Jump to content

Recommended Posts

9 timmar sedan, kanske mustang said:

För er andra som med envisas att köra i vinter 🙂  Funka sådär för mig  inte så kul när det är minusgrader  och rutorna ska ner för att öppna  dörren, värst är nog  att  den liksom  släpper iväg en hårt. Har en Automat  och när man  ska köra iväg så  gasar man lite  och det är som om den hade haft frikoppling och den varvar upp till 25-3000  varv  innan den släpper iväg en som ett skott. Ryckigt/ osmidigt och kanske inte ås bra för  bilen heller. Har frågat efter en uppdatering men finns ingen. Lite störande. Den gör så här  flera gånger när den är kall. Under sommaren var det bara första gången när man körde iväg med den från man startat, men nu är det mer som att den är så hela tiden tills den kommit upp i lite temperatur.  

Och det är rätt nivå på oljan i lådan?

18 minuter sedan, kanske mustang said:

Tack 🙂 Har inte kollat, har tagit det för givet. Är det   omständigt att kolla upp ? 

Hade nog jag också förutsatt såvida man inte har oljefläckar. Den oljan kan ju knappast försvinna på annat sätt som i motorn.

Men Ford kanske glömde fylla på 😉 

1 minut sedan, Mustangmike said:

Hade nog jag också förutsatt såvida man inte har oljefläckar. Den oljan kan ju knappast försvinna på annat sätt som i motorn.

Men Ford kanske glömde fylla på 😉 

Är det  svårt  att kolla upp tar det lång tid för en verkstad ? 

(redigerad)

Tack. Ska prata med Ford i Hässleholm De har  har varit väldigt bra. Där jag köpte bilen i Halmstad, var de bra i början men nu  är det tyst från dem ......  Ångrar lite att jag kör bilen på vintern, hoppas bara att det inte var helt fel som säljaren sa att bilen inte sjunker så mycket i värde av det. 

Ändrade %s av %s (%s)
37 minuter sedan, kanske mustang said:

Tack. Ska prata med Ford i Hässleholm De har  har varit väldigt bra. Där jag köpte bilen i Halmstad, var de bra i början men nu  är det tyst från dem ......  Ångrar lite att jag kör bilen på vintern, hoppas bara att det inte var helt fel som säljaren sa att bilen inte sjunker så mycket i värde av det. 

Sköter du den så spelar de ju ingen roll

Sedan gläder du oss fegisar när vi ser dig på vintern, bara - wow kolla en musse 👍

(redigerad)
1 timme sedan, kanske mustang said:

Lesson nr 1, lita aldrig på en bilsäljare 😛... Per definition så kommer du tappa värde då du får mer mil på bilen som en punkt. Har du inte stenskottfilm på bakskärmen, framskärmen, dörrar, front/huv så lär det blir mer stenskott. Sen vad gäller rostskyddsmedel etc låter jag vara osagt. Sprut ifrån däcken går att skydda bra emot med hjälp av eftermarknadsstänkskydd.

Min är likadan att den kan vara ryckig när den är kall. Fick dock en PCM uppdatering till lådan för någon månad sedan. Men du skriver att du har senaste uppdateringen redan.

Är många som upplever det du beskriver tror det ej har med oljenivå att göra

Ändrade %s av %s (%s)
40 minuter sedan, kanske mustang said:

Det där beror ju på...om saltet fräter så den blir ful på metallytorna lär en petig köpare välja en annan bil, men tror å andra sidan många "nya" mustangägare/köpare inte är så petiga eller ens bryr sig titta under. Sånt kan man ju spekulera i lite som att kommer börsen stiga eller sjunka.... 

1 hour ago, RRS550 said:

Lesson nr 1, lita aldrig på en bilsäljare 😛... Per definition så kommer du tappa värde då du får mer mil på bilen som en punkt. Har du inte stenskottfilm på bakskärmen, framskärmen, dörrar, front/huv så lär det blir mer stenskott. Sen vad gäller rostskyddsmedel etc låter jag vara osagt. Sprut ifrån däcken går att skydda bra emot med hjälp av eftermarknadsstänkskydd.

Min är likadan att den kan vara ryckig när den är kall. Fick dock en PCM uppdatering till lådan för någon månad sedan. Men du skriver att du har senaste uppdateringen redan.

Är många som upplever det du beskriver tror det ej har med oljenivå att göra

Min är 2018  hämtade den i april tror jag det var har inga uppdateringar efter det, har frågat efter det men  fick svar att det inte fanns några. Och man ska även vara försiktig med uppdateringar. Låter otroligt men tydligen så är inte de alltid till det bättre.  Har kört 450mil eller så blir mindre än 1000 mil på ett år  har något skydd fram på motorhuven  har funkat bra. Det värsta är jag skyldig till tvättrepor och  någon reap   på insidan av dörren nertill  i plasten samt en i  skinnet  på mittkonsollen / armstödet  

1 timme sedan, corvette said:

Sköter du den så spelar de ju ingen roll

Sedan gläder du oss fegisar när vi ser dig på vintern, bara - wow kolla en musse 👍

🙂

ska man  kolla oljenivån via en ford verkstad eller går det bra med vilken verkstad som helst för de vet  vilken nivå det ska vara ?

