars är att du kollar på Prestige Motorsports som gör enormt med motorer och du får anpassat exakt som du vill och med dom får du om du vill med andra prylar i anslutning till motorn

I princip samma kostnad som Ford Racing beroende på vad du plockar på.

Jobbar med Dart block som är ett bättre block en BOSS 351

Hemsida
https://prestigemoto.com/ford-351-408-427-custom-stroker-engines.html

 

 

Prestige har annars en hel del intressanta YouTube klipp

 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i, ingen vits att låta tex EKR ta in en motor, det jag är ute efter är mer säkerheten att kunna betala till en svensk firma när det handlar om en större summa.

Min tanke är att lite både ha kakan och äta den, min förhållandevis lågmilade Cleveland skulle ur bilen och få sig en översyn och kanske få vila sig i några år och en crate skulle i stället. Jag är en stor fan av Cleveland men jag inser också att vässa den och köra mycket med den innebär alltid risker och delar till Cleveland är ju riktigt svårt att få tag i nuförtiden, inte minst ett oborrat block i bra skick. Därför hade jag tänkt vila originalmotorn och köpa mig en crate och kunna njuta av bilen och köra den mycket utan att behöva bry sig om att skjuta originalmotorn. Bilen kommer inte att bli till salu under min livstid iaf och alla originaldelar har jag sparade.

Att jag fastnat för Ford Racing 351 Boss var egentligen bara för att jag fick tillfälle att prova en i en Cougar som en fd arbetskamrat hade, den gick syndigt bra! Hade tankar på en 347 Windsor som annars är ett alternativ och finns överallt, kanske lite för lite motor i en 71-73 med C6 och 3.50 utv? Fyller inte ut motorrummet så bra heller:) Sen finns ju 408W också, vet inte om den finns med 9.2 deckhöjd dock? Vill också att det skall se tidsenligt ut och inte för mycket bling med serpentine belt och annat, med det brukar man väl kunna välja bort. 

Det finns ju en uppsjö med alternativ, för min del räcker 350-400hk gott och budget är ca 70000:-. Vad är Shop USA? är det en importfirma med anknytning till klubben eller....?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja med budget 70.000 ska du nog tänka om för det räcker inte till någon crate engine överhuvudtaget annat än beg renoverat

Har du en Cleveland massera den istället.....Inget att spara på det är bara använda
Trist se allt för många som tror sig man får ta med sig prylarna i nästa liv eller att det är värt en massa pengar...Använd och njut nu säger jag!

Q motorn är tyvärr en sorgligt tråkig och trött motor men byt ut topparna och kolvar så vaknar den!
För några år sedan slakta jag en sådan och satte på CHI toppar och det blev en riktigt bra kombo!
Det är dyrt med 351C och 70.000 kanske inte ens räcker till den beroende på åtgärder som är nödvändiga. Men delar finns numera till allt!
Fördelen är att du har ju alla "runtomkring" prylar som man ofta glömmer

347 är bra men du har lite stor tung bil så en större motor med mer vrid är att föredra!
Sen sitter det C6 på och den tar en väldigt stor bit av hästkrafts kakan så det behövs en motor en bit över 400hk absolut för lite skoj!
Med 350 häst så försvinner 20% av det minst genom drivlinan....Budgeten för liten även för en 347a

Näääää bänd ut 351C och få den kontrollerad och åtgärdad av EKR !!!!

En svensk firma är helt klart mer osäkert än de större USA leverantörerna.....Går den lilla svenska firman på "putten" så står du där med skägget i brevlådan.
Eller varför skulle en svensk firma vara säker menar du?

ShopUSA endast en frakt tjänst som funkar mycket smidigt.
Se här

 

Link to comment
Share on other sites

Om du ska gå Windsor.

Hoppa över 347 (302 block), var vägen att gå 10-15 år sedan. 
Byggde en sån en gång i tiden och nu vill jag ha en större.

