Getaway sthlm May 29, 2017 Report Share May 29, 2017 (redigerad) Hej Behöver det samlade forumets vishet här. Situation: min 289:a (66:a HT, dubbla Carter) gick för 1½ vecka sedan. Vid en körning så började bilen gå som ett lass skit, gick bara på tomgång, hoppade, spottade och hade sig. Jag tror mig spårat det felet till vatten i bränslet men är inte säker. Problemet nu är att bilen inte går att starta alls. Startmotorn går runt låååååångsamt. man kan ibland få en antydning till tändning men den går på tok för långsamt för att den ska orka. Dessutom slutar den gå runt när man ger lite gas etc. Jag har laddat batteriet, ingen skillnad. Kollat spänning på batteriet när startmotorn går (9.6V mot 12.4 när batteriet står). Rev ur startmotorn (motocraft utan separat solenoid som man ofta ser på moderna startmotorer) och testade att sätta batteriet rätt mot den, fick inte ett liv (utom lite gnistor på batteripolen). Startmotorn ser ut som en dassigare version av denna: http://fae.co.za/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=63_96&products_id=717 Plockade isär startmotorn och gjorde rent, putsade upp div ytor och smörjde axeln. Såg inget som var uppenbart bränt eller katastrofdåligt men jag misstänker att andra har varit på startmotorn förr då den var ett hav av silikon/packningsmassa. Plockade ihop startmotorn och repeterade testet direkt mot batteriet och nu slog den ut som den skulle och roterade och jag monterade tillbaka allt. Testade igen och samma resultat som förrut, dvs motorn går runt men absolut för långsamt. Har testa att koppla batteriet direkt mot startmotorn när den är imonterad men ingen skillnad från före nedrivningen. Har testat att slanga ström från en annan bil till batteriet men det gjort ingen större skillnad. Är det fortfarande startmotorn som man kan misstänka eller ska man börja misstänka även motorblocket, kan den ha tagit stryk av hopp-cirkusen som jag hade för en vecka sedan? Någon som har en startmotor att låna ut i sthlm´s området så att man kan eliminera den som orsak? Jag håller på att brinna upp av kortslutning i pallet just nu... hjälp! Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 29, 2017 Report Share May 29, 2017 Har du fräsh jordfläta mellan blocket och chassi? Samma med + kabeln till startmotorn är extra fet och fin?? Kolla samtliga kontaktytor. Mätte min ström förra året när jag bytte startmotor och den gick aldrig under 10V under startögonblicket Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
68mustang May 29, 2017 Report Share May 29, 2017 Nu kanske du har kollat så att batteriet verkligen är friskt, men jag var med om att ett batteri hade laddat ur sig så pass att det inte gick att ladda upp, och då hjälpte det inte att få hjälpström från en annan bil. Låna ett batteri som du vet är friskt och sätt i det i mustangen, om du inte redan testat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Getaway sthlm May 29, 2017 Author Report Share May 29, 2017 1 timme sedan, Per Berglund said: Har du fräsh jordfläta mellan blocket och chassi? Samma med + kabeln till startmotorn är extra fet och fin?? Kolla samtliga kontaktytor. Mätte min ström förra året när jag bytte startmotor och den gick aldrig under 10V under startögonblicket Jordflätan är ny, bytte jag förra året (inkl rengöring av kontaktpunkter) så den borde inte spela in. Funderar också på om pluskabel spelar in med tanke på att jag tjuvkopplade hela härket så att det inte fanns något emellan, bara startmotorn, 1m kabel (förvisso kabeln som satt där innan) och batteriet. Får testa det i morgon kväll. Räcker det månne med att sätta en startkabel direkt på polen på startmotorn?? då borde den ju gå frisk om det är kabeln det är fel på. I annat fall är det antingen startmotorn eller motorn som sådant. Vad fick dig att byta startmotor, Per? Var den helt död eller liknade villkoren mina? Mitt batteri är 1½ år gammalt och underhållsladdat under vintern så jag hoppas inte det är den. Funderar på att sätta det batteriet i min moderna bil för att se om det är batteriet eller om det är friskt. Motorn fick ny olja + filter för 2v sedan och oljan ser frisk ut fortfarande. Tack för svaren, finns det fler förslag som jag kan testa när jag ändå är igång? Ps, om motorn är "sallad" så borde det slamra rätt friskt alternativt inte gå runt alls va? Jag är inte direkt kunnig på havererade motorer. Ds. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 29, 2017 Report Share May 29, 2017 I mitt fall var det för jag gick från automat till manuell låda så det var mer ett naturligt byte + Kabeln är viktig och även som "68mustang" skriver att egentligen bäst pröva ett annat friskt batteri Brukar likna el system med en vattenslang! + kabeln är diametern på vattenslangen och vattentrycket är amperen på batteriet. Har man för liten slangdiameter så kommer inte vattnet fram riktigt och är det dålig med tryck funkar knappt vattenspridaren Jag ser alltid till att ha ett batteri med hög startström på sisådär 800 Ampere..