Jump to content

Inget utslag på oljetrycksmätaren


NackaBosse

Recommended Posts

Bilen har gått bra i flera år, kanske oljetrycksmätaren stått något lågt, på 1/4 ungefär, men tydligen inget att oroa sig för. Senast jag körde var för 1½ vecka sedan. Idag skulle jag åka och tanka och upptäckte efter 300 meter att oljetrycksmätaren stod i botten. Bara att vända om och köra hem. Inga konstiga ljud från motorn, den lät som den alltid gjort. Men vad kan ha hänt? Inget oljeläckage under bilen eller bredvid givaren på motorn.  Så vitt jag förstår kan det bero på tre saker. Trasig givare, trasig mätare, eller oljepumpen. Några förslag? Lite krisigt att jag inte upptäckt det tidigare då vi skall åka till Motala på torsdag för att delta i American Power Tour runt Vättern.

Link to comment
Share on other sites

Börja med att ta bort kabeln från givaren och jorda kabeln går mätaren upp i topp så är givaren trasig inget ovanligt. obs glöm inte att ha tändningen på när du testar.

Link to comment
Share on other sites

Japp, mätaren går i topp. Hoppas det nu bara är givaren. Blir en tur till Hansen Racing i morgon. Har hittat att det skall vara STMPS60 enligt deras artikelnummer. Men.....givaren sitter jättetrångt till. Får åka till OK och hissa upp bilen för att kunna ta loss oljefiltret för åtkomst. Då blir det ny olja på köpet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förr tyckte jag det var trångt på en Mustang, men numera tycker jag det finns hur mycket plats som helst efter att ha skruvat med en Ford -34.

Oftast brukar det att vika undan eller bryta lite försiktigt i röret. Allt ska inte vara enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Bränsleröret upptill går nog ganska lätt att lossa vid bränslefiltret, men sen går det ju in under bränslepumpen. Den infästningen kommer jag inte åt uppifrån. Törs man verkligen böja undan bränsleröret utan att lossa där?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju en liten chansning eftersom jag då måste åka till OKQ8 4 km bort som har lyft. Är för gammal för att krypa under med domkraft. Men om det är som de flesta säger att det är givaren som gett upp med 95% säkerhet, så borde det inte vara några problem. Om oljepumpen gett upp eller axeln från fördelaren som driver pumpen lossnat borde man höra det som ett skrammel från motorn. Så sa de på Hansen Racing när jag köpte den nya givaren och förklarade problemet. Håll tummarna nu, så återkommer jag med resultatet.  

Link to comment
Share on other sites

Skull idag iväg till OKQ8 för att byta givaren. Döm om min förvåning och glädje då mätaren nu gav utslag när jag startade. Jag har två teorier. Antingen hade mätaren "fastnat" i botten och kickades igång då den fick full ström då jag jordade kabeln till givaren, (mindre troligt). Eller så var det oxid på anslutningen till givaren, som försvann när jag skruvade loss kabeln till givaren, (mera troligt). Tur att jag satte tillbaks kabeln innan jag åkte, annars hade jag bytt givaren i onödan. Men nu har jag en i reserv utifallatt.

Link to comment
Share on other sites

Fint att du fick ordning på det!

Våra gamla godingar är inte i toppskick gällande kontaktringar på diverse ställen. Så ett allmänt råd är kolla dessa i första hand när el problem "plötsligt" dyker upp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...