För samma pengar utgå från ett 351 block och bygg en 408. Har för mig att de fanns från mitten 80-tal till slutet 90-tal.
Mycket starkare än 302 block och är gjort för rull kam.
Förstår inte varför du vill ha 9.2 däck höjd. Skillnaden mellan 9.0 och 9.2 är 5mm. Kan man se det på en ihopsatt motor?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 26 maj 2017 at 07:30, Per Berglund said:

Ja med budget 70.000 ska du nog tänka om för det räcker inte till någon crate engine överhuvudtaget annat än beg renoverat

Har du en Cleveland massera den istället.....Inget att spara på det är bara använda
Trist se allt för många som tror sig man får ta med sig prylarna i nästa liv eller att det är värt en massa pengar...Använd och njut nu säger jag!

Q motorn är tyvärr en sorgligt tråkig och trött motor men byt ut topparna och kolvar så vaknar den!
För några år sedan slakta jag en sådan och satte på CHI toppar och det blev en riktigt bra kombo!
Det är dyrt med 351C och 70.000 kanske inte ens räcker till den beroende på åtgärder som är nödvändiga. Men delar finns numera till allt!
Fördelen är att du har ju alla "runtomkring" prylar som man ofta glömmer

347 är bra men du har lite stor tung bil så en större motor med mer vrid är att föredra!
Sen sitter det C6 på och den tar en väldigt stor bit av hästkrafts kakan så det behövs en motor en bit över 400hk absolut för lite skoj!
Med 350 häst så försvinner 20% av det minst genom drivlinan....Budgeten för liten även för en 347a

Näääää bänd ut 351C och få den kontrollerad och åtgärdad av EKR !!!!

En svensk firma är helt klart mer osäkert än de större USA leverantörerna.....Går den lilla svenska firman på "putten" så står du där med skägget i brevlådan.
Eller varför skulle en svensk firma vara säker menar du?

ShopUSA endast en frakt tjänst som funkar mycket smidigt.
Se här

 

Du har förvisso rätt! Man lever bara en gång och egentligen är det ju en Cleveland jag vill ha i den, men samtidigt så är jag sugen på en crate. Jag är kanske onödigt försiktig av mig men det känns bättre att betala till en svensk firma än att skicka eller betala med kreditkort till en handlare is USA. Ja 70 papp är kanske i minsta laget, man skulle kanske leta efter en Cleveland och satsa på CHI toppar. Shop USA verkar ju jäkla bra! Får suga på karamellen ett tag till.... sen finns ju alltid en 460, har funderat att gå den vägen också, en 460 med alutoppar och insug är inte så jäkla mycket tyngre än en Cleveland.Men det blir stort och trångt, skulle iofs vara trevligt med mycket vrid och låga varv, jag kör som en gubbe så det skulle egentligen passa mig bra. 450hk ur en 460 borde bli billigare än 400 ur en Cleveland?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, stefan_borgen said:

jag skulle nog ringa till per på Engine kit racing tror att han har en eller flera lämpliga motorer ,han gillar cleveland också .lycka till Med vänlig hälsning stefan

 

Tack för tipset! Jag skall kontakta honom.

Link to comment
Share on other sites

On 26 maj 2017 at 08:15, Tbird said:

Om du ska gå Windsor.

Hoppa över 347 (302 block), var vägen att gå 10-15 år sedan. 
Byggde en sån en gång i tiden och nu vill jag ha en större.

För samma pengar utgå från ett 351 block och bygg en 408. Har för mig att de fanns från mitten 80-tal till slutet 90-tal.
Mycket starkare än 302 block och är gjort för rull kam.
Förstår inte varför du vill ha 9.2 däck höjd. Skillnaden mellan 9.0 och 9.2 är 5mm. Kan man se det på en ihopsatt motor?

Nej hade bara för mig att det blir trångt uppe vid fjädertornen med 9,5 deck (351Windsor) Cleveland har ju 9,2 men är förvisso lite bredare.