(så högt behövs ej på original motorer) För att bäst nyttja strömmen sätter jag dit en fläskig + kabel och då snurrar startmotorn piggt och glad Som vanligt i en kedja så är det den svagaste länken som styr En annan sak du kan testa är att startrelät fungerar som det ska Ta startkabeln direkt mot batteriet PÅ ETT SÄKERT SÄTT!! :) En jäkla massa ström som går så var försiktig. Startrelän går lätt sönder numera särskilt eftermarknads...Original höll i 40år medans de nya får man nog vara nöjd med 5år 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Getaway sthlm May 29, 2017 Author Report Share May 29, 2017 hmm klurar på om ett par saker kan spela in. Min bil är en omgjord automat (numer manuell). Det står "AUT" på ett ställe på startmotorn vilket kan tyda på att man inte bytte den när man gick från automat. Vill dock minnas att startern i automaten är starkare men jag kan ha fel. min 289:a är inte original. Den har trimkam, headers och ett brytarlöst tändsystem, eller ja, den har rotor, fördelare samt en stor tändspole löst. Det är något man satt på långt före min tid. Exakt hur mycket det finns i den är bara gissningar men troligen runt 250. Startmotorn är ihopkopplad med en lös solenoid (liknar denna:http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=article&artno=B6AZ-11450-AR ). Funderar på om den kan spela in i matchen. i vanlig ordning är det någon bondgrabb som haft lekstuga med elsystemet så några garantier har man inte för att allt är 100%. Eltejpen är vanligt förekommande av tidigare ägare men har funkat så här långt. Mitt batteri sitter i bakluckan och har hyggligt kraftiga kablar. Dom har jag nästan räknat bort i och med att jag tjuvkopplade och fick samma resultat men jag ska följa rådet och testa med ett annat batteri. hängde inte riktigt med på vad du menade med:" En annan sak du kan testa är att startrelät fungerar som det ska Ta startkabeln direkt mot batteriet PÅ ETT SÄKERT SÄTT!! :) " ? kan du utveckla det en smula? Tack för alla fina tips, både Per och 68mustang!. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan_borgen May 29, 2017 Report Share May 29, 2017 hej en gissning att orginalstartern tröttnat i kombination med headers om man inte isolerar startern eller headers .brukar bli trötta av värmen. fick själv byta några stycken. bytte till ministarter Med vänlig hälsning stefan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm June 1, 2017 Report Share June 1, 2017 Byter du startmotor isolera gärna med sådan silvrig duk :-) 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird June 1, 2017 Report Share June 1, 2017 Helt klart kass startmotor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Getaway sthlm June 2, 2017 Author Report Share June 2, 2017 Dåså, då har jag kapitulerat och beställt en ny startmotor. Det känns som att även om den gamla funkar så vet jag att en ny borde fungera bättre för mina 20mil/år. Nu ska ski*** igång! Håller er uppdaterade när jag monterat den nya och testat den enl konstens alla regler. Förhoppningsvis snurrar den igång friskt. @RobbeStockholm Vad menar du med silvrig duk? Är det isolering du menar? Finns det på hyllan på mekonomen eller är det beställningsvara ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm June 3, 2017 Report Share June 3, 2017 Ja precis värmesköld isolering , aldrig fel att sätta dit även om man har ministarter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Getaway sthlm June 8, 2017 Author Report Share June 8, 2017 Då så, nu sitter en ny startmotor på plats och det är nu ett helt annat snurr på motorn. Stort tack till alla som bidragit med förslag och tips. Nu ska jag ta hand om nästa huvidverk, ojämn gång vilket jag hoppas och misstänker är vatten i bensinen. Glad sommar på er alla och gasa lugnt! 😄 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alin92 August 22, 2018 Report Share August 22, 2018 On 2017-06-08 at 13:25, Getaway sthlm said: Då så, nu sitter en ny startmotor på plats och det är nu ett helt annat snurr på motorn. Stort tack till alla som bidragit med förslag och tips. Nu ska jag ta hand om nästa huvidverk, ojämn gång vilket jag hoppas och misstänker är vatten i bensinen. Glad sommar på er alla och gasa lugnt! Hej, hur gick det med den ojämna gånge, dåliga tomgången? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Getaway sthlm August 23, 2018 Author Report Share August 23, 2018 Det löste sig när verkstaden bytte brytarspetsar och lite annat smått. Jag bytte dessutom ut all bensin mot ny, bytte insug så nu snurrar den precis som den ska. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.