Getaway sthlm June 12, 2017 Report June 12, 2017 (redigerad) Hej Misstänker till min fasa att min motor har tackat för sig. Efter bytet till en ny startmotor så gick mototrn runt, småtände men tände aldrig ordentligt. Dessutom slamrar det mycket osnyggt om motorn. Efter att ha nött ett par sekunder så frös den helt. Inget utom ett litet "klick" (ej så att startmotorn går ut utan snarare fastnat mot drevet) händer. Försökte dra runt motorn med hylsa och spärrskaft utan lycka. Lade i 4:ans växel och försökte rucka bilen fram och åter men då vill hela motorblocket vrida sig och inget i övrigt händer. Ska fösöka lyfta ur alla tändstift och lossa på startmotorn igen så att varken komp eller startmotor är orsaken. Jag har en 289:a som är något trimmad samt manuell låda. Bilen i sig är redan modifierad av tidigare ägare så att byta blocket är ingen katastrof. Jag vill bara ha en bil som startar enkelt och går piggt. Om det inte lönar sig att renovera blocket, vad skulle ni säga fungera som ersättningsblock? Funderar på att leta på bilskrotar etc men vill då veta vilka alternativ jag har. Skulle ett modernare block funka till mina befintliga prylar? Kanske ett block från en 80-talare av något slag? Tacksam för alla tips och råd. Ändrade %s av %s (%s) Citera
stefan_borgen June 16, 2017 Report June 16, 2017 hej köpte du en startmotor för en manuell eller automat. dom går in olika långt in vid start. har du tagit bort startern och provat att rotera motorn. Med vänlig hälsning stefan Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 17, 2017 Report June 17, 2017 On 2017-06-12 at 11:56, Getaway sthlm said: Hej Misstänker till min fasa att min motor har tackat för sig. Efter bytet till en ny startmotor så gick mototrn runt, småtände men tände aldrig ordentligt. Dessutom slamrar det mycket osnyggt om motorn. Efter att ha nött ett par sekunder så frös den helt. Inget utom ett litet "klick" (ej så att startmotorn går ut utan snarare fastnat mot drevet) händer. Försökte dra runt motorn med hylsa och spärrskaft utan lycka. Lade i 4:ans växel och försökte rucka bilen fram och åter men då vill hela motorblocket vrida sig och inget i övrigt händer. Ska fösöka lyfta ur alla tändstift och lossa på startmotorn igen så att varken komp eller startmotor är orsaken. Jag har en 289:a som är något trimmad samt manuell låda. Bilen i sig är redan modifierad av tidigare ägare så att byta blocket är ingen katastrof. Jag vill bara ha en bil som startar enkelt och går piggt. Om det inte lönar sig att renovera blocket, vad skulle ni säga fungera som ersättningsblock? Funderar på att leta på bilskrotar etc men vill då veta vilka alternativ jag har. Skulle ett modernare block funka till mina befintliga prylar? Kanske ett block från en 80-talare av något slag? Tacksam för alla tips och råd. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 17, 2017 Report June 17, 2017 Du kan i princip använda alla motorer av smal blocktyp, ett undantag är 351W då den är bredare för en 65-66 motorrum. Många köper motorer V8or från 80-90 med tillhörande data, mycket vettigt att satsa på, men givet är old skool lite roligare än mix hit o dit, Framförallt för den som gillar att fnula lite o kanske bestycka, mixa 0 byta div. Citera
Getaway sthlm June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 Tack för svaret. Vet man var gränsen går för vilka motorer som jag kan vs. inte kan använda? ex inte smallblocks efter 2001...? On 2017-06-17 at 15:01, Lars Oscarsson cmc383 said: Du kan i princip använda alla motorer av smal blocktyp, ett undantag är 351W då den är bredare för en 65-66 motorrum. Många köper motorer V8or från 80-90 med tillhörande data, mycket vettigt att satsa på, men givet är old skool lite roligare än mix hit o dit, Framförallt för den som gillar att fnula lite o kanske bestycka, mixa 0 byta div. Citera