Har för mig att en Cleveland ligger lite lägre i motorrummet än en 351W i 71-73 men det kan jag bara fått för mig?

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, 72Jönsson said:

 man skulle kanske leta efter en Cleveland och satsa på CHI toppar. Shop USA verkar ju jäkla bra! Får suga på karamellen ett tag till.... sen finns ju alltid en 460, har funderat att gå den vägen också, en 460 med alutoppar och insug är inte så jäkla mycket tyngre än en Cleveland.Men det blir stort och trångt, skulle iofs vara trevligt med mycket vrid och låga varv, jag kör som en gubbe så det skulle egentligen passa mig bra. 450hk ur en 460 borde bli billigare än 400 ur en Cleveland?

Nej du ska inte leta en annnan Cleveland!  Bygg på den du har alternativt välj den bättre Winsor bottendel
Winsor + CHI toppar är mums!   Faktiskt vann den kombon JEGS Engine masters förra året

 

En Big Block 460 båt/truck motor skulle jag aldrig i livet rekommendera!

Brutal vikt och ingen performer

Vill du ha kubiktum är det 351 Winsor Dart block som gäller och borra/stroka till 460
Men som sagt budgeten är för låg

Ett standard 351W bottendel med CHI toppar håller långt över vad du förväntar.
Stroker kit till standard 351W bottendel är vardagsmat numera...Lämpliga kit för dessa är 408-427cui

Med Dart block får du dessutom större borr och djupare

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har en Clevor 427 i min Cobra. Det bästa från Cleveland och Windsor i en skön blandning.

Dart SHPblock, Trickflow 225 Cleveland alutoppar, Wiseco custom kolvar, ARP mm

70 kkr räcker inte på långa vägar men Clevor kan vara en väg att gå.

Effekten är tillräckligt utan andningshjälp. Speciellt i en Cobra som väger 1020 kg.

Max vrid/eff vid 6000/6800 och den ryms utan modifierad huv på min Cobra.

592c0a4ea44af_MotorbytemmCobra20130821006.thumb.jpg.e7ef603cb14107f68ac603d54fc42b42.jpgNorrtälje Cobra 20130928 Christer 004.MOV

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 28 maj 2017 at 22:39, Per Berglund said:

Nej du ska inte leta en annnan Cleveland!  Bygg på den du har alternativt välj den bättre Winsor bottendel
Winsor + CHI toppar är mums!   Faktiskt vann den kombon JEGS Engine masters förra året

 

En Big Block 460 båt/truck motor skulle jag aldrig i livet rekommendera!

Brutal vikt och ingen performer

Vill du ha kubiktum är det 351 Winsor Dart block som gäller och borra/stroka till 460
Men som sagt budgeten är för låg

Ett standard 351W bottendel med CHI toppar håller långt över vad du förväntar.
Stroker kit till standard 351W bottendel är vardagsmat numera...Lämpliga kit för dessa är 408-427cui

Med Dart block får du dessutom större borr och djupare

 

Ok, 351W block och CHI toppar, var köper man CHI toppar, hittar dom bara i Australien. Passar även CHI topparna rakt av på mitt Cleveland block utan modifiering?

 

Link to comment
Share on other sites

On 29 maj 2017 at 13:52, Thomas302BOSS said:

Jag har en Clevor 427 i min Cobra. Det bästa från Cleveland och Windsor i en skön blandning.

Dart SHPblock, Trickflow 225 Cleveland alutoppar, Wiseco custom kolvar, ARP mm

70 kkr räcker inte på långa vägar men Clevor kan vara en väg att gå.

Effekten är tillräckligt utan andningshjälp. Speciellt i en Cobra som väger 1020 kg.

Max vrid/eff vid 6000/6800 och den ryms utan modifierad huv på min Cobra.