1 hour ago, kanske mustang said:

Min är 2018  hämtade den i april tror jag det var har inga uppdateringar efter det, har frågat efter det men  fick svar att det inte fanns några. Och man ska även vara försiktig med uppdateringar. Låter otroligt men tydligen så är inte de alltid till det bättre.  Har kört 450mil eller så blir mindre än 1000 mil på ett år  har något skydd fram på motorhuven  har funkat bra. Det värsta är jag skyldig till tvättrepor och  någon reap   på insidan av dörren nertill  i plasten samt en i  skinnet  på mittkonsollen / armstödet  

Man helst ej uppdatera sådant som funkar. Men i mitt fall så hjälpte uppdateringen vad gäller att den exv håller 10an för länge i lägre hastigheter samt vad gäller hur bilen beter sig när den är kall. 

Jag är över 1000 mil och bilen ser ut som ny, kan bero på att jag handtvättat en gång i veckan och har diverse skydd film/keramisk behandling...

5 timmar sedan, kanske mustang said:

Tvättrepor går ju alltid att polera bort. Och sedan är bilen bara ny en gång. Kommer ju alltid skavanker när man kör, är ju inte så att man är ensam på vägarna. Personligen hade jag tanken att köra med min året runt. Men då jag också bor i Skåne vet jag hur mkt salt som sprids på våra vägar så fort tempen är kring 0 grader.

52 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Tvättrepor går ju alltid att polera bort. Och sedan är bilen bara ny en gång. Kommer ju alltid skavanker när man kör, är ju inte så att man är ensam på vägarna. Personligen hade jag tanken att köra med min året runt. Men då jag också bor i Skåne vet jag hur mkt salt som sprids på våra vägar så fort tempen är kring 0 grader.

Ja får fixa till den och polera upp den lite. Saltet hoppas jag inte ska göra sådan jätte skada kör inte så många mil  och den är behandlad undertill så  ska väl tåla en del hoppas jag. Ska ha den i några år sen blir det kanske en ny Mustang eller  beroende lite på ens livssituation ser ut 🙂

19 timmar sedan, kroegarn said:

Får tänka positivt... vi andra som ställer av får bara sukta efter V8 mullret (eller i bästa fall gasa i garaget) medan ni får ta del av de var och varannan dag!!!! 🙂

Just det som är så jäkla skoj till våren. Att ta ut den på 1:a rundan. 😊

On 2018-12-14 at 23:03, kroegarn said:

Får tänka positivt... vi andra som ställer av får bara sukta efter V8 mullret (eller i bästa fall gasa i garaget) medan ni får ta del av de var och varannan dag!!!! 🙂

Ja så är det och jag vill inte  köra en mindre bra bil så då hade man ändå fått vinterköra med en fin bil tänk BMW  🙂  så billigare och bättre så här. däcken funkade bra på snöunderlag  får lite små kast men inget som man inte kan  hantera 🙂

(redigerad)
On 2018-12-13 at 13:09, kanske mustang said:

🙂

ska man  kolla oljenivån via en ford verkstad eller går det bra med vilken verkstad som helst för de vet  vilken nivå det ska vara ?

bara dra upp stickan och kolla att den ligger mellan strecken

och tänk på att 2018 mussen har annan olja än 2011-17

Ändrade %s av %s (%s)
1 hour ago, corvette said:

bara dra upp stickan och kolla att den ligger mellan strecken

och tänk på att 2018 mussen har annan olja än 2011-17

Klart,  men fick  bli en verkstad som fixade det. Behövde fylla på lite så den ligger på nästan max. Vet inte vad den låg på  när jag köpte den ny. Men allt är ok nu 🙂  Bara in med den för  o kolla växellådan med om några veckor. Funkar bättre när den stått i varm garage.  

• 2 weeks later...
1 timme sedan, FastMagnus said:

Har du kollat din strategy code innan? Så den är komplatible?

Tänker du för att det är en EU-modell?

När man beställer så fyller man väl i VIN och strategy ID för att få mappningen?

(redigerad)
1 hour ago, RRS550 said:

Tänker du för att det är en EU-modell?

När man beställer så fyller man väl i VIN och strategy ID för att få mappningen?

Det brukar man göra efteråt och då börjar det bli jobbigt när man har en EU Musse - vi hade världens strul med en 2018  som vi skulle mappa med luftfilter och lite annat lull.

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
1 hour ago, corvette said:

Det brukar man göra efteråt och då börjar det bli jobbigt när man har en EU Musse - vi hade världens strul med en 2018  som vi skulle mappa med luftfilter och lite annat lull.

Ofan ok, vad var det som strula. Vet att det sitter en extra luftmassemätare eller dylikt i kattarna(grenrör) på 2018 EU-modell  som inte finns på US-modellerna

Vilken tuners mappning körde ni med

Ändrade %s av %s (%s)