Getaway sthlm June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 On 2017-06-16 at 23:26, stefan_borgen said: hej köpte du en startmotor för en manuell eller automat. dom går in olika långt in vid start. har du tagit bort startern och provat att rotera motorn. Med vänlig hälsning stefan Det startmotor jag köpte skulle gå till båda men svaret på din fråga är ja, jag har försökt rotera motorn för hand. Tog ur alla tändstift men det gjorde ingen skillnad, satt bergfast trots stor hylsnyckel med järnrör som förlängare. Att lägga i en växel och försöka gunga bilen gjorde inte heller någon skillnad, samma resultat. Citera
Per Berglund June 19, 2017 Report June 19, 2017 Som Lars skriver kan du använda alla block/motorer av typen 302 eller 5.0 (5.0 är bara en metrisk benämning för 302) Viktigt att veta är att väljer man 5.0 så måste du bevara ditt äldre oljetråg och oljepump och flytta över det. 5.0 har oftast sumpen längs bak istället för fram som på din bil 5.0 har dessutom en helt annan balansering i vevpartiet så du kan inte mixa med några äldre delar där Ju nyare drivlina du väljer desto bättre är det vill jag iallafall påstå. Faktiskt så går det även få in den större 351W i 65-66 men kräver ett skohorn!! :) Citera
Getaway sthlm June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 14 minuter sedan, Per Berglund said: Som Lars skriver kan du använda alla block/motorer av typen 302 eller 5.0 (5.0 är bara en metrisk benämning för 302) Viktigt att veta är att väljer man 5.0 så måste du bevara ditt äldre oljetråg och oljepump och flytta över det. 5.0 har oftast sumpen längs bak istället för fram som på din bil 5.0 har dessutom en helt annan balansering i vevpartiet så du kan inte mixa med några äldre delar där Ju nyare drivlina du väljer desto bättre är det vill jag iallafall påstå. Faktiskt så går det även få in den större 351W i 65-66 men kräver ett skohorn!! :) Haha, ja skohorn och vaselin =) Tack för alla svar. Jag har förstått att skillnaden mellan 302 och 289 (som jag har idag) är mikroskopisk så om jag måste byta block så får jag nosa runt på blocket och skrotarna. Måste kolla om blocket jag har är original eller redan utbytt en gång men jag hoppas att blocket går att rädda. Ingen som ni vet har ett friskt block som man vill sälja för en vettig penning? Citera
Per Berglund June 19, 2017 Report June 19, 2017 Ja motorblocket kan mycket väl räddas så lämna in det till en firma för en fullständig check! Bättre jobba med det du har än chansa på något annat! Tyvärr 289/302 är riktigt veka i sin design och till det är de ju nu 50år gamla så tidens tand tar ut sin rätt! Jag skulle inte gå och ta ett block från en skrot....Kan vara ännu värre än det du har. Leta hellre en komplett färdig körbar motor om din nuvarande motor är skrot. Det beror ju även på hur mycket "matching" du vill ha på din bil eller om du är villig att gå "restomod" spåret! :) Citera
Fastbackrobban July 3, 2017 Report July 3, 2017 börja med att riva isär ditt nuvarande och kolla vad som hänt och vilken borrning du har på cylindrarna. står uppe på kolven vilken överdemision de är på dom.. är dom under 30 så går de fortf att borra. annars kan du kolla med typ vp autorparts eller dyl va dom har att sälja. köpte mig ett 289 block därifrån som va totalrenoverat med nya kolvar och lager för lagom pengar som funkar kanon och va jätte fint. Med vänlig hälsning, Robban Citera
Getaway sthlm September 26, 2017 Author Report September 26, 2017 Då har verkstaden rivit i mitt problem och, kors i taket, det var inte blocket utan den splitter nya startmotorn som havererat. Det gjorde den på drygt 30 sekunder för övrigt. Den nya startern var från VP och skulle passa både automat och manuell... jag fick reda på att så inte är fallet =(. Köpte denna http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=3124 och läser man beskrivningen så ska det funka. Varnar därför alla er som går i samma tankebanor att köpa "passar alla" delar. Verkstan har nu monterat i en ny (annan) starter och fått maskinen att gå så med lite tur kan man köra i vår igen. Nu är det lite väl kallt att åka med en kärra som saknar värme :-| Tack för all input, ovärderligt för mig som glad amatör. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.