592c0a4ea44af_MotorbytemmCobra20130821006.thumb.jpg.e7ef603cb14107f68ac603d54fc42b42.jpgNorrtälje Cobra 20130928 Christer 004.MOV

 

 

Ser fint ut! Får man fråga vad maskinen kostade ca? Byggde du själv eller köpte färdig?

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, 72Jönsson said:

Ok, 351W block och CHI toppar, var köper man CHI toppar, hittar dom bara i Australien. Passar även CHI topparna rakt av på mitt Cleveland block utan modifiering?

 

CHI topparna köper man direkt och självklart gör dom för 351C men de gör i en massa varianter och därför noga med valet... Engine Kit Racing skulle helst bli inblandad för at välja rätt topp.
De tillverkar även exakt matchande insug

Alternativt kan det kännas enklare att välja Trickflow som Thomas302Boss har valt ovan då det tas från USA...Mycket bra toppar även dom...Samma pris men kan totalt bli billigare om man tar hem annat samtidigt

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Tbird said:

Utan att jag vet så gissar jag.

Om den köptes färdigbyggd i svedala, då landar det på dina 70k gånger 2 åtminstone.

Gissar jag rätt?

Bra gissning!  Säger isåfall gånger 2,5 ! ;)

Sitter säkert SCAT vev och Mahler kolvar kanske?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
10 timmar sedan, Per Berglund said:

Bra gissning!  Säger isåfall gånger 2,5 ! ;)

Sitter säkert SCAT vev och Mahler kolvar kanske?

Det kostar att ligga på topp. 2,5 x 70 stämmer bra.

Förutom Dart block och Trickflow toppar så är det

Trickflow kam, eagle stakar o vev, wiseco custom kolvar, TFS Vippor 1,73 mm, ARP, Prosystem förgasare, portmatchat Weiland insug, MSD tändning varvtalsbegränsad till 6600. Maxeff 6800.

Byggd och bromsad av Halvarson racing. Han har bra kontakt med Trick flow så dom var inblandad i val av topp och kam samt övriga delar för matchning.

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hur trevligt det än må vara med dessa byggen så försöker jag själv hålla mig till "Keep It Simple"
Det betyder att jag ändå skulle så långt som möjligt hålla mig till 100% 351W design.

Järn som järn det finns inga jätte hemliga hästkrafter som kommer ur en 351 Clevor kombo i relation till kostnad....Det räcker kan jag lova oavsett val!

Allra smartast om man vill ligga på topp så är det att sätta i en Cheva LS6 som är halva priset men mycket mer effekt....Så "ligga på topp" beror på hur man ser det! :) ...Men även jag har både moral och blått blod så det är bara som ett fakta exempel! :)

Så för mig är Ford är 351W "Most bang for the $" och det är enkel fakta om man vill hålla en blå moral, rimlig budget, hög effekt och en stabil livslängd

En 351 Clevor är självklart riktigt coolt, ser kanske rätt ut för årsmodellen och ger lite mer effekt "om" man verkligen jagar det.
Men det gör allt mer komplicerat och dyrare utan någon direkt skillnad i slutresultat.....Hade jag slantarna skulle jag gå denna väg!

En 100% 351C är endast bäst för original fantasten....Som prestanda absolut inte i min egen värld.

Så egentligen är det bara du själv tillsammans med din plånbok som avgör vad som hamnar i under huven..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Själv trampade jag i fällan med min 351c 2v, trots uppmaningar att satsa på annat. Det vart dyrt som fan och förmodligen ingen supereffekt då jag behöll 2v topparna.

Men lärorikt och kul, det var ju första motorn jag byggt... men inte sista :-) förhoppningsvis...

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, RobbeStockholm said:

Själv trampade jag i fällan med min 351c 2v, trots uppmaningar att satsa på annat. Det vart dyrt som fan och förmodligen ingen supereffekt då jag behöll 2v topparna.

Men lärorikt och kul, det var ju första motorn jag byggt... men inte sista :-) förhoppningsvis...

 

 

Motorer är som att bygga hus!

Efter 3e gången vet man!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...